Voiko luovuutta opettaa? Jos ei luovuutta, niin luovuuden johtamista ainakin voi, ja ruotsalainen Hyper Island on tehnyt siitä globaalia liiketoimintaa.

Pitkään suomalaiset markkinoinnin ammattilaiset matkustivat kursseille Ruotsiin, mutta nyt ruotsalaisten maailmankuulut luovuuskurssit ovat tulleet Suomeen.

Tunnelma kulttuuritehdas Korjaamon salissa on aavistuksen jännittynyt tai ainakin älypuhelimet on kerrankin laitettu taskuun. Markkinointitoimisto Bob the Robotin suunnittelijoiden, strategien ja asiakasjohtajien huomio kiinnittyy lavalle.

Bob the Robot ei ole päätynyt töölöläiseen ratikkahalliin sattumalta, vaan reitti ruotsalaisten koulutukseen on tietoinen matka, kertoo toimitusjohtaja Miska Rajasuo. Hän linjaa useita tavoitteita, joita palkitulla helsinkiläistoimistolla oli ennen kuin päädyttiin tilaamaan koulutusta maineikkaalta ruotsalaiskoululta, jota kutsutaan myös ”digitaaliseksi Harvardiksi”.

Bob the Robot on pitkään menestynyt suomalaisissa mainoskilpailuissa ja napannut myös kaksi ykköstilaa Alma Median järjestämässä Vuoden ­toimisto -tutkimuksessa. Tärkeintä on silti jatkuva kehitys.

”Ensimmäinen tavoite on luovuuden johtamisen kehittäminen”, Rajasuo kertoo.

Tavoitteellisuus ei kuitenkaan koske vain toimiston johtajia. Nykyaikainen työnantaja joutuu tarjoamaan työntekijöilleen jatkuvasti haasteita ja raivaamaan polkua kokonaisvaltaiseen kehitykseen, jos se haluaa pitää kiinni parhaista lahjakkuuksista.

”Halusimme tietoisesti kehittää kulttuuriamme jatkuvan oppimisen suuntaan. Kolmas tavoite on tietysti ihmisten henkilökohtainen kehitys. Sitäkin Hyper Island nostaa itse esiin ja puhuu oikeastaan suoraan työntekijöiden markkina-arvon kasvattamisesta”, toimitusjohtaja sanoo.

Moni ala elää nykyään jatkuvassa murroksessa, eikä markkinointiviestintä ole poikkeus. Markkinointialalla kehitys on viime vuosina kiihtynyt, kun erilaiset markkinointiteknologiat disruptoivat perinteisiä toimistojen voimasuhteita ja kilpailu parhaista tekijöistä kovenee.

Oli kyse yrityksestä tai yksilöstä, paras tapa varmistaa paikkansa tulevaisuudessa ja saada aikaan kasvua on panostaa kehitykseen ja koulutukseen.

Ruotsalaisia pidetään markkinointialan superosaajina. Ruotsalaisen osaamisen merkkejä ovat maan kuluttajabrändien maailmanlaajuinen menestys ja Cannes Lionsin kaltaisten kansainvälisten mainoskilpailujen palkinnot.

Taustalla vaikuttavat länsinaapurin vahvat perinteet markkinoinnin koulutuksessa. Nuorista lahjakkuuksista maailmanluokan ammattilaisia Tukholmassa kouluttava markkinointikoulu Berghs School of Communication on esimerkiksi sellainen alaan erikoistunut koulutuslaitos, joka Suomesta puuttuu.

Hyper Island on niin ikään nuorten kykyjen opin- ahjo, mutta koulun rinnalle on rakennettu urallaan pidemmällä ehtineiden koulutuskoneisto, ja sen tuotoksia myös Korjaamolla kokeiltiin.

Ruotsin Karlskronassa vuonna 1996 perustettu yritys on kasvanut kansainväliseksi koulutusalan toimijaksi, jolla on henkilöstöä ja koulutusta Tukholman ja Karlskronan lisäksi Manchesterissä, ­Lontoossa, São Paulossa, New Yorkissa, Singaporessa, Amsterdamissa ja Helsingissä.

Sen asiakaslista on vaikuttava: muun muassa Adidas , Coca-Cola , Google , Netflix , Red Bull ja Target ovat hyödyntäneet ruotsalaisten koulutusta.

”Hyper Island on globaali digitaalisen maailman taitojen kouluttaja”, kuuluu ruotsalaisten oma myyntipuhe.

Kyse ei ole vain yhdestä päivästä Töölössä vaan prosessista.

Kun Bob the Robot aloitti omaa koulutustaan alkuvuodesta 2018, Hyper Islandilla ei vielä ollut Helsingin-toimistoa. Se rantautui Suomeen toden teolla syksyllä 2018.

Nykyään Hyper Island tekee yhteistyötä muun muassa Mainostajien liiton ja useiden suomalaisyritysten kanssa. Jo aiemmin Helsingissä muun muassa markkinointitoimisto Superson on järjestänyt Hyper Island-koulutuksia verkostolleen.

Mitä koulutuksissa siis oikein tehdään?

Mitä kauemmin kantelet haisevaa kalaa piilossa, sitä pahemmalta se haisee.”

Korjaamon koulutus on Bob the Robotin kolmesta koulutusjaksosta koostuvan prosessin keskimmäinen osa. Korjaamon suojissa käydään läpi nimenomaan sitä, mistä Hyper Island on kuuluisa: työkaluja.

Hyper Island tarjoaa koulutettavilleen metodeja luovuuden tehostamiseen. Selväksi tosin käy, että oikea sana on tool, työkalu.

