Stockmann on vaihtanut kanta-asiakaslehtensä tekijäksi TBWA:n. Aiemmin tavaratalon kanta-asiakaslehteä ja sisältömarkkinointia teki parin viime vuoden ajan John Brown Media. Stockmann ja John Brown Media lanseerasivat sisältömarkkinointiohjelmansa keväällä 2017, ja sen näkyvin muutos oli uusi kanta-asiakaslehti. Stockmannin asiakkuusjohtaja Outi Nylund sanoo, että toimistoa vaihdettiin nyt, koska tavaratalo haluaa jatkossa keskittää kaiken markkinointinsa ja brändityönsä yhdelle toimistolle.

”Olemme uudistaneet strategiaa viime vuonna ja tehneet brändin kirkastusta. Markkinoinnissa on haluttu tehostaa prosesseja, ja samoja sisältöjä käytetään monikanavaisesti eri paikoissa. Koemme helpommaksi tehdä kaiken yhden kumppanin kanssa, jolloin sisällöntuotanto ja kokonaisuus pysyvät paremmin hallussa. TBWA on tehnyt jo aiemmin markkinointiamme, joten tämä oli sille luontainen jatkumo.”

TBWA on ollut mukana myös Stockmannin brändin kiteytystyössä, jonka näyttävin ulostulo oli viime syksynä, kun uudistunut kanta-asiakasohjelma ja siihen liittyvä pelillinen applikaatio lanseerattiin. Nylund sanoo, että applikaation suosio on yllättänyt positiivisesti.

”Sitä on ladattu nyt noin 180 000 kertaa, mikä on huikea määrä, ja suosio ylitti odotuksemme.”

Uudistetut lehdet ilmestyvät keväällä

Pian nähtävillä ovat uudistuneet printtikonseptit. MyStockmann Magazine on uudistettu nimeä myöten. Lehden tekijöiksi on palkattu aikakausmedian ammattilaisia, ja tason halutaan olevan kilpailukykyinen lifestyle-aikakauslehtien kanssa.

”Joukossa on kovia tekijöitä. Haluamme olla inspiraation ensisijainen lähde muotiin, kauneuteen ja kotiin. MyStockmann Magazine alkaa ilmestyä neljä kertaa vuodessa. Siihen haetaan entistä enemmän inspiroivaa sisältöä muodin, kodin ja kauneuden maailmassa. Lisäksi kolme kertaa vuodessa alkaa ilmestyä uusi kauneusopas, jossa on mukana myös muotiosio.”

Uudistettujen kanta-asiakaslehtien ensimmäiset numerot ilmestyvät keväällä 2020.

Nylund sanoo, että eri asiakasryhmiä tavoitellaan eri kanavissa, toisille lähetetään lehti postitse ja toisia ohjataan hakemaan esimerkiksi kuukausittaisia kanta-asiakasetuja netistä ja sovelluksesta.

”Lehdet menevät uskollisimmille, eniten Stockmannilla asioiville asiakkaille tietyllä logiikalla. Haluamme myös testata, mille eri kohderyhmille se toimii. Lehtiä on myös tavarataloissa saatavissa."

Lehden levikki on 80 000 kappaletta, ja joulunumeron levikki on 100 000.

Nylund sanoo, että Stockmannin markkinoinnissa terävöitetään nyt entistä enemmän asiakas edellä -kulmaa.

”Pyrimme koko ajan tekemään entistä enemmän personoidumpaa markkinointia kanta-asiakkaille omissa medioissamme, ja käytämme ostettua mediaa vain silloin, jos on tarve laajentaa jotain teemaa.”