Media

Laura Kukkonen 15.2.2018 14:47 päivitetty 15.2.2018 15:52

Startupit tarjoavat mediayhtiöille kasvua - Bonnierin Franzén: "Ajattele vanhaa bisnestä uudella tavalla"

Outi Järvinen
Bonnierin toimitusjohtaja Tomas Franzén kertoo, että konserni on nyt erityisen kiinnostunut fintech-startupeista.

Media Honeypot -tapahtuma yhdistää mediayhtiöt ja startupit. Ruotsalainen Bonnier investoi vuosittain useaan kasvuyritykseen ja luo liikevaihtoa vanhan median ympärille.

Neljättä kertaa järjestettävässä Media Honeypot -tapahtumassa isot mediayhtiöt Suomesta ja Euroopasta voivat kohdata teknologiastartupeja, jotka tarjoavat palvelujaan muuttuvaan toimintaympäristöön.

Tapahtuman puhujien joukossa ovat mediayhtiöistä muun muassa MTV:n omistava Bonnier, saksalainen Axel Springer, Tanskan TV2, Aller ja Sanoma.

Media Honeypotin perustaja Heikki Rotko muistutti avauspuheenvuorossaan, miten radikaalisti maailma mediatalojen ympärillä on muuttunut. Ennen perinteiset mediat pystyivät itse määrittämään, mitä yleisölle on tarjolla. Lukijoiden ja katselijoiden oli vain tyydyttävä osaansa.

Nyt alustayhtiöiden vallan kasvu ja globaali digiympäristö ovat siirtäneet vallan kahvan yleisölle.

"Menestys syntyy, jos mediatalot voivat tehdä yhteistyötä pienempien, ketterämpien tekijöiden kanssa", Rotko sanoo.

Ainakin osa mediayhtiöistä on jo pyrkinyt kasvuyritysten polun varteen.

Ruotsalaisen perheyhtiön Bonnierin toimitusjohtaja Tomas Franzén kertoi keynote-puheenvuorossaan, että konserni investoi vuosittain 2–3 uuteen teknologia- tai kasvuyritykseen. Bonnierin pääomasijoitusyksikön Bonnier Venturesin tiimi haravoikin torstaina Helsingissä mahdollisia investointeja.

Franzénin mukaan Bonnierin nykyinen investointi- ja kasvustrategia on luotu noin 3,5 vuotta sitten. Tuolloin yhtiö huomasi uudenlaisen paineen, jonka myötä konserni päätti investoida automatisaatioon ja digitalisaatioon. Samalla jouduttiin luopumaan vanhasta. Franzénin mukaan taloon on palkattu noin 500 teknologiatekijää, kun taas perinteisiä osaajia on irtisanottu.

"Olemme pitkään olleet hyviä sisältöjen tekemisessä. Tarvitsimme uutta teknologiaosaamista. Jos teknologia ei toimi, sisältö ei toimi", Franzén sanoo.

Viestintäkonsernin tavoitteena on, että yli puolet liikevaihdosta tulee vuonna 2020 digitaalisista ja uusista toiminnoista. Bonnier on esimerkiksi laajentanut kirjaliiketoimintaansa Adlibris-verkkokaupan ja BookBeat-äänikirjasovelluksen avulla.

Franzén lupaa, että myös ketterät startupit voivat hyötyä perinteisten mediayhtiöiden kumppanuudesta. Media tarjoaa laajaa näkyvyyttä, jota yhtiöt mielellään antavat omille yhteistyökumppaneilleen.

Franzén muistuttaa, että mediayhtiön ei kannata päästää kaikesta vanhasta irti yrittäessään sinnitellä muutoksessa.

"Uutta liikevaihtoa voi luoda ajattelemalla vanhaa liiketoimintaa uudella tavalla", Franzén toteaa.

"Tärkeintä on muuttaa perintö ja media sellaiseksi, että se toimii myös tulevaisuudessa."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö