Media

Laura Kukkonen 14.6. 15:54

Suomalainen media lähti innolla mukaan vastuullisen journalismin kampanjaan

Colourbox

Julkisen sanan neuvosto JSN aloitti maaliskuussa Vastuullisen journalismin kampanjan ja merkin, jonka avulla media kertoo sitoutuneensa noudattamaan Journalistin ohjeita.

Kampanjan päättymisen jälkeen JSN kysyi päätoimittajilta kokemuksia asiasta.

Kyselyyn vastanneista päätoimittajista yli 90 prosenttia kertoi oman mediansa jatkavan Vastuullista journalismia -merkin käyttämistä. Vastaajista 58 prosenttia kertoi ottavansa Vastuullisen journalismin merkin käyttöön pysyvästi. Lisäksi 36 prosenttia vastaajista ilmoitti käyttävänsä merkkiä toisinaan. JSN kertoo asiasta tiedotteessaan.

Vastaukset saatiin 66 eri mediasta, joista suurin osa edustaa sanomalehtiä. Kyselyn tuloksia ei voi yleistää koskemaan koko suomalaista mediaa otoksen satunnaisuuden vuoksi.

Lanseerausjakson aikana JSN:n sääntelyn piiriin kuuluvat mediat käyttivät merkkiä laajasti ja näkyvästi, kuvailee JSN tiedotteessaan. Eniten merkkiä käytettiin printtimediassa ja toiseksi eniten lehtien omilla verkkosivuistoilla. Kampanjaa varten rakennettiin myös oma sivusto, joka kertoo JSN:n tehtävistä ja Vastuullista journalismia -merkistä.

Mukana kampanjassa olivat muun muassa Helsingin Sanomat, Kauppalehti ja Maaseudun Tulevaisuus, jonka sivustolla kampanjamerkki näkyy edelleen.

Nyt tehtyyn kyselyyn vastanneista päätoimittajista 67 prosenttia kertoi käsitelleensä aihetta pääkirjoituksissa, 40 prosenttia jutuissa ja 20 prosenttia kolumneissa. Osa vastaajista kertoi järjestäneensä kampanjan aikana myös keskustelutilaisuuden lukijoilleen. 

Kyseessä olevaa kyselyä lähetettiin päätoimittajille JSN:n taustayhteisöjen kautta, joten JSN:llä ole tarkkaa tietoa, kuinka monelle päätoimittajalle kysely on mennyt. Siksi kyselyn tuloksia ei voi yleistää koko Suomen mediakenttään.

Markkinointi & Mainonta ja Kauppalehti kuuluvat samaan Alma Media -konserniin.