palkinnot

Aleksi Ylä-Anttila 12.10. 10:42

Suomalainen Hellon nappasi voiton kansainvälisessä palvelumuotoilukilpailussa: "Myös palveluissa tarkoitus sanelee muodon"

Hellon
Hellon voitti myös palvelumuotoiluoscariksi kutsutun Service Design Global Conference -kilpailun pääpalkinnon nyt kolmannen kerran.

Palvelumuotoilutoimisto Hellon voitti pääpalkinnon kansainvälisessä Service Design Global Conference -palvelumuotoilukilpailussa.

Dublinissa järjestetyn Service Design Global Conferencen tuomaristo valitsi Hellonin irlantilaiselle Musgrave-ruokakauppaketjulle tekemän toteutuksen viime vuoden parhaimmaksi kansainväliseksi palvelumuotoilutyöksi.

Musgravelle tekemässään toteutuksessa Hellonin työntekijät paransivat Musgrave-ketjun ruokakauppojen asiakaskokemusta huomioiden erityisesti lapsiperheiden sekä pienten lasten kanssa asioivien vanhempien tarpeita.

Hankkeessa mietittiin uudelleen koko kaupassakäyntikokemus lähtien parkkipaikalle saapumisesta, ostoskärryn kanssa liikkumisesta sekä kiinnitettiin yleisesti huomiota lasten ja vanhempien viihtyvyyteen kauppaasioinnin aikana.

Toteutuksesta vastasi Hellonin Lontoon studio. Hellonin mukaan Musgrave on laskenut saavuttavansa lähes viiden miljoonan euron vuosittaisen kasvun. Hellonin mukaan kasvun taustalla ovat myös toimiston suunnittelema konsepti sekä sen onnistunut pilotointi.

Hellon Lontoon studion johtava palvelumuotoilija Lotta Julkunen kertoo, että Hellonin asiantuntijoiden tehtävä muotoilijoina on ymmärtää, mistä yritysten tuottama asiakaskokemus muodostuu, millaisia odotuksia ja tarpeita erilaisilla kohderyhmillä on ja miten näiden löydöksien kautta luodaan kestävää liiketoimintaa.

"Musgravelle toteutettu kaupassakäyntikokemuksen uudistus on konkreettinen esimerkki siitä, kuinka arkistenkin askareiden jouhevampi onnistuminen riippuu palvelumuotoilusta", Julkunen arvioi tiedotteessa. '

Kyseessä on kolmas kerta, kun Hellonin suunnittelema työ palkitaan Service Design Global Conference -kilpailussa pääpalkinnolla.

Hellon Lontoon toimitusjohtaja Timo Pätiälän mukaan on hienoa nähdä suomalaisen palvelumuotoiluosaamisen jatkavan Suomen pitkää perinnettä arvostettuna muotoilumaana. Pätiälän mukaan kolmas voitto kansainvälisestä kilpailusta on oiva osoitus siitä, kuinka suomalainen palvelumuoitoilu tuottaa toimivia käyttökokemuksia missä päin maailmaa tahansa.

"Palkinnot ovat toki hienoja, mutta eniten iloa tuottaa asiakkaiden bisneksen parantaminen. Onnistumisten myötä myös meidän kasvunäkymät ovat paremmat kuin koskaan aikaisemmin", kertoo Pätiälä.

Lotta Julkunen toteaa palvelumuotoilun olevan alana vielä suhteellisen nuori. Julkusen mukaan Hellon kehittää jatkuvasti uusia metodeja toimialan eteenpäin viemiseksi.

"Hyödynnämme luonnollisesti myös uusinta teknologiaa asiakkaidemme tarpeisiin muistaen, että myös palveluissa tarkoitus sanelee muodon", Julkunen huomauttaa.

Palvelumuotoilu Hellon perustettiin Helsingissä vuonna 2009 ja vuodesta 2015 lähtien sillä on ollut oma studionsa. Hellonilla on lisäksi tytäryhtiö Lontoossa.

Hellonin asiakkaisiin lukeutuvat muun muassa Volkswagen, Boots, Yara, Tesco sekä nyt palkittu Musgrave.

Hellonin liikevaihto tilikaudella 2017 oli kolme miljoonaa euroa. Liikevoittoa Hellon teki viime vuonna 360 000 euroa. Henkilöstön lukumäärä on 35. Yrityksen toimitusjohtaja on Jaakko Wäänänen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.