Suomalainen kauratuotebrändi Oatlaws on palkittu Lontoossa World Food Innovations Awards -kilpailussa toisena vuonna peräkkäin. Palkinto jaettiin Britannian suurimmilla kansainvälisillä ruoka- ja juoma-alan messuilla The International Food & Drink Eventissä.

Oatlaws pääsi World Food Innovations Awards -finaaliin tänä vuonna kahdessa kilpailukategoriassa. Paras pakasteruoka -kategoriassa Oatlawsin vegaaniset Oatscreams-kauraproteiinijäätelöt nappasivat voiton. Lisäksi Oatlawsin vegaaniset kaura-proteiinivanukkaat ylsivät finaaliin parhaan kasvipohjaisen tuotteen sarjassa.

Oatlawsin perustaja Teppo Ylä-Hemmilä kertoo, että yritys etsii tuotteita valmistavaa kumppania.

”Tuotekehitys ja designit ovat olemassa, mutta kesäksi ei todennäköisesti ehdi enää saada tuotetta kauppoihin.”

Viime vuonna Oatlaws palkittiin World Food Innovations Awardsissa parhaana uutena brändinä ja se ylsi finaaliin myös parhaan terveys- ja hyvinvointituotteen kategoriassa.

Ylä-Hemmilä kertoo, että viime vuoden voiton jälkeen on tapahtunut muutoksia.

”Perustimme yrityksen tammikuussa 2017. Teimme ensimmäinen myyntikierroksen Suomessa ja saimme vähän kansainvälisiä päitä auki, mutta emme olleet ihan tyytyväisiä siihen, mitä olimme saaneet aikaan. Viime toukokuussa päätimme rakentaa koko homman uudelleen. Olemme uuden alun edessä.”

Vielä tuotteita ei saa kaupoista, mutta ensimmäiset lanseeraukset ovat luvassa huhtikuun alussa. Tulossa on ravistettavia ja kylminä juotavia esikypsennettyjä kaurapuuroja, kauraproteiinivalmisteita ja granolaa.

Oatlawsin oma uusi kauravälipalatehdas valmistuu Klaukkalaan kesällä 2019, ja yhtiön on tarkoitus tuoda lisää tuotteita markkinoille elo–syyskuussa. Syksyllä on tarkoitus lähteä myös Ruotsin markkinoille.

Omalla välipalatehtaalla aiotaan valmistaa esimerkiksi kasvipohjaisia proteiinivanukkaita, -välipaloja ja smoothieita.

”Olemme saaneet huomion herätetyksi markkinassa, mutta näen, että bisnes on enemmän käyttövalmiissa tuotteissa kuin jauheissa”, Ylä-Hemmilä sanoo.

Myös Lontoossa saatu menestys on antanut yritykselle lisäpotkua syventyä entistä enemmän on the go -tuotteiden kehitykseen.

Ylä-Hemmilän mukaan aika on otollinen ja Oatlawsin tuotteet sopivat maailman megatrendeihin.

”Uskomme vahvasti, että brändimme inspiroi ihmisiä olemaan rohkeita ja valitsemaan parempia vegaanisia aamu- ja välipaloja. Olemme kasanneet loistavan ja kansainvälisen tiimin, joka saa asioita aikaiseksi. Se tekee minut iloiseksi ja luottavaiseksi tulevaisuuden suhteen.”

Oatlaws aikoo markkinoida kauravälipalojaan erityisesti proteiininäkökulmasta.

”Suomessa ei välttämättä kannata markkinoida vegaaninäkökulmalla, jottei rajaa muita pois. Uskomme vahvasti esimerkiksi proteiinivanukkaisiin. Ne ovat Suomessa ison volyymin bisnes, joka on kuitenkin jähmettynyt eläinperäisiin tuotteisiin. Seuraavan tason saavuttaakseen kauratuotteiden on päästävä ravitsemuksellisesti samalle tasolle kuin eläinperäisten tuotteiden.”