Yrittäminen

Aleksi Ylä-Anttila 10.10. 13:11 päivitetty 10.10. 14:58

Suomalainen startup solmi yhteistyösopimuksen FC Barcelonan kanssa: "Unelmasta tuli totta"

CoPlays
CoPlays Oy:n toimitusjohtaja Markus Kauppinen (vas.) ja Klopal Oy:n teknologiajohtaja Kalle Palonkankare kuvattuna FC Barcelonan La Masia -junioriakatemian edessä. Klopal tekee CoPlaysin sovelluskehitystä.

Suomalainen digiyritys CoPlays Oy on tehnyt yhteistyösopimuksen espanjalaisen jalkapallon suurseuran FC Barcelonan kanssa. Kasvuvaiheessa oleva yritys tavoittelee jalansijaa kansainvälisillä markkinoilla.

Maaliskuussa 2017 perustettu CoPlays on joukkuelajeihin tarkoitettu valmennusalusta, jossa voi luoda animoituja harjoituksia, hyödyntää valmista harjoitepankkia ja käydä joukkueen sisäisiä keskusteluja. Tabletilla, mobiilissa ja tietokoneella toimivaa alustaa käyttää tällä hetkellä 1 750 joukkuetta 20 maasta.

CoPlaysin perustaja ja toimitusjohtaja Markus Kauppinen kertoo, että nyt FC Barcelonan kanssa solmittu sopimus sai alkusysäyksensä keväällä hänen tavattuaan seuran digikehityksestä vastaavat ihmiset, jotka ottivat palvelun tarjoamat mahdollisuudet innolla vastaan.

"Nyt kuukausien neuvottelujen jälkeen voin ilokseni ilmoittaa, että unelmasta tuli totta: olemme päässeet sopimukseen legendaarisen FC Barcelonan kanssa", Kauppinen kertoo. 

FC Barcelonan tavoitteena on kehittää CoPlaysista valmennusalusta kaikkien joukkueidensa käyttöön. Seuraorganisaatioon kuuluvat myös maailmalla tunnettu La Masia -junioriakatemia ja 42 satelliittiakatemiaa eri puolilla maailmaa.

CoPlaysin perusidea on antaa valmentajille helppo tapa luoda animoituja harjoituksia tabletilla, älypuhelimella ja tietokoneella. Yhtiö uskoo, että globaali liiketoimintapotentiaali syntyy kuitenkin huippuammattilaisten tuottamista harjoituksista, joita kaikki CoPlaysin käyttäjät pääsevät hyödyntämään.

Lajivalikoimassa on tällä hetkellä jalkapallo, jääkiekko, salibandy ja koripallo. sähköisellä piirtotyökalulla valmentaja voi luoda harjoituksia ja pelikuvioita, jotka hän jakaa eteenpäin pelaajille ja muulle valmennusportaalle.

Alustasta löytyy myös harjoitepankki, ja seurat voivat luoda alustan kautta myös omia harjoitepankkeja.

Nykyisessä tuotteessa sisällön luojana toimii valmentaja. Olemme alkaneet myös kehittää tuotetta, joka perustuu valmiiseen sisältöön. Ruohonjuuritason tavoittamiseksi haluamme kehittää tuotteen, jossa on parhaat metodologiat sekä laadukasta sisältöä, jota kuka tahansa pystyy käyttämään missä päin maailmaa tahansa", Kauppinen kertoo M&M:lle.

CoPlaysin alusta on interaktiivinen. Harjoituksista ja peleistä voi käydä keskusteluja koko joukkueella, erilaisissa pienryhmissä ja yksityisviestein.

Tähtäimessä globaalin mittakaavan liiketoiminta

Suomessa CoPlaysin asiakkaisiin kuuluu jo muun muassa Kärppien, KooKoon ja HPK:n juniorijoukkueita sekä salibandyseura Classic. CoPlaysin tähtäimessä on globaalin mittakaavan liiketoiminta.

"Urheilumarkkina on maailmalla aika paljon isompi kuin täällä. Sopimus Barcelonan kanssa on vahva avaus Espanjassa. Siellä on oma iso markkinansa, josta lähdemme liikkeelle. Nousevia markkinoita eri lajeissa ovat muun muassa Kiina ja aina kiinnostava Pohjois-Amerikka", kertoo Kauppinen.

Tällä hetkellä CoPlays käy Kauppisen mukaan parasta aikaa neuvotteluja uusien kumppanien löytämiseksi sekä Suomesta että maailmalta.

"Kaikki neuvottelukumppanit eivät ole suoranaisesti urheiluseuroja, vaan ne ovat muita urheiluun liittyviä toimijoita."

Tällä hetkellä saatavissa olevan tuotteen sisällön luomisesta vastaa seuran valmentaja. Kehitteillä on myös kokonaan uusi tuote.

"Olemme alkaneet myös kehittää tuotetta, joka perustuu valmiiseen sisältöön. Ruohonjuuritason tavoittamiseksi haluamme kehittää tuotteen, jossa on parhaat metodologiat sekä laadukasta sisältöä, jota kuka tahansa pystyy käyttämään missä päin maailmaa tahansa", kertoo Kauppinen.

CoPlays teki ensimmäisellä 28.2.2017–31.12. välisenä aikana pidetyllä tilikaudellaan vain reilut 118 euroa liikevaihtoa sekä reilut 50 000 euroa tappiota.

"Tässä on rakennettu tuotetta ja kehitystyö jatkuu edelleen. Kuluvalle vuodelle liikevaihtotavoitteena on 25 000 – 50 000 euroa. Tulosarvio on tälle vuodelle vielä tappiollinen."

Toistaiseksi CoPlaysin ainoa vakituinen työntekijä on Kauppinen. Henkilökunnan määrä kasvaa vielä kuluvan vuoden puolella.

"Tämän vuoden puolella palkkaamme ainakin Espanjaan pari uutta vakinaista työntekijää. Vielä en osaa sanoa, kuinka paljon mahdollisesti palkataan Suomeen", sanoo Kauppinen.

CoPlays Oy:n osakkaita ovat muun muassa jalkapallovalmentaja Martti Kuusela sekä tietokirjailija ja urheilumarkkinoinnin ammattilainen Arto Kuuluvainen. Yhtiön lähettiläitä ovat SM-Liigan ja Suomen Jääkiekkoliiton entinen toimitusjohtaja Jukka-Pekka Vuorinen sekä uransa päättänyt NHL-jääkiekkoilija Tony Salmelainen.

CoPlaysin osaomistaja on ohjelmistoalan yritys Klopal Oy, joka tekee tuotekehitystä CoPlaylle. Klopalin liikevaihto tilikaudella 2017 oli 329 138,94 euroa ja liikevoitto 4 575,98 euroa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.