Ihmisten arjen digitalisoituminen on herättänyt yritykset hyvän hakukokemuksen merkitykseen. Erityisesti koronaviruksen aiheuttama pandemia on kiihdyttänyt digitaalista kaupankäyntiä.

Myös verkkokauppa Amazonin saapuminen Pohjoismaihin on saanut yritykset pohtimaan oman verkkopalvelunsa kilpailukykyä.

Tässä tilanteessa verkkosivuston sisäinen hakukonepalvelu on yritykselle merkittävä kilpailuetu, toteaa hakuteknologiayritys AddSearchin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Ala-Ilkka.

”Mikäli asiakas ei löydä etsimäänsä sivustolla nopeasti, hän siirtyy pian esimerkiksi Googlen hakukoneeseen, joka johdattaa hakijan helposti suoraan kilpailevan yrityksen sivustolle. Tämä on meidän keskeinen myyntipuheemme”, Ala-Ilkka havainnollistaa M&M:lle.

Toimivan hakukoneen rakentaminen tyhjästä esimerkiksi kotimaiselle verkkokaupalle ei ole aivan yksinkertainen prosessi.

Tyypillisesti yritykset haluavat painottaa hakutuloksissa tiettyjä tuotteita. Se tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että varastossa olevat tuotteet tulevat hakutuloksissa ylemmäs kuin tuotteet, joita ei ole varastossa.

Tämän lisäksi AddSearchin kehittämä hakupalvelu on oppiva. Se tarkoittaa sitä, että klikatuimmat hakutulokset nousevat hakutuloksissa aina ylemmäs ja ylemmäs. Haun relevanttius siis paranee ajan myötä.

”Tämä helpottaa sivuston omistajan ylläpitotyötä varsinkin laajoilla sivustoilla huomattavasti, sillä hänen ei tarvitse stressata haun toimimista itse, vaan käyttäjät ikään kuin joukkoistavat haun laadun parantamisen”, Ala-Ilkka sanoo.

Personoitu haku on kuuma juttu

Kiinnostava ja ajankohtainen aihe hakukentällä ovat personoidut hakutulokset, joita käyttäjille ovat tehneet tutuiksi muun muassa Amazon ja suoratoistopalvelu Netflix.

Käyttäjän historiaa hyödyntävää hakualgoritmi ymmärtää, mitä tuotteita tai sivuja käyttäjä on katsellut aiemmin ja osaa painottaa hakutuloksia sen mukaan.

”Jos asiakas lisää ostoskoriin iPhonen ja hakee suojakuoria, hyvin todennäköisesti hän hakee silloin iPhonen suojakuoria, jolloin niiden tulee näkyä ylimpinä.”

”Tällä toimialalla on nyt kuuma juttu, etteivät hakutulokset ole jokaiselle kävijälle identtisiä, vaan pyritään mahdollisimman hyvin ymmärtämään, mikä olisi mahdollisimman relevanttia juuri kyseiselle kävijälle”, Ala-Ilkka kertoo.

Teknologia on kehittynyt alalla viime vuosina siinä väärin, ettei käyttäjä aina itse ymmärrä käyttävänsä hakua. Hänen silmiensä eteen tiettyjen kategorioiden sisällä ilmestyvät tuotteet ovat teknisesti ottaen hakutuloksia, vaikka käyttäjä ei käyttäisi esimerkiksi mitään hakusanaa.

”Tämä nostaa myös sivustojen vaatimustasoa. Itselle olennaisia tuotteita tai palveluja halutaan löytää heti. Harvalla kärsivällisyys riittää kovin pitkään selailuun saman sivuston sisällä.”

Pohjois-Amerikka tiennäyttäjänä

Vuonna 2013 toimintansa aloittaneen AddSearchin toteuttamia hakuratkaisuja käytetään lähes 2000 organisaatiossa globaalisti. Yrityksen asiakkaista noin kaksi kolmasosaa tulee Pohjois-Amerikasta.

Ala-Ilkka kertoo yrityksen havainneen, että pohjoisamerikkalaiset toimijat olivat aiemmin kahdessa asiassa suomalaisia kollegoitaan edellä.

Pohjois-Amerikassa yritykset ymmärsivät ensinnäkin huomattavan varhain, että kuluttajien odotukset yrityksiä ja palveluntuottajia kohtaan olivat kasvaneet nopeasti.

”Kaikki käyttävät Googlea, ja siellä hakupalvelu toimii erittäin hyvin. Se on nostanut rimaa kaikkia verkkopalvelun tuottajia kohtaan. Yhdysvalloissa tämä huomattiin ja siihen reagoitiin aiemmin kuin Suomessa”, Ala-Ilkka sanoo.

