Pelit

Elina Lappalainen 11.1. 11:33 päivitetty 11.1. 13:46

Suomalainen pelitalo Seriously aloitti tv-kampanjan Yhdysvalloissa: " Kampanjan tulokset näyttävät alustavasti hyvältä"

Petteri Paalasmaa
Seriously-peliyhtiön luova johtaja Petri Järvilehto.

Peliyhtiö Seriouslyn liikevaihto kasvoi viime vuonna komeasti noin 60 miljoonaan euroon.

Suomalaisen peliyhtiö Seriouslyn kova kasvu jatkui viime vuonna. Yhtiö kertoo liikevaihtonsa nousseen 69 miljoonaan dollariin, eli noin 60 miljoonaan euroon.

Liikevaihto kasvoi 65 prosenttia edellisvuodesta, jolloin Seriously Digital Entertainment teki 36,5 miljoonan euron liikevaihdon. Erityisen hyvin sujui pelialalla tärkeä loppuvuosi, ja viimeinen neljännes oli Seriouslyn historian paras.

"Viime vuosi oli meille se, jolloin peli löysi todella yleisönsä. On hieno saavutus, että alkuperäinen Best Fiends -peli on julkaistu vuonna 2014, ja se tekee edelleen uusia ennätyksiä. Olemme huikean tyytyväisiä tähän kasvuun", Seriouslyn luova johtaja Petri Järvilehto sanoo.

Järvilehdon mukaan yhtiön vuosi oli kannattava, mutta tarkkaa lukua liiketuloksesta hänellä ei vielä ole. Luvut ovat vasta alustavia, konsernin tilinpäätös valmistuu myöhemmin.

Koko Best Fiend -pelisarja on tehnyt historiansa aikana yli 175 miljoonan dollarin myynnin, joten Järvilehdon mukaan sitä voi oikeutetusti kutsua kestohitiksi.

Peleistä on tullut parhaimmillaan pitkäikäisiä palveluita, joiden parissa pelaajat viihtyvät pitkään. Peliyhtiöt tuottavat peleille jatkuvasti lisää sisältöä ja päivityksiä, ja tuottavat esimerkiksi pelin sisäisiä viikkokampanjoita. Seriously on laajentanut pelihahmojensa tarinaa ja syventänyt maailmaa myös laadukkaalla animaatiosisällöllä, jota yhtiö julkaisee muun muassa YouTubessa.

"Olemme oppineet paljon siitä, miten rakennamme peliä palveluna. Tuomme pelaajille joka päivä jotain uutta ja pidämme heistä hyvää huolta niin, että he haluavat palata joka päivä takaisin. Nyt voidaan puhua siitä, että peli on kypsynyt aikuiseksi. Alkuperäisessä pelissä on jo yli 3 000 kenttää, ja hyvää sisältöä vuosiksi", Järvilehto sanoo.

Tänä vuonna Järvilehto uskoo yhtiöllä olevan mahdollisuuksia kasvaa jopa yli sadan miljoonan euron liikevaihtorajan. Yhtiöllä on nyt noin 80 työntekijää, joista 60 Suomessa. Sillä on toimistot Helsingin lisäksi Venetsiassa ja Kaliforniassa.

Lyhytanimaatio ja tv-mainontaa

Seriously julkaisi viime yönä viidennen Best Fiends -lyhytanimaationsa, joka syventää tällä kertaa Howie-liskon tarinaa. Animaatiot on tehty tunnetun amerikkalaisen tuotantoyhtiö Reel FX:n kanssa. Tällä kertaa ääninäyttelijänä on Maurice LaMarche, joka tunnetaan Futuraman ja Zootopian ääninäyttelijänä.

Animaatiot ovat Seriouslyn suurin markkinointiponnistus. Viime vuonna yhtiö kertoo käyttäneensä 35 miljoonaa dollaria markkinointiin, eli puolet liikevaihdostaan.

Seriouslyn lyhytanimaatioilla on yhteensä 20 miljoonaa katselukertaa YouTubessa tähän mennessä. Yhtiö kertoo, että sen alkuperäisellä Best Fiends -pelillä on nyt yli 1,5 miljoonaa aktiivista pelaajaa päivässä.

Kyse ei ole vain pelin mainosvideoista, vaan faneille tarjottavasta lisäsisällöstä, joka yhdistyy suoraan pelin tapahtumiin. Myös Howie’s Gift julkaisemiseen liittyy peliin pelin sisäinen kampanja, jossa pelitapahtumat liittyivät videon tarinaan.

Kiinnostava sisältö näkyy Järvilehdon mukaan suoraan pelin sisällä tehdyissä mikromaksuissa ja yhtiön liikevaihdossa. Animaatiot auttavat myös brändimarkkinoinnissa ja tuovat pelin tutuksi laajalle yleisölle. Alusta asti Seriouslyn tavoitteena on ollut rakentaa Best Fiends -sarjasta viihdebrändi, joka on suurempi ilmiö kuin vain yksittäinen peli.

Tammikuussa Seriously käynnisti myös valtakunnallisen tv-mainoskampanjan Yhdysvalloissa. Kampanja pyörii laajasti eri tv-kanavilla. Pelihahmot korostuvat myös mainoksissa, ja myös ne ovat ReelX:n tuotantoa.

"Pilotoimme tv-mainosten toimivuutta viime vuonna. Tv-mainonta toimii hyvin meidän pelin kanssa, sillä se on suunnattu laajalle yleisölle. Kampanjan tulokset näyttävät alustavasti hyvältä, mutta näemme vasta parin kuukauden kuluttua miten hyvin se toimii", Järvilehto sanoo.

Viime vuonna Seriously myös avasi fyysisiä tuotteita myyvän verkkokaupan Yhdysvalloissa. Järvilehdon mukaan tavoitteena ei kuitenkaan ole luoda Rovion Angry Birdsin kaltaista tuotevalikoimaa ja lisensoida Best Fiends -hahmoja kaikkialle.

Pehmolelujen ja t-paitojen lisäksi myynnissä on esimerkiksi keräilytuotteita kuten signeerattuja hahmojen alkuperäisluonnoksia.

"Se on vasta pientä toimintaa, eikä meillä ole asian kanssa kiire. Tänä vuonna jatkamme ja rakennamme myös kauppaa eteenpäin", Järvilehto kommentoi.

Seriouslyn seuraava uusi peli Best Fiends Stars on jo julkaistu testimarkkinoilla, ja peliä odotetaan kansainväliseen julkaisuun myöhemmin tänä vuonna. Kyse on saman tyyppisestä pulmapelistä kuin sarjan ensimmäinenkin osa, mutta nyt mukana on enemmän kilpailullisuutta, joukkueiden keskinäinen chatti ja muita sosiaalisia elementtejä. Peliä voi kokeilla myös Suomessa Android-laitteilla ja sen saa ladattua Google Playsta ilmaiseksi.

Seriously on oppikirjaesimerkki siitä, miten startup-yhtiön asiat voivat sujua hyvin kansainvälisten pääomasijoittajien vauhdittamana. Kaikkiaan yhtiö on vuosien aikana kerännyt 24,4 miljoonaa euroa pääomasijoittajilta. Sen sijoittajia ovat Upfront Ventures, Northzone, Korea Investment Partners, Sunstone Capital ja Daher Capital.

Seriouslyn perustajista Järvilehto toimi pitkään Remedyn luovana johtajana ja sittemmin Rovion peliliiketoiminnan johtajana. Yhtiön toimitusjohtaja Andrew Stalbow on työskennellyt Rovion lisäksi muun muassa 20th Century Foxilla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö