Stockmann in One Way -myymäläketjun liikkeet hävisivät katukuvasta jo useita vuosia sitten. Syksyllä nuorisolla on tilaisuus verestää vanhoja muistoja, sillä Helsingin tavarataloon avataan 7.9 pop up -myymälä, joka palvelee asiakkaita kuukauden ajan.

Kyseessä ei tosin ole perinteinen One Way -myymälä. Nimeä lukuun ottamatta lähes kaikki on kuitenkin toisin kuin ennen. Pop up -myymälässä myydään muun muassa Marimekon, Makian, R-Collectionin, Filan, Adidaksen ja Samujin tuotteita.

Idean One Wayn pop up -myymälästä on kehittänyt Stockmannin markkinointiviestinnän kumppanitoimisto TBWA\Helsinki.

Myymälän valikoiman on kuratoinut stylisti Minttu Vesala, jonka työn jälkeä on nähty viime vuosina useiden suomalaisten julkisuuden henkilöiden yllä.

One Way -myymälä on jatkoa Stockmannin yksilöllisyyttä korostavalle markkinoinnille. Stockmannin asiakkuusjohtaja Anna Salmi kertoo M&M:lle, että tarkoituksena on herätellä asiakkaiden ohella yhtiötä itseään pohtimaan erilaisuuden ja yksilöllisyyden merkitystä.

"Kyllä tämä on markkinointiteko siinä mielessä, että haluamme herättää asiakkaat pohtimaan näitä teemoja. Saatamme esimerkiksi ajatella, että sininen on pojan väri, mutta se on vain jokin sisään rakennettu ajattelumalli. Ihan yhtä lailla tyttö voi pukeutua sinisiin housuihin ja poika voi laittaa päälleen pinkin pikeepaidan. Haluamme herättää asiakkaat tähän, mutta samalla muistuttaa myös itseämme huomioimaan näitä asioita", Salmi toteaa.

Salmi kertoo, että pop upissa myytävät brändituotteet löytyvät Stockmannin valikoimista myös pidemmällä aikavälillä ja pop upin valikoimissa on muotia kaikenikäisille.

"Emme tuo myymälään yksinomaan pop up -tuotteita One Wayta varten."

Stockmannin syksyn laajemmassa lanseerauskampanjassa ja uusissa tuotteissa korostuu Anna Salmen mukaan One Waylle ominainen unisex-teema. Salmen mukaan tällä saralla ovat aiemmin kunnostautuneet erityisesti lastenvaatebrändit.

Salmi arvioi, että muun muassa Metsola ja Gugguu, ovat tuoneet raikkaalla tavalla esille myytäväksi vaatteita, jotka sopivat lapselle kuin lapselle sukupuolesta riippumatta.

"Yhteiskunnan normit rajoittavat turhaan tapaa, jolla miellämme tyylin ja pukeutumisen. Tällä kampanjalla haluamme herättää keskustelua ja haastaa paitsi itseämme, myös yhteistyökumppaneitamme pohtimaan muodin merkityksiä aina suunnittelusta esillepanoon", sanoo Salmi.