Startupit

Ville Perttula, Elina Lappalainen 18.5. 07:58 päivitetty 18.5. 13:35

Startupin kannattaa mennä yleisön luokse – Inka Mero: "Saman tien Britteihin tai Yhdysvaltoihin"

Outi Järvinen
Superhero Capitalin Juha Ruohonen ja Pivot5:n sekä Industryhack Oy:n hallituksen puheenjohtaja Inka Mero passittaisivat startupit maailmalla mahdollisimman pian.

Markkinointiteknologia on jo muutaman vuoden vanha juttu. Nyt startupit maailmalla keskittyvät lohkoketjuihin ja tekoälyyn.

Nopeammin ulkomaille. Pivot5:n ja Industryhack Oy:n hallituksen puheenjohtajan Inka Meron ei tarvitse miettiä kauan, minkä neuvon hän antaisi markkinointiteknologia-alan startupeille.

”Saman tien Britteihin tai Yhdysvaltoihin. Kannattaa mennä sinne, missä mediateollisuus ja yleisö ovat.”

Meron mukaan kuluttajiin keskittyvät markki­nointiteknologiayritykset ovat muuttuneet median kaltaiseksi. Tästä esimerkeiksi hän nostaa Airbnb:n tai Amazonin, joista kumpikaan ei enää täytä startupin määritelmää. Yritykset kuitenkin näyttävät suunnan, jota seuraamalla voi menestyä.

”Suomessa kehitetään mahdollistavia teknologioita. Täällä ei oikein luoda yrityksiä, jotka ovat itsessään uudenlaisia medioita kuluttajille. Meillä on pieni kotimarkkina, joten yritykset pitäisi lähteä synnyttämään Isoon-Britanniaan tai Yhdysvaltoihin. Tai niin, onhan meillä Wolt! Hehän tietävät paremmin kuin ravintolat itse, mitä ihmiset syövät.”

Mahdollistavilla teknologioilla Mero tarkoittaa, että usea suomalainen markkinointiteknologian startup on keskittynyt kehittämään erilaisia data-, analytiikka- tai markkinointialustoja. Tällaiset tuotteet ja palvelut myydään brändeille, verkkokaupoille tai mediateollisuudelle, jolloin skaalautuminen on helpompaa.

Myös Superhero Capitalin osakas Juha Ruohonen lähettäisi suomalaiset startupit maailmalle mahdollisimman nopeasti.

Hänen mukaansa liian moni jää paikallisten asiakkaiden kanssa Suomeen. Silloin startup ei välttämättä toimi state-of-the-art-tasolla eli alan kehittyneimmällä tasolla.

”Itse suosin toimintamallia, jossa aloitteleva startup menee mahdollisimman nopeasti oman toimialansa päämessuille. Siellä yleensä näkee, mistä puhutaan, mitä myydään ja ketkä siellä touhuavat. Vaikka messut olisivat toisella puolella maapalloa, on tämä yleensä tehokkaampi tapa ymmärtää oman bisneksen potentiaali kuin lukemalla selvityksiä ja raportteja.”

Meron mukaan kolme viime vuotta ovat olleet hedelmällistä aikaa sijoittajalle, joka on halunnut laittaa rahansa markkinointiteknologiayrityksiin. Nyt markkinat ovat kypsyneet.

”Globaalisti markkinointiteknologia oli se juttu, johon yritykset lähtivät muutama vuosi sitten. Nyt maailmalla keskitytään lohkoketjuihin ja tekoälyyn.”

Kansainvälistyminen on alkanut

Yksi monista suomalaisista maailmalle säntäävistä markkinointiteknologia-alan startupeista on lisättyä todellisuutta ja markkinointia yhdistelevä Arilyn.

Arilyn kehittää työkaluja lisätyn todellisuuden (AR) toteutusten tekemiseen ja sovellusta, jonka avulla toteutuksia voi katsoa puhelimesta.

Yksi Arilynin merkittävimmistä referensseistä on Valion maitopurkkien kyljessä komeillut Tuntematon sotilas -elokuvan mainos. Se heräsi eloon, kun mainosta katsoi Arilynin sovelluksen läpi.

Arilynin toimitusjohtajan Emmi Jouslehdon mukaan yritys on vielä tappiollinen. Plussalle pitäisi päästä parin vuoden kuluttua. | Kuva: Outi Järvinen

Arilynin varsinainen ydintuote ja tulevaisuuden syömähammas on Arilyn Manager -alusta. Sen avulla yritykset voivat luoda, ylläpitää ja analysoida omia AR-sisältöjään.

Arilynin asiakaskanta on alkanut kansainvälistyä. Asiakkaina ovat esimerkiksi lentoyhtiö All Nippon Airways ja pakkausalan yritys Avery Dennison. Vuodenvaihteessa yhteistyö alkoi matkapuhelinvalmistaja Huawein kanssa.

Isoista nimistä huolimatta kansainvälistyminen on vasta alkuvaiheessa. Arilynin toimitusjohtajan Emmi Jouslehdon yrityksen palveluita käytetään jo 20 maassa. Arilyn aikoo perustaa toimiston ulkomaille tulevaisuudessa.

”Tulee yksittäisiä yhteydenottoja sieltä täältä. Olemme tutustuneet Japaniin ja Yhdysvaltojen itärannikkoon.”

M&M:n startup-lista

Markkinoinnin & Mainonnan kiinnostavimpien markkinointiteknologia-alan startupien listalla valittiin aikaisintaan vuonna 2013 perustettuja yrityksiä. Valittavilla startupeilla täytyi olla kunnianhimoinen tavoite nopeaan kansainvälistymiseen tai kasvuun. Osalla yrityksistä on kovia näyttöjä, osa on vasta kaupallistamisen alussa. Valinnoissa painotettiin yritysten teknologian ja liiketoimintamallin innovatiivisuutta sekä sen uutuusarvoa markkinoille.

Listalle yltäneet yritykset ovat satunnaisessa järjestyksessä.
Arilyn
Matchmade
BrandBastion
Klevu
Psyon Games
ReadPeak
Smartly.io Solutions
Supermetrics
Vainu
Verto Analytics

Lue uudesta Markkinointi & Mainonnasta (10/2018) tämän hetken mielenkiintoisimmista markkinointiteknologia-alan startupeista.