Markkinointi

Aleksi Ylä-Anttila 22.3. 11:43 päivitetty 22.3. 11:59

Suomalainen Arctic Blue Gin avaa Monacon F1-kisat: "Tämä on älyttömän iso juttu"

Arctic Blue Group
Arctic Blue Ginin taustalla ovat Jaakko Sorsa, Mikko Spoof, Asko Ryynänen ja Kimmo Koivikko.

Maailman eliitti nähdään toukokuussa suomalainen drinkki kädessään, sillä Arctic Blue Gin on Monacon F1-osakilpailun virallisen jatkoklubin Amber Loungen yhteistyökumppani. Tuote toimii myös kilpailuviikonlopun avaavan Sir Jackie Stewardin hyväntekeväisyystapahtuman avajaisjuomana.

Monacon ruhtinas sekä muut arvovaltaiset kutsuvieraat ovat tottuneet starttaamaan kisaviikonlopun samppanjalla, mutta tänä vuonna kädessä komeileekin suomalainen Arctic Blue Gin -cocktail.

Lisäksi brändi on F1-kisojen virallisen jatkoklubin Amber Loungen yhteistyökumppani, joten klubilla on tänä vuonna arktinen teema. Arctic Loungeen rakennetaan Mini-Suomi ja sen neljä vuodenaikaa keskelle F1-huumaa. Lounge rakentuu arktisten elementtien, kuten jään, ympärille.

Arctic Loungen räätälöidyn cocktail-menun drinkkejä loihtivat baarimestarit, Arctic Bluen Brand Ambassador Miika Mehtiö sekä Timppa Nyyssönen. Loungessa lanseerataan myös Arctic Blue Ginin nimikkococktailit.

Arctic Blue Ginin taustalla ovat huippukokki Jaakko Sorsa, kokenut tislajaamestari Asko Ryynänen, giniharrastaja ja Arctic Brands Groupin Brand Director Mikko Spoof sekä hallituksen puheenjohtajana toimiva Kimmo Koivikko.

Yhteistyö Amber Loungen kanssa on Mikko Spoofin mukaan "älyttömän merkittävä asia" Arctic Brands Groupille. Spoofin mukaan yhteistyö antaa yritykselle mahdollisuuden kertoa oman tarinansa ja tuoda yrityksen nimi tunnetuksi ympäri maailmaa.

Spoof toteaa, että Monacon Amber Loungessa on paikalla yhteensä 750 julkisuuden henkilöä Hollywood-näyttelijöistä muusikoihin ja eri vaikuttajiin.

"Olemme siellä näkyvimpänä brändinä. Meillä on oma lounge-alue Amber Loungin sisällä. Sen on suunnitellut sisustusarkkitehtitoimisto Franz Design, ja se on aika vaikuttavan näköinen. Tämä on älyttömän iso juttu, jota olemme pitkään hieroneetkin", Spoof kertoo M&M:lle.

Maailman eksklusiivisimpiin yökerhoihin kuuluvassa Amber Loungessa juhlivat F1-kuljettajat ja kansainvälisesti tunnetut julkkikset, kuten Kim Kardashian ja Justin Bieber. Arctic Blue Gin tarjoaa cocktailit myös Amber Loungen hyväntekeväisyysmuotinäytöksessä, joka tuo F1-kuljettajat catwalkille.

"Olemme innoissamme yhteistyöstä. Arctic Blue Gin on hieno ja ensiluokkainen tuote, johon vieraamme taatusti ihastuvat", Amber Loungen perustaja Sonia Irvine toteaa tiedotteessa.

Arctic Blue Gin on Monacon lisäksi mukana syyskuussa ajettavassa Singaporen osakilpailussa sekä joulukuun Abu Dhabin kisassa. Näkyvyys ei rajoitu vain Amber Loungen jatkoille. Mikko Spoof kertoo, että yhteistyö Amber Loungen kanssa on yritykselle erittäin iso taloudellinen panostus. Hän huomauttaa kuitekin, että ilman riskejä ei voi kasvaa.

"Meillä on esimerkiksi sekä Monacon että Abu Dhabin kisaviikonloppuina käytössä oma brändätty jahti. Kokonaisuudessaan puhutaan satojen tuhansien eurojen panostuksesta."

Yksi pöytä Amber Loungessa maksaa halvimmillaan noin 42 000 euroa. Vaikuttajat ja julkisuudenhenkilöt tulevat Amber Loungen jatkoille päästäkseen seurustelemaan ja viettämään aikaa rauhassa ilman median edustajia ja valokuvaajia.

"Olemme koko kisaviikonlopun ajan erittäin näkyvästi esillä näille ihmisille", sanoo Mikko Spoof.

Kasvun vuodet edessä

Arctic Blue Gin on Arctic Brands Groupin sopimuskumppanin ilomantsilaisen tislaamon Nordic Premium Beveragesin valmistama tuote, jonka kehittäminen alkoi vuonna 2016.

"Teimme vajaa pari vuotta tuotekehitystä heidän kanssaan ja sitten osuttiinkin nappiin", myhäilee Mikko Spoof.

Arctic Brands Group myi viime vuonna yhteensä 62 052 pulloa. Tilikauden tulos jäi vielä noin 200 000 euroa pakkasen puolelle.

"Halusimme tehdä paljon suuremman tappion, mutta vähän epäonnistuimme siinä. Myyntiä oli liian paljon suhteessa niihin investointeihin, joita teimme. Menimme viime vuonna kassavirta edellä ja omakäyttöpääomalla. Se oli vähän sellaista tasapainoilua."

Kuluvana vuonna Arctic Brands Groupin tavoitteena on Spoofin mukaan päästä "äärettömän merkittäviin lukemiin" myynnillisesti. Se tarkoittaa lähemmäs 350 000 myytyä pulloa.

"327 000 pulloa on meidän minimyyntitavoitteemme maailmalle.Tavoitteena on saada kassavirta positiiviseksi neljännellä vuosineljänneksellä. Nyt tehdään äärettömän isoja investointeja. Toive olisi vielä, että vedettäisiin tänä vuonna vielä miinusta, mutta jos kaikki menee paremmin kuin oletettu, pääsemme nolliin. Ensi vuosi on sitten tuloksen tekemisen aikaa", Spoof kertoo.

Viime vuosi oli vilkas Arctic Blue Ginille, sillä tuote voitti lukuisia palkintoja maailman arvostetuimmissa juoma-alan kilpailuissa. Se palkittiin muun muassa maailman parhaana gininä kansainvälisessä World Spirits Awards -kilpailussa.

Syksyllä 2018 tuote saavutti myös kaksi kultamitalia kansainvälisessä Cathay Pacific Hong Kong International Wine & Spirit Competition -kilpailussa Hongkongissa. Kyseessä on Kaukoidän merkittävin juoma-alan kilpailu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.