Brändit

Aleksi Ylä-Anttila 4.12. 14:09

Suomalainen pienpanimo ja Finnair lanseerasivat lentoyhtiölle nimikko-oluen: "Mukavasti pientä yllätyksellisyyttä mukana"

Maku Brewing
Finnairin Blueberry Saison -nimikko-olut on suomalaisen pienpanimo Maku Brewingin käsialaa.

Finnairin oma Blueberry Saison -nimikko-olut tulee ensi vuoden alussa tarjottavaksi kaukolentojen bisnesluokkaan.

Head of Product Management, Finnair Travel Retail Sari-Anna Mäki-Koivisto Finnairilta kertoo, että lentoyhtiö kävi nimikko-olutta etsiessään läpi useita suomalaisia pien- ja käsityöläispanimoita.

Valinta kohdistui tuusulalaiseen Maku Brewingiin ja heidän kehittämäänsä Blueberry Saison -mustikkaolueeseen lopulta verrattain helposti.

Finnair tarjoaa lennoillaan matkustajille mustikkamehua. Yhtymäkohti mustikkaolueeseen oli yksi innoittava tekijä.

"Me halusimme jotain, joka profiloituu brändiin mukavasti. Mustikka-tarina taustalla oli todella kiva. Keneltäkään muulta ei löytynyt tällaista vastaavaa tuotetta. Lisäksi he olivat panimona riittävän kokoinen. Iso osa pienpanimoista on volyymiltaan sen verran pieniä, että ne eivät tulleet kysymykseen", kertoo Mäki-Koivisto.

Finnair haluaa Mäki-Koiviston mukaan parantaa ja kehittää asiakaskokemusta uudella lansererauksella. Oluen taroilu kaukolentojen bisnesluokassa alkaa ensi vuoden alkupuolella.

| Kuva: Maku Brewing

 

"Tässä on myös mukavasti pientä yllätyksellisyyttä mukana. Kaikki eivät ehkä osaa tätä odottaa", kertoo Mäki-Koivisto.

Maku Brewingille kyseessä on merkittävä avaus. Panimon myyntijohtaja Ville Makkonen kertoo, että ensimmäinen puolen vuoden pilotiksi sovittu jakso vastaa noin 15 prosenttia panimon koko viime vuoden tuotannosta.

"Saamme paljon kansainvälistä huomiota erityisesti Aasiasta, jossa ollaan ihan hulluina pohjoismaisiin brändeihin ja marjoihin. Tämä avaa meille uusia vientimahdollisuuksia", iloitsee Makkonen.

Maailmalla vastaavaan on pystynyt Makkosen mukaan vain tanskalainen tunnettu pienpanimo Mikkeller, joka on tehnyt lentoyhtiö SAS:n kanssa vastaavanlaisen, matkustajille suunnatun oluen.

Makkosen mukaan yhteistyö on Finnairin kanssa luontevaa, koska he tarjoavat lennoillaan asiakkaille mustikkamehua. Oluessa on käytetty mustikkamehua ja mustikkapyreetä tuomaan mukaan mustikan makua.

Maku Brewingillä on valikoimassaan viisi ydintuotetta. Brändin IPA-olutta myydään valtakunnallisesti reilussa 200 Alkon myymälässä.

Maku Brewing myy tänä vuonna noin 225 000 litraa olutta, mikä on reilut kymmenen prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Yrityson perustettu vuonna 2013 ja se pitää päämajaansa Tuusulan Ristikivessä.

"Saatamme olla lähimpänä Helsingin lentoasemaa sijaitseva pienpanimo. Ainakin olimme joskus sitä. Myös siinä mielessä yhteistyö Finnairin kanssa on meille luontevaa", Makkonen kertoo.

Maku Brewing teki viime vuonna 799 000 euron liikevaihdon. Tulos oli 73 000 euroa tappiollinen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö