Muoti

Aleksi Ylä-Anttila 9.10. 12:45 päivitetty 9.10. 14:25

Suomalainen muotibrändi erottautuu maalaisjunttiudella: "On kyse siitä, kuka erottuu joukosta"

Aleksi Saariranta
Myssyfarmin kuvasarjassa esitellään yrityksen kotipaikkaa Pöytyää.

Pöytyältä kotoisin oleva muotimerkki Myssyfarmi haluaa erottautua muista alan toimijoista omaperäisellä markkinointiviestinnällä. Yrityksen tuotteiden kutomisesta vastaavat lähialueella asuvat mummot.

Myssyfarmin tarina sai alkunsa, kun Pöytyältä kotoisin oleva Janne Rauhansuu päätti ottaa haltuunsa satoja vuosia suvun omistuksessa olleen sukutilan.

Aiemmin ammattipurjelautailijana toiminut Rauhansuu asui ennen yrittäjäksi ryhtymistään Sveitsissä. Siellä hän näki ystävällään hienon myssyn, jonka ystävän mummo oli kutonut. Rauhansuu halusi itselleen samanlaisen, mutta kyseinen kappale ei ollut myytävänä.

Tästä käynnistyi Myssyfarmin myynti- ja markkinointipäällikkö Hanna Jauhiaisen kertoman mukaan prosessi, joka johti uuden yritysidean syntyyn. Brändi syntyi vuonna 2009.

"Palattuaan Suomeen Janne tapasi vaimonsa Annan, joka sattui olemaan markkinointialalla ja näki konseptissa potentiaalia. Pikkuhiljaa paikalliset mummot tulivat mukaan kutomaan tuotteita. Villaa alettiin saada omalta tilalta sekä naapuritilan lampaista. Aluksi kyse oli enemmän harrastuksesta, mutta vähitellen ryhdyttiin tekemään kansainvälistä brändiä", Hanna Jauhiainen kertoo M&M:lle.

Aluksi Myssyfarmi toimi Janne Rauhansuun perustaman maatalousyritys Jannen Maatalous Oy:n alaisuudessa. Liiketoiminta aloitettiin vuonna 2015. Viime vuonna Myssyfarmi päätettiin irottaa omaksi toiminimekseen.

Anna Rauhansuu (vas.) on Myssyfarmin toimitusjohtaja. Alkusysäyksen konseptille antoi hänen miehensä Janne Rauhansuu. | Kuva: Petteri Mäntysaari

 

Konsepti on valtavirrasta poikkeava. Vakinaisesti neljä henkeä työllistävän Myssyfarmin tuotteiden kutomisesta vastaavat lähialueella asuvat mummot, joita on tällä hetkellä mukana parikymmentä.

Kaikissa tuotteissa on Jauhiaisen mukaan tuotteen kutoneen mummon nimi mukana. Näin yritys pystyy yksilöimään hyvin tarkasti, mistä tuote on tullut ja miten se on tehty.

Myssyfarmin tuotteiden kutomisesta vastaavat lähialueella asuvat eläkeläismummot. | Kuva: Ville Mäkäräinen

 

"Kutominen tuo mummoille lisätuloa eläkkeen päälle. Tärkeämpää heille on kuitenkin se, että tehdään yhdessä ja on porukka, johon kuulutaan. Kyse on eri tavalla merkityksellisestä tekemisestä."

Erilainen brändi, erilainen brändiviesti

Maatilalähtöiseksi brändiksi itseään kuvaava Myssyfarmi teki syyskuussa jotakin, mihin muotimaailmassa ei ole totuttu. Yritys julistautui epämuodikkaaksi ja nosti esiin tuntemattoman kotikuntansa Pöytyän.

Uuden brändiviestin ytimessä on vastikään julkaistu kuvasarja. Kaikki kuvat on otettu paikkakunnalla ja niissä poseeraavat usein myös paikalliset kasvot, joista ehkä tunnetuimmat kuuluvat näyttelijä Lauri Tilkaselle.

Lisäksi yritys on ottanut käyttöön useita pilke silmäkulmassa luotuja iskulauseita, joissa avataan harvinaislaatuista konseptia ja tuodaan Pöytyää tutuksi suurelle yleisölle. Esimerkkeinä vaikkapa seuraavat: "Nothing in Pöytyä is cool. Except in winter." "Knitted by Grannies. How uncool is that?" "You think Myssy is a funny name? What about Pöytyä?"

Kuva: Petteri Mäntysaari

 

"Kansainvälinen muoti on todella raa’asti kilpailtua liiketoimintaa. On pitkälti kyse siitä, kuka erottuu joukosta ja pystyy tarjoamaan jotain omaperäistä. Myssyt, Mummot ja Pöytyä pystyvät", Jauhiainen analysoi.

Konsepti ja kuvasarja näkivät pilkahduksen päivänvalosta toukokuussa Helsingissä järjestetyssä lehdistötilaisuudessa, jossa paikalla oli kansainvälisen lehdistön edustajia sekä ostajia.

