Vaasalaisen Taiga Chocolate Oy :n kalasuklaa on palkittu toistamiseen Aasiassa elintarvikealan messuilla. Taigan erikoissuklaa valittiin parhaaksi makeis- ja konditoriatuotteeksi Singaporessa järjestettävässä Speciality & Fine Food Asia -messutapahtumassa (SFFA). Taiga sijoittui lisäksi kolmen kärkeen parhaan raaka-aineinnovaation kategoriassa.

Viime vuonna Taigan kalasuklaa palkittiin Hong Kongissa Natural and Organic Products Asia -messuilla (NOPA) koko messujen parhaana tuotteena.

”Parin kuukauden kuluttua siitä toimme kalasuklaan markkinoille Hong Kongissa. Nyt aiomme avata Singaporen markkinan, joten päätimme kokeilla osallistua kilpailuun täälläkin”, Taiga Chocolaten toimitusjohtaja Mirja Palola kertoo M&M:lle.

Taigan kalasuklaalevy on valmistettu tummasta suklaasta, ja levyn pinnalla on pieniä kuivattuja ja marinoituja kaloja, kuoreita. Kuivattu kala on suurta herkkua Aasiassa, mutta kalaa ei tiettävästi ole yhdistetty suklaaseen ennen Taiga Chocolatea.

”Jos Suomessa ehkä yksi kymmenestä uskaltaa maistaa kalasuklaata, Aasiassa vain yksi kymmenestä jättää maistamatta. Aasialaisetkin ensin ihmettelevät yhdistelmää, mutta usein tykkäävät siitä. Kuivattu kala on Aasiassa tuttu maku, ja lisäksi aasialaisessa ruoassa usein yhdistetään suolaista ja makeaa”, Palola sanoo.

Inspiraationa suomalainen luonto

Taiga Chocolaten valikoimiin kuluu myös marjasuklaita, mutta kokeilunhaluisille kuluttajille suunnatuissa tuotteissaan yritys yhdistää tummaan suklaaseen kalan lisäksi myös pororouhetta ja kokonaisia kasvatettuja sirkkoja.

”Suklaa-artistimme testaa rohkeasti erilaisia makuja Suomen luonnosta. Ne yhdistelmät, jotka toimivat, otetaan tuotantoon”, Palola sanoo.

Taigan kaikki maut saavat inspiraationsa suomalaisesta luonnosta.

”Meillä on paljon marjasuklaita, eli arktiset marjat ja Suomen metsät ovat edustettuina, ja porosuklaa edustaa Lapin tuntureita. Kalasuklaassa myös arktiset joet ovat edustettuina.”

Kalasuklaa kiinnostaa Suomessakin

Palola kertoo, että erikoisuudestaan huolimatta kalasuklaa on vaaleanpunaisen ruby-suklaan ohella Taiga Chocolaten suosituin tuote myös Suomessa.

”Tällä hetkellä se on loppuunmyyty, sillä kalan saamisen kanssa on ollut ongelmia. Elokuussa saadaan seuraava erä myyntiin.”

Kalasuklaata markkinoidaan seikkailijoiden ja kokeilunhaluisten kuluttajien tuotteena.

”Ihmiset hakevat jatkuvasti uusia elämyksiä, ja monet haluavat maistaa jotakin ihan uutta. Kuvaavaa on se, että sekä Suomessa että Aasiassa messuilla ihmiset haluavat maistaa juuri poro-, sirkka- ja kalasuklaita. Toki he maistavat myös marjasuklaita, mutta erikoisemmat maut ovat enemmän sellainen juttu, ja siitä usein otetaan myös valokuva, kun maistetaan jotakin aivan ensimmäistä kertaa”, Palola kertoo.

Eilinen palkintoseremonia osui Taiga Chocolaten yksivuotispäivälle. Palola kertoo, että liikevaihtoa on ensimmäisen vuoden aikana kertynyt noin 100 000 euroa.

”Vielä olemme aika pieni start up, mutta kovasti olemme matkan varrella kasvaneet”, hän sanoo.

Taigan tuotteita myydään tällä hetkellä Suomessa ja Hong Kongissa. Singaporen markkinoille suklaat on tarkoitus viedä syksyllä.