Suomalainen Retime Oy valittiin ruotsalaisen harrastustarvikemyyjän Panduro Ab:n kumppaniksi vastaamaan sen koko markkinapaikan toiminnasta ja myynnin edistämisestä Amazonin Saksan- markkinapaikalla. Panduro työllistää noin 650 henkilöä, ja sen liikevaihto on 845 miljoonaa kruunua.

"Aloitimme yhteistyön heidän kanssaan noin vuosi sitten. Olemme tehneet heille strategian, mitä Saksan-markkinapaikalla kannattaa myydä. Olemme tehneet muun muassa markkinapaikka- ja tuoteanalyysit heille. Sen jälkeen on rakennettu kauppa Amazonin sisään ja tehty markkinoinnin suunnittelua. Lisäksi olemme selvittäneet Amazonin omat vaatimukset ja miten sen kanssa tulee toimia”, Retime Oy:n liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja Pasi Bruun kertoo M&M:lle.

Retime sanoo olevansa johtava Amazon palveluyritys Pohjoismaissa.

”Amazonilla ei ole vielä partneruusohjelmaa, kuten esimerkiksi Googlella tai Facebookilla, mutta varmaan tämän vuoden aikana heiltä sellainen on tulossa. Olemme käytännössä Amazonin ulkopuolinen konsultti, joka neuvoo miten siellä myydään ja markkinoidaan.”

Retimellä on tällä hetkellä noin 30 suomalaisasiakasta, joista Bruun voi mainita Kaslinkin ja Transmerin.

”Ruotsista saimme tällä viikolla neljännen asiakkaan”, Bruun sanoo.

Retime pitää yhteistyötä merkkinä siitä, että pohjoismaisilla yrityksillä on kova halu kasvaa ja nähdä Amazon yhtenä merkittävänä myyntikanavana. Retimellä ei Bruunin mukaan ole kuitenkaan vielä kovin paljon kilpailua, ainakaan Ruotsissa.

"Kun vuosi sitten aloitimme Panduron kanssa, Ruotsissa ei ollut yhtään toimistoa, joka olisi auttanut heitä siinä (Amazoniin menossa). Viime viikolla Panduro sai uuden markkinointijohtajan, joka tuli cdon.comilta. Hänen mielestään oikein vieläkään Ruotsissa ei ole Retimen lisäksi toimistoa, joka olisi yhtä fokusoitunut Amazoniin. Tulossa on muutamia toimistoja, mutta syystä tai toisesta siellä ollaan nyt suomalaisista vähän jäljessä.”

”Amazon tulee tänä vuonna Pohjoismaihin”

Suomalaisten yritysten ajatukset Amazonin suhteen ovat Bruunin mukaan kääntymässä uhasta mahdollisuuteen.

”Pari vuotta sitten, kun Amazonin tulosta pöhistiin enemmän, siinä oli ehkä vähän negatiivinen kaiku. Mutta aika moni on nyt alkanut ymmärtää sitä, että Amazon on hyvä partneri. Kun Amazon tulee Suomeen, sehän avaa samalla suomalaisille yrityksille mahdollisuuden päästä myymään USA:ssa. Enää ei jännitetä, pikimminkin mietitään, mitä mahdollisuuksia olisi kasvaa sitä kautta.”

Bruun sanoo olevansa vakuuttunut siitä, että vielä tämän vuoden aikana suomalaiset pääsevät shoppailemaan suomenkieliseen Amazoniin.

”Muutama kuukausi sitten Amazon haki omilla sivuillaan kääntäjiä markkinapaikan tekstien kääntämiseen saksasta Pohjoismaiden kielille. Olisihan se hullunkurista, että he haluaisivat kääntää markkinapaikat tekemättä niitä”, Bruun jatkaa.

Bruun pitää varmana, että kuluvan vuoden aikana Amazon tulee Pohjoismaihin, mutta millä volyymilla ja kuinka laajoilla tuotekategorioilla, on eri asia.

”Kyllä se on tulossa, mutta millä tavalla se tapahtuu, sitä en tiedä. Kyllähän se nyt tiedettäisiin, jos Suomessa esimerkiksi olisi rakenteilla jokin heidän jättimäinen varastonsa.”

Bruun sanoo, että esimerkiksi Hollannissa Amazon toimi vähitellen: ensin käännettiin kauppapaikka hollannin kielelle ja myynti aloitettiin suppeammalla tuotekategorialla kuten kirjoilla.

”Sitä tehtiin kaksi vuotta, ja tänä vuonna koko markkinapaikka aukeaa ja nyt sinne tulee myös varastot. Voi olla, että Amazon juoksuttaa saman konseptin joka paikkaan. Kun volyymi kasvaa, aletaan tehdä markkinakohtaisia full fillment -keskuksia”, Bruun aprikoi.

Amazon on ollut markkinapaikkana erityisen kiinnostava juuri pienille ja keskisuurille yrityksille, joilla on halu kansainvälistyä. Vuonna 2019 pk-yritykset myivät Amazonissa yli 700 miljoonaa tuotetta. Amazon USA -markkinalla yli 15 000 yritystä ylitti 1 000 000 dollarin liikevaihdon.