Sisältömarkkinointi

Aleksi Ylä-Anttila 11.10. 14:42 päivitetty 12.10. 10:53

Stockmann ja Otavamedia voitokkaina kansainvälisessä Folio: Eddie & Ozzie Awards -kilpailussa: "Ihmisten kiinnostus pitää herättää aina uudestaan"

Stockmann
Näyttelijä Seela Sella esiintyi Stockmann Magazinen palkitussa kannessa.

Kansainvälisessä kilpailussa palkinnoille ylsivät tavaratalo Stockmannin julkaisu Stockmann Magazine sekä Otavamedia OMAn tuottama Alkon Etiketti-lehti.

Kaupan alan yritys Stockmannin vuosi sitten lanseeraama sisältömarkkinoinnin julkaisu Stockmann Magazine palkittiin kansainvälisen Folio: Eddie & Ozzie Awards -kilpailun finaalissa New Yorkissa.

Eddie & Ozzie Awards on kansainvälinen media-alan kilpailu, jonka kategorioissa kilpailevat kuluttaja-, b-to-b- ja sisältömarkkinointijulkaisut.

Kilpailun Ozzie-osuus keskittyy designiin, ja Eddie-osuudessa palkitaan parhaita sisältöjä. Stockwomann Magazine palkittiin kilpailun Ozzie-osuudessa.

Palkittu kansi ilmestyi Stockmann Magazinen lehden kevätnumerossa, joka on nimetty viimekeväisen kampanjan mukaisesti Stockwomann Magazineksi.

Kevätnumeron kannessa ja kampanjan keulakuvana esiintyi 81-vuotias näyttelijä Seela Sella.

Stockmannin kumppanina sisältömarkkinointiohjelman toteuttamisessa toimii Dentsu Aegis Networkin sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media. Stockmann Magazinen päätoimittaja Jenni Lieto oli paikan päällä New Yorkissa vastaanottamassa palkintoa.

Kevätkampanjan yhteydessä Stockmann muutti kansainvälisen naistenpäivän kunniaksi 8.3.2018 Helsingin-tavaratalon pääsisäänkäynnillä sijaitsevan Stockmann-kylttinsä Stockwomanniksi. Kampanjan toteutti TBWA\Helsinki.

Lieto kertoo M&M:lle tunnustuksen tuntuvan hienolta. Liedon mukaan printtijulkaisun, monikanavaisten sisältöjen sekä sosiaalisen median sisältöjen kautta tavoitteena on, että Stockmannista tulee tavaratalon ja verkkokaupan ohella myös lifestyle-auktoriteetti.

"Olemme lähteneet tekemään sisältömarkkinointia, joka miellyttäisi kuluttajaa niin paljon, että se on rinnasteinen tavalliselle, maksulliselle medialle. Kun lähdimme tekemään työtä tällaisilla standardeilla, tuntuu oikein hienolta, että työ noteerataan tällaisessa kansainvälisessä kilpailussa", Lieto kiteyttää.

Stockmannin asiakkuusjohtaja Anna Salmi on niin ikään mielissään tunnustuksesta. Salmen mukaan Stockmann Magazinen tehtävä on tarjota asiakkaille inspiroivaa ja laadukasta sisältöä.

"Voitto maailmanlaajuisessa kilpailussa on osoitus siitä, että olemme todellakin oikealla tiellä", arvioi Salmi.

Aikaisemmin A-lehtien julkaiseman Trendin päätoimittajana toiminut Jenni Lieto kertoo, että kokemus media- ja aikakauslehtialalta on opettanut hänelle erityisesti yhden asian.

"Tällä alalla ihmisten kiinnostus pitää herättää aina uudestaan. Se, että yli 80-vuotias ihminen on kannessa, ei ole itsessään vielä erityisen rohkeaa. Sen sijaan on itsestään selvää, että kannessa esillä ovat mielenkiintoiset ja kaikkia kiinnostavat persoonat. Kannessa on rakastettu ja tunnettu henkilö, näyttelijä Seela Sella. Hänet on stailattu poikkeuksellisella tavalla, joka sopi Stockmannin kevään teemaan. Kansi on tässä mielessä minusta nappisuoritus."

Stockmann Magazine lanseerattiin syksyllä 2017 ja sitä tuottaa ja julkaisee John Brown Media.

Stockmann-konserni vuonna 2017 noin 1 056 miljoonan euron liikevaihdon. Konsernin liikevaihto oli vuotta aiemmin 1 175,7 miljoonaa euroa. Oikaistu liiketulos oli 12,3 miljoonaa euroa.

Otavamedialle myös kultaa

Kilpailussa nähtiin myös toinen suomalaisvoittaja, kun Otavamedia OMAn tuottama Alkon Etiketti-lehti nappasi kultaa palkittiin sarjassa Overall Design (Single Magazine Issue).

Kategoriassa lehti arvioitiin kokonaisuudessaan sen eri osioita juttutyyppejä, luettavuutta, kuvien käyttöä ja lehden rytmitystä sekä designia myöten.

Alkon markkinointipäällikkö, Etiketin päätoimittaja Sari Karjalainen kertoo tunnustuksen lämmittävän mieltä.

"Vaatimukset viestinnän visuaalisuudelle kasvavat jatkuvasti, ja juuri siksi voitto lämmittää mieltä aivan erityisesti", Karjalainen kommentoi tiedotteessa.

Etiketin juhlanumeron visuaalisuudesta ja taitosta vastasi AD Antti Pulkkinen, ja lehteä olivat tekemässä Etikektin tuottajan Jaana Kalliokosken lisäksi tuottajat Marina Ahlberg ja Selja Tiilikainen.

"Alko antoi meille vapaat kädet ideoida ja suunnitella juhlavuoden erikoisnumeron, ja halusimme tehdä lehdestä elämyksen kaikille aisteille herkullisia reseptejä myöten", kiteyttää Jaana Kalliokoski.

Otavamedian operatiivinen liikevaihto tilikaudella 2017 oli 8,1 miljoonaa euroa. Toiminnallinen tulos oli 15,0 miljoonaa euroa.

Otava-konserni teki tilikaudella 2017 noin 292 miljoonan euron liikevaihdon. Konsernin operatiivinen liikevoitto oli 30,7 miljoonaa euroa.

Eddie & Ozzie -kilpailun järjestää amerikkalainen kustannusalan järjestö Folio. Suurin osa myös Suomen ja maailman mediataloista on Folion jäseniä. Kilpailuun osallistuu vuosittain tuhansia julkaisuja.

Juttua ja otsikkoa muokattu 12.10. klo 10.53. Lisätty Otavamedian saama palkinto artikkeliin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.