Uudistukset

Laura Kukkonen 15.5. 10:17 päivitetty 15.5. 10:28

Sub havittelee lisää suosiota uudella ilmeellä – "Haluamme tehdä asioita eturintamassa ja kapinallisesti"

Sub
Sub-kanava lupaa, että yksikään yleisölle näytettävä kanavatunnus ole samanlainen kuin toinen.

MTV:n omistama televisiokanava Sub on kokenut visuaalisen uudistuksen.

Tiistaina lanseerattu, Sub-kanavan uusi ilme jalkautuu kansalaisten tietoisuuteen laajalla digiulkomainostempauksella. Uudistus näkyy katukuvassa yhden päivän ajan joukkoliikennevälineissä ja kauppakeskuksissa muun muassa pääkaupunkiseudulla, Lahdessa ja Lappeenrannassa.

"Isoin muutos on visuaalinen identiteetti ja se, miten brändi toimii ja näyttäytyy ihmisille. Kaikki vahvistaa sitä, että haluamme tehdä asioita eturintamassa ja aika kapinallisesti", MTV:n ja C Moren AD Virpi Kunttu kertoo M&M:lle.

Kuntun mukaan uudistusta on työstetty aktiivisesti koko kevään ajan. Uudistus on suunniteltu MTV:llä. Graafisesta suunnisttelusta vastasi yhtiön kumppani Valve Media ja kanavagrafiikoiden teknisestä toteutuksesta Wake Dynamite, jonka omistavat MTV ja Valve Media yhdessä.

Uudistuksen markkinointislogan on Ei toista samanlaista. Se viittaa kanavagrafiikoiden poikkeukselliseen toteutukseen, jonka myötä kanavan ohjelmien alku- ja lopputunnukset sekä jatkuu-tunnukset ovat aina erilaisia. Nämä ovat Viestintäviraston määräämiä tunnuksia, jotka erottavat ohjelmasisällön mainoksista.

Subin kanavailme on toteutettu kanavagrafiikkalaitteella, joka vaihtaa tunnuksia muuttuvien parametrien avulla mukaillen myös kanavan sisältöä ja ohjelmistoa.

"Jokainen tunnus on visuaalisesti erinäköinen. Tunnusten värikombot ja kuvan fragmentointi vaihtuvat parametrien mukaan", Kunttu kertoo.

Finnpanelin mukaan Sub-kanava tavoitti vuonna 2016 keskimäärin 18 prosenttia yli 4-vuotiaasta väestöstä päivittäin. Viime vuonna osuus oli 17 prosenttia. MTV:n kaikki kanavat, eli suurin MTV3, Sub, AVA ja C More Total tavoittivat kaikkiaan 49 prosenttia väestöstä keskimäärin päivässä. Sub on tavoittavuudeltaan Suomen kolmanneksi suurin kaupallinen tv-kanava MTV3:n ja Sanoman omistaman Nelosen jälkeen.

Kuntun mukaan kanavan ydinkohderyhmää ovat 15-44-vuotiaat sukupuolesta riippumatta. Subin tavoitteena on uudistuksen myötä vahvistaa asemaansa kohderyhmässä.

Ulkomainoskampanjan lisäksi Sub markkinoi ilmeuudistusta kaikkien MTV:n kanavien kautta sekä sosiaalisessa mediassa.