Brändit

Aleksi Ylä-Anttila 18.1. 14:13

Suklaabrändi Goodion uusi tuoteperhe tähtää maailmalle kotimaisen eksotiikan voimin: "Suomalaisia nimiä käytetään suhteellisen paljonkin ulkomailla"

Helsinki Heaven
Nordic Flavours-tuoteperheen tuotteet ovat saaneet nimensä Suomen luonnosta. Yksi tuotteista kantaa nimeä Meri.

Helsinkiläinen suklaabrändi Goodio tuo markkinoille tuoteperheen, jonka vientivalttina on suomalainen luonto, tuotteiden nimiä myöten.

Nordic Flavours-tuoteperhe on tehty ajatellen kansainvälistä kuluttajaa, jolle suomen luonto on mielikuvissa puhdas ja eksoottinen. Tuoteperhe sisältää neljä makua: Kukka, Meri, Metsä ja Marja.

Tuotteiden nimet ovat peräisin luonnosta. Tuotteet eroavat Goodion perusvalikoimasta siten, että suklaan päälle on ripoteltu kunkin luonnon elementin mukaisia raaka-aineita. Kukka-suklaan päälle on ripoteltu kukkia, ruusun terälehtiä sekä ruusukristallia. Metsä-suklaata puolestaan koristavat kuusenkerkkä ja metsäkristalli.

Tuotantojohtaja Sami Nupponen kertoo M&M:lle, että Tavoitteena on ollut tehdä erilainen ja eksklusiivinen tuote suomalaisista raaka-aineista. Tuotekehityksessä on ollut mukana Ora-ravintolan keittiömestari Sasu Laukkonen.

"Olemme halunneet lähestyä myös sellaista tuote- ja kohderyhmää, jota nykytuotteemme eivät tavoita. Tuotekehityksen lähtökohtana oli Suomen luonnon ja kulttuurin nostaminen esiin", Nupponen kertoo.

Useammat tuotteissa käytettävät kotimaiset raaka-aineet, kuten kuusenkerkkä, ovat saatavuudeltaan rajallisia sesonkituotteita. Se tuo tavanomaista työläämmän valmistusprosessin lisäksi mukanaan tiettyjä rajoituksia.

"Emme voi myydä sellaista, mitä emme voi toimittaa, eli toimimme tässä mielessä osin luonnon kiertokulun sanelemana. Näiden tuotteiden tekeminen on lisäksi vahvasti käsityötä. Teemme lisättäville raaka-aineille isot esivalmistelut sekä muodot käsin. Jos teemme vaikka parisataa levyä, se vie helposti muutamalta työntekijältä pari päivää. Siinäkin mielessä kyse on sananmukaisesti tuotteesta", Nupponen sanoo.

Vahva jalansija Yhdysvalloissa

Ensimmäiset uudet tuotteet tulevat lähipäivinä myyntiin Food Market Herkku -myymälöihin. Kiinnostusta tuotteita kohtaan on Nupposen mukaan osoitettu useistakin paikoista, myös ulkomailta, jonne tuoteperheen tuotteita on tarkoitus tulevaisuudessa viedä.

Goodio aikoo myydä tuotteita myös ulkomaisilla markkinoilla niiden alkuperäisillä suomalaisilla nimillä. Tämä on vahvasti markkinointiin kytkeytyvä ratkaisu.

"On mielenkiintoista, kuinka suomalaisia nimiä käytetään suhteellisen paljonkin ulkomailla. Muun muassa eräs amerikkalainen suklaata valmistava yritys toimii nimellä Raaka. Veikkaisin, että se on haettu ihan tarkoituksella jostain sanapankista. Haluamme, että myös tuotteiden nimet erottuvat ja jäävät ihmisten mieliin. Odotamme mielenkiinnolla, mikä ensireaktio on", Nupponen kertoo.

Goodion suklaata myydään tällä hetkellä 14 maassa, Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Isossa-Britanniassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa.

Goodion suklaata levittävän Helsinki Heavenin toimitusjohtajan Jonni Sinkkosen mukaan ajatuksena on tällä hetkellä kasvaa ensisijaisesti olemassa olevilla markkinoilla.

"Voi olla, että teemme tämän vuoden aikana joitakin uusia avauksia Aasiassa, esimerkiksi Kiinassa ja Etelä-Koreassa. Pääsääntöisesti keskitymme kuitenkin niille markkinoille, joilla jo toimimme", sanoo Jonni Sinkkonen.

Goodion suklaata valmistetaan Helsingin Kalliossa, vanhassa leipätehtaassa sijaitsevassa tuotantolaitoksessa. Sinkkosen mukaan tulevaisuudessa tuotantoa saattaa olla myös Yhdysvalloissa.

Goodion raakasuklaa tuli syksyllä 2017 myyntiin vuonna Yhdysvalloissa myyntiin luomuketju Whole Foodsiin. Kaikkiaan jälleenmyyjiä on Yhdysvalloissa jo satoja.

Goodio-suklaata valmistavan Helsingin Suklaatehdas Oy:n ja Helsinki Heavenin taustalla on Sinkkosen lisäksi Roviolla aiemmin työskennellyt Jukka Peltola.

Helsinki Heavenin tuorein tilinpäätös ei ole vielä valmis. Sinkkosen mukaan yrityksen liikevaihto on noin 1,4 miljoonan luokkaa, kun se vuotta aiemmin oli noin 850 000 euroa. 

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö