Suomalainen hankintaratkaisujen ja sopimuksenhallinnan digitalisoinnin ohjelmisto- ja palveluyritys Cloudia aloittaa pitkäaikaisen strategisen yhteistyön maailmanlaajuisen pakkausvalmistaja Al Bayader International in kanssa.

Yhteistyön tavoitteena on digitalisoida Al Bayader Internationalin prosessit Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa, Qatarissa ja Omanissa.

Cloudian Lähi-Idän toimitusjohtaja Joonas Jantunen kertoo, että suomalaisyhtiön uusi kumppani on hyvin tunnettu pakkausalan organisaatio Lähi-idän alueella.

Dubaista käsin johdettu Al Bayader International on maailmanlaajuisesti tunnettu kertakäyttöisten elintarvikepakkausten toimittaja, jonka asiakkaita ovat muun muassa Carrefour, Baskin Robbins sekä Cinnabon. Perheomistuksessa oleva yritys keskittyy vahvasti kestävyyteen, ja se pyrkii uudella Waraq-innovaatiollaan suuntaamaan tuotantoaan ympäristöystävällisiin paperituotteisiin.

Jantusen mukaan Al Bayader International on yrityksenä sitoutunut saavuttamaan korkeimman operatiivisen huippuosaamisen jokaisella toiminnan osa-alueellaan ja he kokivat Cloudian tuotteiden ja tarjonnan tukevan parhaiten heidän päämääriään tulevaisuudessa.

"Cloudialle tämän asiakkuuden saaminen on erittäin merkityksellinen. Ensinnäkin uutena toimijana Lähi-idän alueella se vahvistaa brändiämme luotettavana ja uskottavana sovellustoimittajana, jossa referenssit ja suosittelut ovat merkittävä osa kaupankäyntiä. Toiseksi Al Bayaderin kaltaiset kasvavat ja eteenpäin katsovat organisaatiot ovat Cloudialle tärkeitä kumppaneita, koska he ovat halukkaita luomaan suhteen, jonka kautta saamme paljon uusia ajatuksia tuotteidemme kehittämiseen ja pystymme tuottamaan uutta lisäarvoa heille", Jantunen kertoo M&M:lle.

Al Bayader Internationalin toimitusjohtaja Nidal Haddad on mielissään yhteistyön alkamisesta Cloudian kanssa.

"Cloudian joustavuus, ketteryys, avoimuus ja ystävällisyys koko prosessin ajan viestivät arvoista, jotka vastaavat myös meidän arvojamme yrityksenä. Pyrimme muodostamaan yrityskumppaneidemme kanssa pitkäaikaisia, merkityksellisiä suhteita, jotka edistävät toimintamme tehostamista, läpinäkyvyyttä ja kestävyyttä", Haddad toteaa tiedotteessa.

"Cloudian merkittävä sähköisten hankintojen ja sopimustenhallinnan asiantuntijuus auttaa meitä työskentelemään paremmin toimittajiemme kanssa, tehostamaan sisäisiä prosessejamme sekä saavuttamaan kestävää kasvua tulevaisuudessa", hän jatkaa.

Digitalisointi lähtee alkukartoituksesta

Joonas Jantusen mukaan hankintojen digitalisointi on hyvä aloittaa lähtötilanteen kartoituksesta. Se merkitsee selvitystä siitä, mitä järjestelmiä yrityksellä on jo käytössä, ovatko ne integroitavissa uusiin järjestelmiin sekä millaiset henkilöstö-, aika- ja kustannusresurssit yrityksellä tällä hetkellä on.

"Lähtötilanteen kartoittamisen jälkeen voidaan siirtyä palveluntarjoajien etsimiseen, mistä ja millaista apua hankintojen digitalisointiin on tarjolla. Eri palveluntarjoajien kanssa kannattaa keskustella itse palvelun lisäksi myös siitä, miten uuden järjestelmän käyttöönottoprojekti toteutetaan ja miten yrityksenne olemassa olevat järjestelmät ja resurssit saadaan hyödynnettyä mahdollisimman hyvin", Jantunen kertoo M&M:lle.

Uuden järjestelmän käyttöönotto vaatii Jantusen mukaan yritykseltä aina sitoutumista ja uuden opettelua, oli kyseessä sitten minkälainen järjestelmä tahansa.

"Järjestelmän käyttötarkoitus, sen tavoitteet ja hyödyt on hyvä ottaa selkeästi esille sisäisesti. Kun järjestelmä sitten jalkautetaan yrityksen sisällä, ovat vastuuhenkilöt jo tietoisia siitä, mitä projekti heiltä vaatii ja miksi se on tärkeää tehdä. Hyvän palveluntarjoajan tunnistaa myös siitä, millaista tukea ja käyttöönottokoulutusta se asiakkailleen tarjoaa. Uusi järjestelmä maksaa itsensä takaisin silloin, kuin sitä osataan hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti yrityksen arjessa", Jantunen kuvailee.

Vuonna 2008 perustettu Cloudia on kasvanut viimeisten viiden vuoden aikana 40 % vuosittain. Yrityksellä on asiakkaita niin yksityiseltä kuin julkiselta sektorilta, mukaan lukien KPMG, Pöyry, Rejlers, Tieto, Helsingin kaupunki sekä Suomen puolustusministeriö.

Cloudian liikevaihto vuonna 2018 oli 7 043 000 euroa ja liiketoiminnan tulos 509 000 euroa liikevoittoprosentin ollessa 7,1 %. Vuoden 2019 liikevaihtotavoite on 10 miljoonaa euroa.