Uusi Avaruusposti-nimeä kantava tuote on kuukausittain toimitettava välipalalaatikko, jonka tilaajalle istutetaan oma puu Pohjois-Savon metsään.

Green Planet Astronautsin perustaja ja toimitusjohtaja Milla Westerling kertoo, että yritys on alusta lähtien halunnut lähteä tavalla tai toisella mukaan verkkokauppaan. Koronakriisi toimi vauhdittavana sysäyksenä.

”Haluamme saada mahdollisimman suoran yhteyden kuluttajiin, jotta pystymme palvelemaan heitä mahdollisimman tehokkaasti ja koko ajan paremmin”, Westerling kertoo M&M:lle.

Nimensä mukaisesti kaikkea Green Planet Astronautsin toimintaa ohjaa se, että toimenpiteet kuormittavat planeettaa aina mahdollisimman vähän. Siksi kuukausittain toimitettava välipalalaatikko on looginen askel.

”Paketti sisältää yhteensä 24 välipalaa. Kun ostaa kerralla koko kuukauden tarpeet, se kuormittaa maapalloa aina vähemmän kuin useat erilliset ostosreissut tai tilaukset.”

Laatikosta löytyy luomuvälipalojen lisäksi lapsille tärkeää asiaa Maapallosta. Tuotepakkaus erottaa Avaruuspostin tyypillisestä netin kautta tilattavasta elintarviketoimituksesta, sillä se on eräänlainen tuote jo itsessään.

Pienten lasten äitinä Westerling kertoo tietävänsä hyvin, että harva asia inspiroi lapsia enemmän kuin pahvilaatikot. Pienet lapset keksivät vaivattomasti tekemistä minkä tahansa kokoiselle pahvilaatikoille, kun sellainen saapuu kotiin.

”Ajattelimme sitten, että miksi emme yhdistäisi ympäristöystävällisyyttä ja lasten innostusta pahvilaatikoihin.”

Pakkaus on tällä hetkellä kehitysvaiheessa. Kumppanina on Green Planet Astronautsiin viime syksynä sijoittanut kansainvälisesti palkitun mainostoimiston Forsman & Bodenforsin omistama luova toimisto Happy F&B, joka tunnetaan Oatlyn brändäyksestä.

Lisäksi pakkausprojektiin on liittynyt mukaan ruotsalainen graafinen suunnittelija Mikael Selin. Hän asuu ja työskentelee Göteborgissa, joka on myös Forsman & Bodenforsin kotipaikka.

”Puhumme laatikolla vakavista aiheista, jotka koskettavat Maapallon tilaa. Tiedostimme, että kuvituksen voima on tärkeä.”

”Näistä asioista on pystyttävä kertomaan lapsille helposti omaksuttavalla ja hauskalla tavalla. Mikael on ehtinyt jo näyttää, että hienon näköistä jälkeä syntyy”, Westerlig iloitsee.

Kasvua itämässä

Laatikon ostaja voi myös kompensoida oman ostoksensa, jolloin välipalalaatikon ostamisesta tulee myös ilmastoteko.

4H Taimiteko -projekti toimii laatikon osalta Green Planet Astronautsin yhteistyökumppanina ja vastaa laatikoiden tilaajien puiden istutuksesta Pohjois-Savon metsiin.

Westerlingin mukaan tällä hetkellä metsää kaadetaan Maapallolta valtavasti liikaa. Tilanteen parantaminen edellyttää toimenpiteitä.

”Meille konkreettisin ja nopein keino toimia on istuttaa puu. 4H Taimiteko -projekti työllistää nuoria, jotka istuttavat kesäisin kolmen viikon aikana metsään uusia puita.

”Kerran vuodessa meiltä kerätään tieto siitä, kuinka moni on tilannut välipalalaatikon. Tämä lukumäärä puita istutaan sitten meille varatulle metsäpaikalle kesällä”, Westerling kertoo.

Green Planet Astronauts sai syksyllä mieluisia uutisia. Yritys listattiin hiljattain Ruotsin Amazoniin. Lisäksi USA:n toiseksi suurin natural food -jakelija KeHE otti yhteyttä ja kertoi haluavansa tuotteet valikoimiinsa.

”Seuraava askel on kartoittaa mahdollisuuksia tuotannon käynnistämiseen Yhdysvalloissa, sillä ympäristön ja yrityksen arvojen kannalta ei olisi järkeä ryhtyä lennättämään tuotteita Atlantin yli”, Westerling kertoo.

Syksyllä 2019 toimintansa aloittanut Green Planet Astronauts teki ensimmäisellä, vain muutaman kuukauden kestäneellä tilikaudellaan parinkymmenen tuhannen euron liikevaihdon ja muutama tuhat euroa tappiota.

Kuluvalle vuodelle on luvassa hienoista kasvua. Yritys on saamassa pian päätökseen käynnistämänsä rahoituskierroksen, mikä tuo mukanaan lisää mahdollisuuksia myös markkinointiin.

”Nollasta on helppo kasvaa. Tänä vuonna liikevaihto asettuu 150 000 euron tuntumaan käytännössä nollamarkkinointibudjetilla. Ensi vuodelle on tiedossa ihan oikeaa markkinointibudjettia, eli voimme tehdä asioita paitsi luovasti, myös näkyvämmin”, Westerling sanoo.

Green Planet Astronautsin kasvipohjaisten luomutuotteiden pääraaka-aineet ovat kaura, kasvikset, marjat ja hedelmät. Kaikki tuotteet ovat lapsiraadin testaamia, ja reseptiikka syntyy kotikeittiössä.

Myös tuotteiden makeuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Tuotteissa ei ole lisättyä sokeria, ja hedelmäsokerin määrä on pidetty mahdollisimman alhaisena.