Stockmannin kampanja kuljettaa barokkiruhtinaat hevosvankkureilla olohuoneisiin. Bob Helsingin tekemä tv-spotti kuvaa kuninkaallisia kiertelemässä linnassaan ja kokeilemassa kenkiä, vaatteita, leluja, kuntopyöriä ja mp3-soittimia.

- Asiakkaamme ovat kuninkaallisia ja Stockmann on ostosten valtakunta. Me kaikki Stockmannilla olemme asiakkaidemme palvelijoita, tavarataloryhmän markkinointijohtaja Maaret Kuisma valottaa spotin ideaa.

Suomalaiseen silmään mainosten barokkimainen loisto näyttää rehevältä ja ehkä liiankin runsaalta. Loistetta selittänee se, että samat spotit pyörivät myös Venäjällä ja Baltian maissa, joissa pröystäilyäkään ei pelätä.

Irti luototuksesta

Helmikuun puolivälissä startanneeseen kampanjaan on tehty neljä mainosfilmiä. Niistä ensimmäiset luovat mielikuvaa Stockmannin valtakunnasta ja muut kertovat ketjun kanta-asiakaskortin uudistuksesta.

Kortti on koko kampanjan ydin.

Stockmann vaihtaa keväällä itse hallinnoimansa luottokortit. Sen jälkeen luotollisissa kanta-asiakaskorteissa on mukana Mastercard. Luototuksesta vastaa Suomessa ja Baltian maissa Nordea ja Venäjällä Citi­bank.

- Luototus ei ole perusbisnestämme, joten halusimme luopua siitä. Kortteihin olisi tullut joka tapauksessa muutoksia Sepa-korttijärjestelmän takia. Kanta-asiakasohjelmamme on edelleen Stockmannin.

Kantis kuluttaa

Suomessa kortit vaihtuvat huhti-toukokuun aikana ja Venäjällä maaliskuussa.

Kuisman mukaan uusi kortti on rutkasti entistä toimivampi. Stockmann haluaakin pitää hyvää huolta kanta-asiakkaistaan, joiden ostokset muodostavat jopa 70 prosenttia tavaratalojen myynnistä.

Tavoitteena on kasvattaa 1,6 miljoonan kortinhaltijan joukkoa. Kasvunvaraa on etenkin Suomen ulkopuolella, koska lähes miljoona korteista on suomalaisten kukkaroissa.

Stockmann ei yleensä mainosta televisiossa. Korttien muutos on niin suuri ponnistus ja iso uutinen asiakkaille, että tv kannatti ottaa mukaan mediavalikoimaan, Kuisma kertoo.

Viime syksynä Stockmann keskitti kaikkien markkinoidensa kaiken markkinoinnin yhteen ketjuorganisaatioon Suomessa. Markkinointiosasto tekee itse kanta-asiakasmarkkinoinnin, etuvihkot ja luettelot.

Yhteistyö Bobin kanssa on sujunut Kuisman mukaan hyvin. Hän uskoo, että yhteistyö jatkuu jossain vaiheessa.

Viikon mainostajat