Tunnelma salissa muuttuu jännityksestä innostukseksi, kun ruotsalaiskonsultit ilmoittavat, että päivän aikana käydään läpi kymmenittäin ­työkaluja. Pehmeä-ääniset konsultit Christer Hedberg ja Jim Ralley puhuvat nopeasti, sillä aikaa on vain yksi päivä ja asiaa paljon.

”Annamme teille hyvin paljon työkaluja. Opetamme tänään niitä kaikkiaan 32 ja kokeilemme myös aika monen käyttöä tänään harjoitusten avulla”, Jim Ralley kertoo.

Bob the Robot tilasi Hyper Islandilta useamman kuukauden kestävän koulutuspaketin, joka kulminoituu kolmeen Helsingissä järjestettävään koulutuspäivään.

Ensimmäinen, vain yksiköiden johtajille ja muulle johdolle tarkoitettu päivä keskittyi luovuuden johtamiseen. Toisen Korjaamolla järjestetyn päivän osallistujina oli koko toimiston väki ja aiheena kulttuuri ja tietoisuus.

Niin ikään koko henkilöstölle järjestetyn kolmannen päivän aihe on erityisesti luovuus ja sen vaatima mielentila. Toisen ja kolmannen päivän välissä Hyper Island fasilitoi Bob the Robotille viikoittain nettitehtäviä, joita bobilaiset tekivät olemassa olevien asiakkaidensa toimeksiannoissa.

Korjaamon päivässä tyypillinen työkalu on harjoitus nimeltään Stinky Fish eli haiseva kala.

Lyhyen harjoituksen tarkoitus on jakaa pienissä ryhmissä pelkoja, ahdistuksen tai epävarmuuden aiheita, joita jokaisella osallistujalla saattaa olla. Yksinkertainen harjoitus toimii: kun jokainen on kaivellut pari haisevaa kalaa taskuistaan, tunnelma on rentoutunut askeleen verran. Kyse on tyypillisestä Hyper Island -työkalusta.

”Haiseva kala on kaikessa yksinkertaisuudessaan harjoitus, jossa puhutaan asiasta, josta et haluaisi puhua. Mitä kauemmin kantelet sitä piilossa, sitä pahemmalta se haisee”, Ralley kertoo.

Haisevan kalan avulla päivän aloitus on vahva, mutta loppupäivästä 32 työkalun paino todella tuntuu.

Suomessa vajaa ­puoli miljoonaa henkilöä tarvitsee uudelleenkoulutusta tai laajaa täydennyskoulutusta lähivuosina.”

Elinikäinen oppiminen on yksilön kannalta yksi työelämän tärkeistä suurista ideoista viime vuosilta. Kun pysyvää on vain muutos, ammattitaidon käsite muuttuu. Suomessa asiaa edistetään myös ministeriöiden tasolla.

Useimmilla aloilla on mahdotonta ajatella ammattitaitoa staattisena tilana, kun teknologia, bisnesmallit ja käytännöt kehittyvät yhä kiihtyvää tahtia. ­Jatkuva oppiminen ei ole nuorten tai vanhojen velvollisuus, vaan se tarkoittaa osaamisen uudistamista elämän eri vaiheissa.

”On ennakoitu, että Suomessa vajaat puoli miljoonaa henkilöä tarvitsee uudelleenkoulutusta tai laajaa täydennyskoulutusta lähivuosina. Suppeampaa osaamisen kehittämistä tarvitsee vähintään yhtä ­moni. Muutokset vaikuttavat myös työmarkkinoille tulevien henkilöiden osaamisvaatimuksiin”, todetaan opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla.

Bob the Robotin kaltaiset edistykselliset yritykset ymmärtävät, että yrityksen kannattaa ottaa vastuuta työntekijöidensä kehityksestä. Hyper Island -koulutus oli sille lopulta yli vuoden kestänyt prosessi ja merkittävä taloudellinen investointi. Myös koulutuksen sisältöä jouduttiin ruotsalaisten kanssa hieman hiomaan koulutuskertojen välillä.

Prosessin lopussa asiakas on kuitenkin tyytyväinen. Ainakin Miska Rajasuo suhtautuu asiaan diplomaattisesti.

”Hyper Island aloitti hyvän, jatkuvan kehityksen halun porukassamme. Kaikki saivat tietysti yksilöinäkin paljon irti koulutuksesta”, Rajasuo sanoo.

Koulutusprosessin päätteeksi Bob the Robot päätyi valikoimaan laajasta valikoimasta omaan toimintaansa sopivat työkalut.

Pelkästä sanahelinästä ei ole kyse. Kun yhtiö viime syksynä muutti uuteen toimistoonsa Helsingin Sörnäisissä, toimistoon rakennettiin työkaluhuone, joka on omistettu koulutuksen jälkeen hyväksi havaituille työkaluille.

Jatkuva oppiminen on juurtunut alalle tai ainakin Bob the Robotiin. Yritys on alkanut järjestää vierailuluentoja, ja keväällä osa Bob the Robotin johtoa matkusti Lontooseen Clifton Strenghts -koulutukseen ja kesäkuussa kahdeksan bobilaista matkusti Cannes Lions -tapahtumaan ja bisnesseminaariin Ranskaan.

”Olemme alkaneet systemaattisesti kehittää kulttuuria, ja täytyy sanoa, että on pitkälti Hyperin ansiota, että yrityksen juurtui jatkuvan oppimisen ilmapiiri”, Rajasuo summaa.