Suomalaisen muoti- ja korusuunnittelija Jenni Ahtiaisen Deafmetal-kuulokorumallisto sai hopeaa alkuviikosta Kööpenhaminassa järjestetyn Creative Business Cupin finaalissa.

Creative Business Cup on kansainvälinen innovaatiokilpailu luovien alojen start-up-yrityksille, jonka loppukilpailu järjestetään vuosittain Tanskassa. Kisaan osallistui kansallisten kilpailujen voittajia yli 60 maasta.

Ahtiainen kertoo, että voittoon vaikutti tuotteen skaalautuvuus ja kaupallinen potentiaali.

”Omaani ja moni muita kilpailussa mukana olleita keksintöjä yhdisti se, että ne ovat havaintoja maailmasta. Asioita, jotka olisi pitänyt korjata jo vuosikymmeniä sitten”, Ahtiainen toteaa M&M:lle.

Ahtiainen uskoo vahvasti omaan tuotteeseensa ja siksi hän osasi odottaa kilpailumenestystä. Kilpailun parhaana palkittiin tanskalainen Lapee -niminen naisten urinaali, jonka tarkoitus on helpottaa ja nopeuttaa naisten vessakäyntejä yleisötapahtumissa.

”Olin tässä kilpailussa voittaja joka tapauksessa. Sain yleisöltä ja tuomaristolta paljon sympatiaa, koska tulin hopealle. Moni uskoi voittooni. Tanskalaisen Lapeen puolella oli äärimmäisen hyvä huumori, heidän pitchauksensa sai ihmiset nauramaan monta kertaa. Heidän tuotteellaan on olemassa jo valmis markkina ja tuote on tärkeä.”

Deafmetal on kuulolaitteisiin kiinnitettävien korujen mallisto. Konseptin varsinainen innovaatio on silikonista valmistettu, kuulolaitteen ympärille asetettava pidike, johon voi kiinnittää erilaisia Ahtiaisen suunnittelemia koruja. Tuote on Ahtiaisen mukaan yhteiskunnallinen, koska sen tarkoitus on vähentää kuulolaitteen käyttämiseen liittyvää häpeää.

”Tuomariston suurin huolenaihe oli, että tuotettani aletaan kopioida nopeasti. He neuvoivat, että minun pitää edetä tuotteeni kanssa nopeasti ja rakentaa sille vahva brändi.”

Ahtiainen uskoo, että kilpailumenestys auttaa tuotteen kaupallistamisessa. Tällä hetkellä Deafmetal tekee yhteistyötä kahden kansainvälisen kuulolaitevalmistajan kanssa.

”Fokukseni on ulkomailla ihan selkeästi.”

Kisajärjestelyitä Suomessa hoitavan Creative Finland in verkostojohtajan Anu-Katriina Perttusen mielestä Ahtiaisen saavutus on loistava esimerkki siitä, miten luovalla osaamisella keksitään uusia ratkaisuja ja tehdään liiketoimintaa.

”Kisa kokoaa luovimmat bisnesideat ympäri maailman, ja on todella kovatasoinen. Jennillä on kykyä nähdä maailma omin, aivan erityisin silmin. Hänen luovuuteensa on kudottu sisään myös ratkaisukeskeisyys”, Perttunen sanoo tiedotteessa.

Jenni Ahtiainen on tehnyt töitä 12 vuotta Gtie -vaatebrändinsä parissa. Ahtiainen kuvailee tyyliään mustanpuhuvaksi. Ahtiaisen suunnittelemia asusteita ovat käyttäneet muun muassa Ville Valo, Lauri Tähkä, Snoop Dogg, Bono ja Marilyn Manson.