Yhteiskunta

Aleksi Ylä-Anttila 19.3. 13:37

Suklaabrändin mainos sai arkeologit suunniltaan: "Äärimmäisen typerää ja syvästi laitonta"

Kuvakaappaus Gizmodon sivuilta
Kohun nostattaneessa kampanjassa lapsia kannustetaan aarteenetsintäseikkailuun.

Kampanja on saanut hyytävän vastaanoton arkeologeilta ja historioitsijoilta.

Mondelez Internationalin omistama, alkujaan brittiläinen suklaabrändi Cadbury on tehnyt mainoskampanjan, joka on poikinut tavallista enemmän arvostelua. Asiasta kertovat muun muassa BBC, New York Times sekä Gizmodo.

Aarteenetsintään temaattisesti keskittyvän kampanjan eräässä mainoksessa lapsia kannustetaan "tarttumaan metallinpaljastimeen" sekä "mestästämään roomalaisia rikkauksia" historiallisista kohteista.

Historioitsijoiden ja arkeologien näkökulmasta kampanjan viesti on vähintäänkin kyseenalainen, eivätkä he ole kainostelleet mielipiteidensä julkituomisessa.

Bristolin yliopiston arkeologi Aisling Tierney huomauttaakin BCC:n haastattelussa, että ihmiset voidaan asettaa syytteeseen, mikäli he kaivavat ja ottavat haltuunsa esineitä maasta ilman lupaa.

"Arkeologit yrittävät levittää mahdollisimman pian sanaa siitä, että kaikki kavaminen arkeologisten monumenttien läheisyydessä on rikos ja ihmiset asetetaan siitä syytteeseen, vaikka he eivät tietäisi toiminnan olevan laitonta", Tierney korostaa.

Tierneyn mukaan on erityisen ongelmallista, että kampanja viestii tällaisen aarteenetsinnän olevat hyväksyttävää ja että löytämänsä esineet saa pitää itsellään.

Professori Dan Hicks Oxfordin yliopistosta on samaa mieltä Tierneyn kanssa. Hicks otti kampanjaan kärjekkäästi kantaa Twitterissä.

"Tällaisen 'nopean etsinnän' ehdottaminen on äärimmäisen typerää ja syvästi laitonta", Hicks kommentoi.

Tierney ehdottaa, että Cadbury voisi paikata erhettään esimerkiksi tekemällä aarrekartan kaikkiin maan museoihin ja selittää lapsille arkeologiaan liittyviä käsitteitä sekä opettaa heitä kunnioittamaan näitä muinaisesineitä. Yksi vaihtoehto olisi myös arkelogisten projektien tukeminen taloudellisesti.

Cadbury reagoi välittömästi palautteeseen ottamalla kampanjan pois verkkosivuiltaan. Brändin mukaan kampanjaa tullaan päivittämään pian.

"Aikomuksemme ei ollut rohkaista ketään rikkomaan olemassaolevia sääntöjä koskien uusien arkeologisten esineiden löytämistä. Olemme kiitollisia, että asia on saatettu tietoomme", Cadbury kommentoi BBC:lle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö