Palkinnot

Laura Kukkonen 10.7. 09:11

Suomalainen ääniosaaminen nousi kansainvälisen ISA:n shortlistille

Colourbox
Äänet herättävät tunteita ja niitä voidaan käyttää myös makujen korostamisessa. Näin osoittavat myös ISA:n finaaliin nousseet kampanjat.

Kyrö Tasting Experience ja Finnairin Hear the Taste pääsivät kansainvälisen, äänibrändäystä palkitsevan kisan finaaliin.

International Sound Awards -kilpailu palkitsee ääniprojekteja ympäri maailmaa 20. syyskuuta Hampurissa.

Kilpailu on juuri julkistanut 22 shortlist-työtä kaikkiaan 10 kategoriassa. Mukana on kaksi suomalaisprojektia.

Finnairin Hear The Taste -kampanjan äänisuunnittelun takana on Ultra Helsinki -toimisto. Kampanja nousi shortlistille neljässä kategoriassa: Audio Marketing, Product, Universal Design ja Sound Art, jossa se on ainoana finalistina.

Kyrö Distillerylle toteutettu Kyrö Tasting Experience on taas Audiodraftin kisatyö, joka nousi finaaliin kahdessa kategoriassa: Soundscapes and Ambient Sound ja Audio Marketing.

Molemmat työt liittyvät omalla tavallaan makuun. Finnairin Hear the Taste -ruokakonseptissa luodut äänimaisemat on tehty yhteistyössä kiinalaisen huippukokin Steven Liun sekä molekyyligastronomiaopettajan Anu Hopian kanssa. Tavoitteena on ollut äänimaisemien avulla parantaa Finnairin lennoilla tarjoiltavan ruoan makua.

Konsepti sai myös oman oman minisovelluksen, jossa WeChatin käyttäjät valokuvaavat ateriansa ja lataavat kuvan minisovellukseen. Tämän jälkeen minisovellus suosittelee äänimaailmaa, joka pitäisi saada ateria maistumaan erilaiselta.

Hear the Taste palkittiin myös Vuoden Huipuissa hopeahuipulla. Kampanjassa on ollut mukana Ultra Helsingin lisäksi myös mainostoimisto Mirum sekä jälkituotannosta vastannut Toast Post.

Kyrön kampanja tutkiskeli myös äänimaiseman vaikutusta siihen, miten ihmiset kokevat erilaisia makuja. Tempaus toteutettiin osana Slush Music -tapahtumaa. Mukana oli kaksi erilaista äänimaisemaa, jotka korostivat yhden juoman karvautta ja toisen juoman makeutta. Tällä tavoin oli tarkoitus lisätä juomien muistettavuutta ja niistä koettua nautintoa.

Suomalaistöiden lisäksi finaalissa on mukana töitä kymmenestä maasta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö