Vienti

Aleksi Ylä-Anttila 17.6. 15:40

Suomalainen Jymy-jäätelö pääsee merkittävään jakeluun Saksassa: "Asetelma on kieltämättä erittäin herkullinen"

Suomisen Maito Oy
Jymy-jäätelön ytimessä on suomalaisuus.

Suomalainen jäätelövalmistaja Suomisen Maito saa merkittävän sillanpääaseman Saksan markkinalla.

Yrityksen valmistama luomujäätelö Jymy tulee kevään aikana saataville koko Saksan ja Itävallan kattavan Denn’s Biomarkt -ketjun 330 markettiin. Kyseessä on kaikkien aikojen suurin suomalaisen elintarviketeollisuuden vientiponnistus Saksassa.

Saksan luomuruokatukku Dennree on ottanut Jymyn valikoimaansa. Dennree on Saksan suurin luomutukku, jonka tytäryhtiö Denn’s Biomarkt on. Tämän lisäksi Dennreellä on 1 200 tukkuasiakkuutta.

"Meidän mielestämme Dennree on paitsi Saksan isoin, myös selvästi paras luomukanava. Mikään suomalainen brändätty elintarvike ei ole saanut aiemmin Saksassa vastaavaa saatavuutta ja näkyvyyttä. Tämä on meille hieno mahdollisuus", toimitusjohtaja Horst Neumann Suomisen Maito Oy:stä kertoo M&M:lle.

Saksa on yksi Business Finlandin Food from Finland -ohjelman päämarkkinoista. Ohjelman johtaja Esa Wrang toteaa, että laadukkaille suomalaisille luomutuotteille on Saksassa erittäin laajat markkinat.

Vegaaniset, ilman maitoa valmistettavat tuotteet kiinnostavat kuluttajia sekä Suomessa että maailmalla ja markkina kasvaa merkittävästi. Saksassa yli 60 prosenttia kuluttajista on kiinnostunut kokeilemaan maidottomia jäätelöitä. Asia käy ilmi Mintel Research 2017 -tutkimuksesta.

Kuva: Suomisen Maito Oy

 

"Nyt Jymy-jäätelö tulee olemaan saatavilla paremmin kuin mikään muu suomalainen elintarvike Saksassa pitkään aikaan. Saksa on yksi Food from Finland - ohjelman päämarkkinoista, jossa olemme panostaneet niin ostajien ja jakelukanavien laajentamiseksi, kuin suomalaisten tuotteiden näkyvyyden parantamiseksi. Ohjelmassa on mukana jo 130 virallista jäsentä, joista hyvin monilla on realistiset mahdollisuudet päästä Saksan markkinoille. Tänä vuonna olemme jo toteuttaneet useita vähittäiskauppakampanjoita", toteaa Esa Wrang.

Luomutukku Dennreen seula uusille tuotteille on tunnetusti tiukka.

"Jymy -jäätelö on uusi, kiinnostava ja tuore luomubrändi, jonka uskomme kiinnostavan asiakkaitamme. Haluamme kokeilla sen mahdollisuuksia Saksassa", kertoo Dennreen ostopäällikkö Meryem Tun tiedotteessa.

Suomisen Maito on tehnyt kaksi vuotta koemarkkinointia Pohjois-Saksassa. Alkuun Saksassa tulee saataville viisi Jymy-tuotetta: Maitopohjaiset Mänty ja Villimustikka, vegaaniset Pistaasi (härkäpapu), Kaksi Marjaa ja Minttusuklaa (täysjyväkaura).

"Puhtaat arktiset raaka-aineet ja maut kiinnostavat saksalaisia. Esimerkiksi Jymy Mänty ja Jymy Villimustikka ovat suomalaisen luonnon eksotiikkaa parhaimmillaan", Neumann uskoo.

Suomisen Maito Oy:n Jymy-luomujäätelö on luomujäätelön markkinajohtaja Suomessa, ja sitä viedään Saksan ohella myös Ruotsiin ja Japaniin.

Kuva: Suomisen Maito Oy

 

"Vaikka Jymy-jäätelö on yrityksenä vielä melko pieni, se on Suomessa elintarvikeviennin jättiläinen", huomauttaa MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios.                                                                                                                                                                                                             

Kampanja vauhdittaa näkyvyyttä

Loppuviikostua Denn’s-ketju aloittaa kampanjan, jossa ketjun mainoslehtinen lähetetään jokaiseen saksalaiseen kotitalouteen. Siinä ovat Horst Neumannin mukaan mukana kaikki kampanjan kärkituotteet. Kannessa komeilee Jymy-jäätelö.

"Tämä on Denn’sin halutuin kampanjapaikka, jonka kuka tahansa sieltä ottaisi riemusta kiljuen vastaan ja maksaisi ne kulut, jotka siitä tulevat."

Neumann organisoi parasta aikaa myös vaikuttajamarkkinointitoimenpiteiden käynnistämistä Saksassa. Lisäksi Suomisen Maito järjestää matkakilpailun, jossa kaksi arvonnan voittanutta pääsee viettämään luksusviikonlopun Helsingissä. Matkan aikana luvassa on jäätelön syömisen ohella muun muassa tutustuminen suomalaiseen saunakulttuuriin.

"Kilpailu pyörii koko kesän ajan ja ratkeaa syksyllä."

Kyse on Suomisen Maidolle myös erittäin merkittävästä taloudellisesta panostuksesta, sillä vastaavanlainen ikkuna Saksan markkinalle ei kovin montaa kertaa aukea.

"Satsaamme tähän tosissamme. Pidämme huolen siitä, että tämä kesä ja kampanja menee niin hyvin, että kaikki jatkuu ensi vuonna ja saamme vielä laajennettua saatavuutta."

Vaikka kyse on erinomaisesta sillanpääasemasta Euroopan merkittävimmällä luomumarkkinalla, Neumann korostaa malttia ja rauhallisuutta.

"Saksan pelkkä luomumarkkina on kooltaan noin 11 miljardia euroa vuodessa. Se on Euroopan isoin markkina, mutta myös hyvin haastava markkina. Jäätelö on hyperkilpailtu kategoria. Tämä sillanpääasema antaa meille hyvät mahdollisuudet. Meillä on lisäksi paras mahdollinen kumppani. Saksan valloituksesta ei silti vielä voi lähteä puhumaan. Vaatii paljon töitä, investointeja ja onnistumisia ennen kuin voimme sanoa, että olemme siellä pysyvästi. Asetelma on kieltämättä erittäin herkullinen."

Suomisen Maidon edellinen vuoden 2018 lopussa päättynyt tilikausi kesti poikkeuksellisesti 18 kuukautta. Liikevaihto tilikaudella oli 2,3 miljoonaa euroa ja tulos oli hieman reilut 70 000 euroa.

"Nyt tähtäämme 12 kuukauden tilikaudella noin kahden miljoonan euron liikevaihtoon. Jos kaikki menee, kuten nyt näyttää menevän, tämä tapahtuu kannattavasti", sanoo Neumann.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö