Suomalainen animaatioala elää renessanssia juuri nyt. Oikeastaan pitää hieman ontuen siteerata LL Cool J -nimistä miestä: don't call it a comeback, they've been here for years.

Koronasyksy on meinannut masentaa, mutta onneksi viime viikoille on kasaantunut monia kiinnostavia animaatiostudioiden sopimusjulkistuksia, jotka tulevat johtamaan alan työpaikkojen kasvuun, koko luovan alan arvostuksen nousuun ja ehkä jopa Suomen maineen lisääntymiseen maailmalla.

Miksi animaatio, miksi juuri nyt, miksi Suomi? Tietämättä koko kuvaa eli maailman muiden kolkkien animaatiostudioiden tilausmenestystä, tyydymme listaamaan tässä tuoreimmat suomalaiset diilit.

Ensimmäinen on se kovin ja silti se tuntuu vasta alkuaskeleelta, kun kuuntelee Gigglebug Entertainmentin perustajien Anttu Harlinin ja Joonas Utin tarinaa.

The Walt Disney Company mainittu! Gigglebug Entertainment solmi syyskuussa Disneyn kanssa sopimuksen alkuperäissarja Keltainen Lumimies -tuotannosta. Unstoppable Yellow Yeti -nimellä englanniksi kulkevan animaatiosarjan on tarkoitus valmistua vuonna 2022. Iältään 6-10-vuotiaille suunnattu sarja tuotetaan yhteistyössä ranskalaisen Zodiak Kids Studion ja Yleisradion kanssa.

”On ainutlaatuisen hienoa päästä tuottamaan oma alkuperäissarja legendaariselle Disneylle ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä”, kommentoi Harlin.

”Yhteistyö luovan tiimimme, Disneyn ja Ylen kanssa on todella hauskaa. Tällaisesta levityksestä ja kumppanuudesta olemme haaveilleet pitkään. Unelmahomma!”

Kaikenlainen hehkutus on paikallaan, sillä kyseessä on ensimmäinen kerta, kun The Walt Disney Company tilaa suomalaisen alkuperäisidean tuotantoon.

Jos luet tätä ja työskentelet ­luoval­la alalla, niin tiedät, että kyse on pro­sessista. Kikattava Kakkiainen ­-pelistä ja -sarjasta tunnettu Gigglebug Entertainment teki Disneyn kanssa jo aiemmin yhteistyötä ikonisen 101 Dalmatialaista -sarjan uudelleenideoin­nissa ja -suunnittelussa. Kyseisessä 101 Dalmatialaista -sarjassa Gigglebug vastasi konseptikehityksestä sekä siihen liittyvien lyhytohjelmien tuotannosta, mutta nimi jäi mieleen.

Alkuperäissarjan saaminen Disneylle on iso loikka niin suomalaisen animaatio-osaamisen kuin koko luovan alan liiketoiminnan ja työllistämisen kannalta.

Nyt myyty Keltainen Lumimies -sarja koostuu kaikkiaan viidestäkymmenestä (50) kestoltaan 11-minuuttisesta jaksosta ja lyhytohjelmasta, mikä on iso kakku pienelle studiolle.

Gigglebug Entertainmentin on pakko kasvaa ja rekrytoida. Siksi se on tänä syksynä kiinnittänyt MTV:n ex-toimitusjohtaja Jarkko Nordlundin hallitukseen ja neuvonantajaksi. Sen voi tulkita vain niin, että tavoitteena on kansainvälinen kasvu. Mittakaavaa antaa, että Gigglebugin viestinnän mukaan Keltainen Lumimies -sarjan budjetti vastaa kooltaan noin viittä tyypillistä suomalaista elokuvaa eli puhutaan noin 7-8 miljoonasta euron budjetista.

Ilmiön kehittyminen ilmiöksi vaatii kaksi tai kolme uutista. Toinen uutinen tuli julki silloin, kun animaatioon, kustantamiseen ja lisensointiin keskittynyt suomalainen yhtiö Ferly tiedotti sopimuksesta, jonka se solmi ruotsalaisen Star Stable Entertainmentin kanssa.

Vuonna 2011 Tukholmassa perustetun Star Stable Entertainmentin tunnetuin tuote on suosittu hevosaiheinen Star Stable -verkkopeli, ja yhteistyön ensimmäisenä tuotoksena Ferly tekee pelin pohjalta 10-osaisen piirrossarjan nimeltä Mistfall.

Hevosaiheista verkkopeli Star Stable Onlinea pelataan 180 maassa 14 kielellä. Huomioarvoista Ferlyn sopimuksessa on, että se on päänavaus: kyse on suosituin peli-IP:n ensimmäisestä viihteellisestä laajennuksesta pelimaailman ulkopuolelle. (Star Stable Entertainmentin pelimaailmassa on yhteensä 1,4 miljooonaa aktiivista pelaajaa kuukausittain.)

Mistfall lanseerataan minisarjamuodossaan YouTubessa joulukuussa 2020, ja yhden jakson pituus on viisi minuuttia. Puomi on korkealla, sillä käsikirjoittajana sarjassa toimii Emmy-palkittu Alice Prodanou, jonka aiempiin töihin kuuluvat muun muassa piirrossarjat Hotel Transylvania, Inspector Gadget ja My Babysitter’s a Vampire.

”Mistfallin universumin laajuus tarkoittaa, että siinä on suurta potentiaalia tarinankerronnalle ja kokonaisia uusia maailmoita, joihin sekä pelaajat että uudet fanit voivat uppoutua”, kertoi Ferlyn toimitusjohtaja Laura Nevanlinna lanseerauksen yhteydessä.

Sopimukseen kuuluu, että Mistfall-sarjan kehittämisen ja tuottamisen lisäksi yhteistyötä tehdään lisensoinnissa, mikä kuuluu Ferlyn kansainvälisesti tunnustetun erikoisosaamisen alueisiin. Jatkossa suunnitteilla on pidempi animaatiosarja, joka Nevanlinnan mukaan on jo kehitysvaiheessa.

Kansainvälisen sopimusten lisäksi animaation kentällä tapahtuu kotimaassakin. On mahdotonta ohittaa tässä yhteydessä tuotantoyhtiönä tunnetuksi tulleen Velin siirtymistä luovaksi tuotantostudioksi. Evoluutiossa olennaista on, että Veli on luonut 12 taiteilijan taiteilijaverkoston, johon kuuluvat Liisa ”Munalissu” Vääriskosken ja Teemu ”Ukkeli” Keisterin kaltaiset somevelhot sekä Aliina Kauranteen kaltaisia palkittuja kuvittajia.

Uutinen on myös se, että Suomen johtava indie-tuotantoyhtiö Rabbit Films tiedotti lokakuussa sijoittaneensa suomalaiseen animaatioalan firmaan. Rovio-taustaisen Nick Dorran ja Maija Arposen perustama Haruworks saa Rabbit Filmsiltä paitsi rahoitusta myös strategista osaamista Jarkko Nordlundin Gigglebug-pestin tapaan, kun Rabbitin toimitusjohtaja Olli Suominen liittyy Haruworksin haliltukseen.

Tiedotteessa investointia kuvaillaan strategiseksi liikkeeksi molemmille osapuolille, kun erityisosaaminen kahteen suuntaan ja molemmat yhtiöt voivat jatkossa hyötyä toistensa verkostoista.