Toinen asia on se, että Yhdysvalloissa yritykset ovat tottuneet ostamaan verkkosivuston sisäisiä palveluja ulkopuolisina SaaS-palveluina (Software as a Service).

Tämä tarkoittaa käytännössä ohjelmiston hankkimista palveluna perinteisen lisenssipohjaisen tavan ja ohjelmiston asentamisen sijaan. Tällöin käyttöön otettu ratkaisumalli ei rajoitu pelkästään yhden yrityksen sisälle, vaan se voi palvella samanaikaisesti useampia asiakkaita.

”Suomalaiset firmat ovat yrittäneet pitkään koodata ja rakentaa hakupalveluja itse tai konsulttien avustamina. Se vie aikaa, sillä työ alkaa usein tyhjästä. Jenkeissä ulkopuolisten asiantuntijoiden valjastaminen palvelun tuottajiksi on ollut normi pitkään”, Ala-Ilkka kertoo.

Ei mahdoton savotta

Suurimmilla globaaleilla yrityksillä, kuten Amazonilla ja Netflixillä, on oma sisäinen asiantuntijoista koostuva tiiminsä koodaamassa yritysten hakua. Vastaavia resursseja ei maailmassa kovin monelta firmalta löydy.

Normaalikokoinen yritys voi saada Ala-Ilkan mukaan koodaamalla aikaan jonkinlaisen standardiratkaisun, mutta kansainväliset vaatimustasot täyttävän hakukonepalvelun se joutuu käytännössä ostamaan ulkopuolelta.

”Huippuhaun kehittäminen in-housena on harvojen yritysten herkkua. Monet saattavat pitää tätä melko pienenä ongelmana. Kun asiaan perehtyy, käy nopeasti ilmi, ettei asia ole näin. Kyseessä on laaja kokonaisuus, ja esimerkiksi juuri personalisoinnit haussa lisäävät kompleksisuutta valtavasti.”

Hyvin monelle suomalaiselle on tuttu verkkokauppa Amazonin personoitu hakupalvelu, joka on viime kädessä ollut yrityksen tie kansainväliseen menestykseen.

Kun vastassa on iso brändi, jonka hakua kehittävät maailmanluokan osaajat, taistelu pian Pohjoismaihin rantautuvaa verkkokaupan jättiläistä vastaan voi tuntua lähtökohtaisesti mahdottomalta savotalta. Sitä se ei Ala-Ilkan mukaan kuitenkaan ole.

”Amazonin kohdalla täytyy muistaa, että he kehittävät hakuaan paljolti oman bisneksensä parantamiseksi. Se tarkoittaa Google-mainonnan tyyppistä sisäistä puffausta, jossa eivät välttämättä aina tule esille parhaimmat vaan eniten Amazonille rahaa tuovat tuotteet.”

”Tämä helpottaa tätä dilemmaa. Jos suomalainen verkkokauppa keskittyy puhtaasti kuluttajakokemukseen ja loppukäyttäjän kokemaan laatuun, palvelu voi olla asiakkaalle jopa Amazonia relevantimpi. Teknisesti mitään esteitä ei ole”, Ala-Ilkka korostaa.

Helsingissä kotipaikkaansa pitävä AddSearch on toiminut maaliskuusta saakka täysin etänä. Koronaviruksen aiheuttama pandemia on johtanut siihen, että fyysisellä sijainnilla ei ole entiseen tapaan merkitystä.

Tällä hetkellä 15 henkeä työllistävällä yrityksellä on meneillään kolme rekrytointiprosessia, jossa verkot on laitettu kirjaimellisesti koko maailman vesille.

”Tekijät voivat tulla mistä päin maailmaa tahansa. Uskon, että meidän toimintamme kansainvälistyy koronan myötä entisestään”, Ala-Ilkka ennakoi.

Yrityksen asiakkaita ovat muun muassa S-ryhmä, Tulli, Fujifilm, Toyota, Sydneyn kaupunki, Britannian korkein oikeus sekä lukuisten teknologiayritysten, kuten Googlen ja Mozilla Foundationin kotikaupunki, Kaliforniassa sijaitseva Mountain View.

Vuonna 2019 AddSearchin liikevaihto oli 993 000 euroa. Tilikauden tulos oli 201 000 euroa tappiollinen. Tuloskehitykseen vaikuttivat Ala-Ilkan mukaan merkittävät tuotekehitykseen ja myyntiin tehdyt investoinnit, joita jatketaan kuluvan vuoden aikana.

”Liikevaihto kasvaa tänä vuonna kymmeniä prosentteja. Korona on luonut markkinalle sen verran epävarmuutta, että ihan tarkkaa lukua en pysty vielä sanomaan. Tarkoitus on myös kasvattaa henkilöstön määrä pariin kymmeneen loppuvuoden aikana”, Ala-Ilkka kertoo.