Kuva: Petteri Mäntysaari

 

Brändi on Jauhiaisen mukaan noteerattu maailmalla. Myssyfarmista on kirjoitettu hiljattain Etelä-Korean suurimmassa muotilehdessä, Fashion Biz -lehdessä, sekä useammassa japanilaisessa muoti- ja lifestylejulkaisussa.

"Pöytyällä vallitsee tietty, aito maalaisjunttius. Halusimme nostaa sen enemmän pinnalle. Todella monet muotibrändit tekevät asioita hyvin samalla tavalla ja käyttävät samantyyppisiä mainoskuvia. Halusimme nostaa kunnolla esille sen, mitä olemme ja mistä tulemme. Mielikuva on kuitenkin vahvasti positiivinen."

Yrityksen toimitusjohtajana ja luovana suunnittelijana toimii Janne Rauhansuun vaimo Anna Rauhansuu. Hänen mukaansa kyse on pohjimmiltaan yrityksen arvoista.

"Myös se, että käytämme paikallisten suomenlampaiden luomuvillaa raaka-aineena, on arvovalinta. Luomusertifioitua merinoa joltain toiselta mantereelta saisi taatusti halvemmalla ja helpommalla. Emme kuitenkaan halua katsoa sivusta, kun laadukasta kotimaista villaa hävitetään arvottomana samaan aikaan", kiteyttää Anna Rauhansuu.

Uutta kuvasarjaa ja markkinointiviestinnän konseptia on Myssyfarmille ollut suunnittelemassa bränditoimisto Sold.

"Myssyfarmin tarina oli kiteyttämistä vaille vajaa helmi. Ainutlaatuisella toimintatavalla ja tuotteilla pärjää kovassakin kilpailussa”, analysoi brändiviestinnän suunnitellut Petri Uusitalo Soldista.

Kiinnostusta Aasiassa

Myssyfarmin ensimmäinen tilikausi päättyi helmikuussa. Ensimmäisen virallisen tilikauden liikevaihto oli 189 000 euroa. Yritys työllistää vakinaisesti neljä ihmistä, muutaman henkilön osa-aikaisesti. Lisäksi tuotteita on kutomassa noin parikymmentä lähialueella asuvaa mummoa.

Puolentoista vuoden aikana on tapahtunut paljon. Yrityksellä on Jauhiaisen mukaan tällä hetkellä Aasiassa useita jälleenmyyjiä sekä Japanissa kaksi eri jakelijaa, joista toinen on Look Inc, joka vastaa Marimekon myynnistä Japanissa.

Kuva: Jere Satamo

 

Yrityksen tuotteita myydään muun muassa Korean suurimmassa tavarataloketjussa Lottessa Seoulissa ja arvostetussa Tom Greyhound -konseptimyymälässä samassa kaupungissa.

Tekeillä on lisäksi mittava yhteistyö japanilaisen Takashimayan tavaratalon kanssa, joka julkaistaan kokonaisuudessaan marraskuussa.

Aiemmin tuotteita on myyty muun muassa Merci-konseptimyymälässä Pariisissa ja kaiken kaikkiaan jälleenmyyjiä on nyt 15 maassa ympäri pohjoista pallonpuoliskoa.

Tällä hetkellä tuotevalikoimaan kuuluu suurimmaksi osaksi myssyjä eli päähineitä. Mukana on lisäksi muun muassa huiveja, kaulureita sekä kravatteja.

Tuotteiden suunnittelusta vastaa toimitusjohtaja Anna Rauhansuu.

"Minulle tämä on sielunmaisemaa ja sukuni on viljellyt täällä maata vuosisatoja. Suunnittelen yritykseni tuotteet, mutta en näe itseäni minään designerina vaan kulttuuriperinteen jatkajana, osana sukupolvien ketjua", Anna Rauhansuu toteaa.

Jannen Maatalous Oy, josta Myssyfarmi irrotettiin omaksi yrityksekseen, teki viime viime vuonna 247 000 euron liikevaihdon sekä 104 000 euron liiketuloksen. Yrityksen ainoa vakituinen työntekijä on yrittäjä Janne Rauhansuu.

Myssyfarmin ensimmäisen virallisen tilikauden tulos oli reilut 8 000 euroa tappiollinen. Toimitusjohtaja Anna Rauhansuu kertoo, että tavoite kuluvan vuoden tulokseksi on 310 000 euroa, mutta kovista investoinneista johtuen tulos jäänee hieman pakkasen puolelle.

"Kasvu tulee ensisijaisesti jälleenmyyjien osalta Japanista ja kotimaan osalta verkkokaupasta", Rauhansuu kertoo.

Myssyfarmi työllistää vakinaisesti neljä henkilöä. Osa-aikaisesti yrityksen palveluksessa työskentelee useampi työntekijä.

Juttua editoitu klo 14.25. Lisätty Myssyfarmin ensimmäisen tilikauden tulos.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.