Vienti

Ville Perttula 12.4. 11:16 päivitetty 12.4. 12:06

Suomalainen pienpaahtimo Kaffa Roastery haluaa päästä japanilaisten kuluttajien koteihin – "Tehokkain tapa myydä kahvia on suoraan postiluukusta sisään"

Kaffa Roastery
Kaffan perustaja ja toimitusjohtaja Svante Hampf.

Tilauspalveluaan kehittänyt Kaffa Roastery aloitti tänään kahvin toimittamisen Japaniin.

Suomalainen pienpaahtimo Kaffa Roastery laajentaa toimintaansa Aasiaan avaamalla verkkomyynnin Japaniin. Tämä on ensimmäinen askel kohti Kaffan kasvua Suomen ulkopuolelle. Tähän mennessä Kaffan kahveja on tarjottu yksittäisissä kahviloissa Euroopassa, nyt paahtimo toimittaa verkkokaupasta tilattuja kahvejaan suoraan japanilaisten kuluttajien kotiin. Kaffa ryhtyy toimittamaan kahvejaan tänä vuonna myös Etelä-Koreaan.

Paahtimon perustaja ja toimitusjohtaja Svante Hampf kuvailee Japanin kahvimarkkinoita "hulluiksi mutta vaikeiksi", sillä japanilaiset ovat laatutietoisia kahvinjuojia.

"Tämä on meille startup-henkinen kokeilu, jolla haluamme selvittää, toimiiko meidän tilauspalvelumme ulkomailla. Haluamme tietää, ovatko tuotteemme tarpeeksi laadukkaita ja kiinnostavia ulkomailla ja siksi me menemme suoraan Japaniin. Olemme testanneet tuoteitamme siellä ja uskomme, että Japanissa on oikeasti kysyntää."

"Tehokkain tapa myydä kahvia on suoraan postiluukusta sisään. Tavoittelemme tällä palvelulla sitä, että enemmän rahaa jäisi tuottajamaihin."

Kaffa tutki viime vuoden eri maiden kahvimarkkinoita. Hampf kertoo, että Kaffan tuotteet ovat kiinnostaneet myös saksalaisia, mutta Japanista tulleet yhteydenotot ja Helsingissä sijaitsevassa paahtimossa vierailleet japanilaiset turistit valoivat uskoa Aasian markkinoiden vetoon. Kaffa kertoo tiedotteessa, että Japanin kahvimarkkinan koko on noin 5,5 miljardia euroa, kun Suomen vastaava luku on 419 miljoonaa euroa.

Japanin valloittaminen vaatii myös markkinointiponnisteluja. Hampf kertoo, että Kaffa keskittyy pääosin some-markkinointiin, mutta toukokuun lopussa luvassa on myös viikon kestävä lanseerauskampanja, joka toteutetaan yhteistyössä japanilaisen paahtimon kanssa. Hampf ei voi vielä paljastaa yhteistyökumppanin nimeä.

"Paahtimo auttaa meitä lanseerauksessa ja mainostaa meidän kahvejamme. Heidän baristansa tekevät meidän kahvejamme ja kertovat meidän tilauspalvelustamme."

"Varsinaisen oman kahvilan avaaminen ei ole vielä ajankohtaista, mutta on sitä ajateltu", Hampf jatkaa.

Kaffa on käyttänyt kansainvälistymiseen ja verkkokaupan kehittämiseen kokonaisuudessaan 100 000 – 200 000 euroa ja siksi yhtiö lähtee Aasiaan korkein odotuksin. Hampf arvioi, että Kaffan viennistä tuleva myynti voi nousta yli miljoonaan euroon vuositasolla.

Kaffa Roastery Oy teki viime vuonna 2,76 miljoonan euron liikevaihdon. Hampfin mukaan yhtiön vielä vahvistamaton tulos oli 50 000 euroa. Vielä vuotta aikaisemmin yhtiön tulos oli 81 000 euroa pakkasen puolella. Kaffa Roastery tänä vuonna yli kolmen miljoonan liikevaihtoa.

Lisäys 12.4.2019 klo 12:25 Juttuun on lisätty tieto, että japanilaisen yhteistyökumppanin nimeä ei ole vielä kerrottu julkisuuteen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö