Suomen Yrityskaupat Oy ja kiinteistönvälitysfirma Remaxin brändin alla toimiva toimitilavälitys Re/Max Commercial Mundi Oy yhdistävät toimintojaan, millä tavoitellaan sujuvuutta sekä yritysten liiketoimintojen että toimitilojen kauppaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että molempien yritysten verkkosivuille liitetään toiminto, jonka avulla ne voivat ohjailla asiakkaita toisilleen ristiin.

Suomen Yrityskaupat on alan suurin toimija Pohjoismaissa, ja se toimii välittäjänä yritysten liiketoimintojen myynnissä, kun taas Re/Max Commercial Mundi välittää toimitiloja ja liikekiinteistöjä. Ne ovat lähtökohtaisesti kilpailijoita, mutta nyt aloitetulla yhteistyöllä uskotaan saavutettavan synergiahyötyjä. Yhteistyösopimuksen myötä kumpikin yritys säilyttää itsenäisyytensä.

”Suomen Yrityskaupat Oy:n omistamien kauppapaikkojen kautta on myynnissä noin 1 100 yritystä eli lähes puolet kaikista Suomessa julkisesti myynnissä olevista yrityksistä. Ostajia rekisterissämme on noin 24 000. Toimimme Suomessa, Virossa ja Espanjassa 14 konttorin ja 25 henkilön voimin”, toimitusjohtaja Juha Rantanen kertoo.

Hän sanoo, että Suomen Yrityskauppojen avulla vuosittain noin 200 yritystä vaihtaa omistajaa. Palvelussa on eniten myynnissä ravintola- ja kahvila-alan yrityksiä.

Commercial Mundi Oy LKV:n toimitusjohtaja Mari Kärkkäinen ja hallituksen puheenjohtaja Nina Brandenburg puolestaan ovat huomanneet, että tyypillinen yrityksen myyjä on pk-yritystä ravintola-, kahvila-, tai kauneusalalla pyörittävä nainen, jolla ei ole jatkajaa yritystoiminnalleen. Myös matkailualan yrityksiä on paljon myynnissä.

”Moni pk-yrittäjä lopettaa toimintansa eläkeiässä, mutta kun huomataan, että kollega saakin oman yrityksensä myytyä, moni ymmärtää, että yrityksen liiketoiminnalla onkin arvoa”, Kärkkäinen sanoo.

”30 prosentista myydyistä yrityksistä tulee kasvuyrityksiä”, Rantanen säestää.

Yrityksen ostaja on usein keski-ikäinen yrittäjänä jo toimiva henkilö, tai keskivaiheilla työuraansa yrittäjäksi ryhtyvä, mutta kiinnostusta suomalaisiin pk-yrityksiin on myös ulkomailla.

Tavoitteena yhteistyökuviossa on myös kansainvälinen laajentuminen. Sekä Kärkkäinen että Rantanen sanovat, että enenevissä määrin kiinnostuneita ostajia tulee Kiinasta, Intiasta ja muista Aasian maista.

”Kiinalaisperheet ostavat vuosittain noin viisi yritystä meidän kauttamme. Kaikki toimialat kelpaavat”, Rantanen sanoo.

”Kiinalaisia kiinnostaa täällä luonto, puhtaus ja turvallisuus”, Kärkkäinen tietää yhden syyn, miksi pohjoinen kiinnostaa Aasiassa.

Esteenä vieläkin vilkkaammalle kaupalle Aasian suuntaan on sekä Kärkkäisen että Rantasen mukaan vain raha. Ei sen puute, vaan valuutan liikkumisen sääntely ostajien maissa, kuinka paljon rahaa voi siirtää kerralla maasta toiseen.

”Se on isompi ongelma, ettei rahaa saa ulos kerralla kuin tietyn summan, mutta kyllä sekin ajan kanssa liikkuu”, Rantanen toteaa.