Palvelumuotoilutoimisto Hellonin Mandatum Lifelle suunnittelema uusi asiakaslähtöinen palveluidentiteetti palkittiin kansainvälisessä Service Design Awards 2019 -kilpailussa. Hellon voitti alan arvostetuimman palkinnon jo neljännen kerran peräkkäin.

Service Design Awards 2019 -kilpailuun osallistui eri puolilta maailmaa lähes 150 työtä, joista parhaat palkittiin 11. lokakuuta palkintogaalassa Torontossa.

Lue lisää: Kaksi suomalaisehdokasta pääsi parasta palvelumuotoilua palkitsevan Service Design Awardin finaaliin

Palkitussa Hellonin Mandatum Lifelle suunnittelemassa palveluidentiteetissä yhdistettiin luovalla tavalla palvelumuotoilu, design 2.0 -ajattelu ja tekoäly. Pioneeriluonteisen työn inspiroimana palvelumuotoilukilpailuun perustettiin myös uusi ’Innovative Combination of Technology and Service Design’ -kategoria.

Palkitun projektin tavoitteena on ollut parantaa entisestään Mandatum Lifen asiakaskokemusta. Hellon hyödynsi palveluidentiteetin uudistamisessa palvelumuotoilua ja omaa AINO-tekoälyratkaisuaan. Uusi identiteetti rakennettiin välittämisen tunteen ympärille. Tuloksena Mandatum Lifen asiakastyytyväisyys on noussut entisestään.

Kilpailun tuomaristo valitsee voittavat työt anonyymisti eli tietämättä työn tekijää etukäteen. Tuomariston perustelut Hellonin ja Mandatum Lifen voitolle ovat: ”Työssä yhdistyy ainutlaatuisella tavalla koneoppiminen/tekoäly ihmislähtöiseen design-prosessiin. Tämä teknologian ja empaattisen ajattelun liitto vaikutti asiakkaan liiketoimintaan monilta suunnilta ja sitoutti asiakkaan organisaation. Lopputuloksena syntyi erinomainen asiakaskokemus kaikissa asiakasrajapinnoissa.”

Mandatum Lifen asiakaspalveluyksikön johtajan Nina Laineen mukaan yhdessä Hellonin kanssa rakennettu uusi menestyksekäs palveluidentiteetti on osoittautunut erittäin toimivaksi sekä asiakkaiden että henkilöstön keskuudessa

”On hienoa, että tekoälyä luovasti hyödyntänyt uudistuksemme huomioitiin myös kansainvälisesti arvostetulla palkinnolla, mutta meille tärkeintä on se, että asiakkaamme ovat yhä tyytyväisempiä”, Laine kommentoi tiedotteessa.

Palvelumuotoilualan kansainvälisen kattojärjestön Service Design Networkin jo neljättä kertaa parhaasta työstä palkitsema Hellon on noussut kymmenen toimintavuotensa aikana alansa kaikkien aikojen palkituimmaksi toimijaksi maailmassa. Hellonin aikaisemmat palkinnot ovat tulleet irlantilaiselle Musgrave-ruokakauppaketjulle toteutetusta asiakastyytyväisyysprojektista sekä Finavialle ja Yhteistyöapteekeille toteutetuista töistä.

”Mandatum Lifen kanssa toteutetussa projektissamme yhdistettiin todennäköisesti ensimmäistä kertaa maailmassa tekoälyä ja koneoppimista palvelumuotoilun keinoihin, ja tämä palkinto on vahva osoitus yhdistelmän toimivuudesta”, kommentoi Hellonin toimitusjohtaja Jaakko Wäänänen tiedotteessa.

”Voittaminen neljännen kerran peräjälkeen maailman arvostetuimmassa palvelumuotoilukilpailussa on meille huikeaa, ja se perustuu sekä kymmenen vuoden kokemukseemme että poikkeuksellisen hyviin asiakkaisiin”, hän sanoo.

Lue lisää: Suomalainen Hellon nappasi voiton kansainvälisessä palvelumuotoilukilpailussa: "Myös palveluissa tarkoitus sanelee muodon"