Innovaatiot

Aleksi Ylä-Anttila 12.10. 12:42 päivitetty 12.10. 13:44

Suomalainen startup Varjo ja 20/20 Helsinki kahmivat palkintoja harvinaislaatuisella konseptilla – tavoitteena haastaa maailman teknologiajättiläiset

Varjo / 20/20 Helsinki
Häivähdys tulevasta? Mixed Reality Real-time Test Shoot -video kuvattiin Varjon kehitteillä olevalla Mixed Reality -prototyypillä, joka mahdollisti virtuaalisten efektien lisäämisen kuvaan reaaliaikaisesti.

Luova toimisto 20/20 Helsinki ja Varjo voittivat pronssia Lovie Awardeissa sekä kaksi kultaa W3 Awardeissa yhdessä toteutetulla Mixed Reality Real-time Test Shoot projektilla.

Lovie Awards -kilpailun pronssi myönnettiin internet-video (technology) kategoriassa. Sama toteutus palkittiin aiemmin lokakuussa myös kahdella kultapalkinnolla W3 Awardien innovative&experimental sekä technology&science online-videosarjoissa. 

Varjon yhteistyössä 20/20 Helsingin kanssa tekemä Mixed Reality Real-time Test Shoot -video kuvattiin Varjon kehitteillä olevalla Mixed Reality -prototyypillä, joka mahdollisti virtuaalisten efektien lisäämisen kuvaan reaaliaikaisesti. 3D-toteutuksesta vastasi virtuaalitodellisuusstudio Zoan.

Varjo: Mixed Reality real-time test shoot from Varjo on Vimeo.

Varjon markkinointijohtaja Jussi Mäkinen kertoo, että videon toteutus hyödyntää yrityksen kehittämää teknologiaa.

"Samalla se tukee tuotekehitystämme laittamalla niin hardware kuin softakehittäjämme ratkaisemaan yhdessä ongelmia, jotka tulevat muuttamaan tapaa, jolla ihmiset näkevät ja kokevat todellisuutta muutaman vuoden kuluttua", Mäkinen kertoo tiedotteessa.

20/20 Helsingin toimitusjohtaja Mia Oksalan mukaan projektista haastavan teki juuri prototyyppiasteella oleva teknologia. Kuvaukset tehtiin käyttäen kamerana Varjon prototyyppiä. Kaikki visuaaliset efektit tehtiin Oksalan mukaan tosiaikaisella grafiikkamotoori Unityllä.

"On ollut inspiroivaa päästä seuraamaan läheltä Varjon tuotekehitystä ja työstää hyvin tiiviissä yhteistyössä markkinointistrategiaa ja toteutuksia. Varjo on meille äärimmäisen asiakkuus koska heidän kanssaan suunnittelemme ja toteutamme uudenlaista markkinointia tuotteille, jotka aloittavat seuraavan ajanjakson siinä, miten luovuus ja teknologia yhdistyvät", arvioi Mia Oksala.

Mäkisen mukaan Varjon kehitteillä oleva Mixed Reality -teknologia (suom. yhdistetty todellisuus) pyrkii tulevaisuudessa haastamaan maailman johtavat teknologiafirmat, kuten Applen, Microsoftin ja Googlen.

Uusi teknologia kiinnostaa

Syksyllä 2016 perustettu Varjo on kehittänyt patentoidun teknologian, joka mahdollistaa ihmissilmän tasoisen resoluution VR-lasien käyttäjälle. Teknologiaa esittelevä kampanjafilmi esiteltiin Slush-tapahtumassa marraskuussa 2017.

Tätä teknologiaa Varjo ja 20/20 Helsinki ovat tuoneet esille Resolution Revolution -konseptin kautta. Kampanjan näkyvin muoto on Resolution Revolution -nimeä kantava filmi, joka tarjoaa välähdyksen siitä, miltä maailma voi näyttää, kun vallankumous VR-maailmassa teknologian kehittyessä on käsillä.

Varjo: Join the Resolution Revolution™ from Varjo on Vimeo.

Varjosta on kirjoitettu globaalisti yhteensä yli 500 artikkelia. Aiheeseen ovat tarttuneet muun muassa CNN, Wired, Fast Company ja Engadget.

Teknologiaa voivat hyödyntää myös esimerkiksi erilaiset oppilaitokset ja tutkimuskeskukset. Varjon toimitusjohtaja Urho Konttori kertoi M&M:lle aiemmin tänä vuonna, että esimerkiksi autoteollisuudessa yritetään hyödyntää VR;ää, mutta teollisuuden toimijat  eivät nykyisellä resoluutiolla pysty näkemään mittaristosta edes nopeusmittaria.

"Ihmissilmän tasoinen resoluutio poistaa tämän ongelman. Uskomme, että VR on tietokoneiden käytön seuraava aikakausi", arvioi Urho Konttori.

Tuotekehitysvaiheessa oleva kasvuyritys Varjo teki ensimmäisellä tilikaudellaan 3,34 miljoonaa euroa tappiota. Ensimmäisen, poikkeuksellisesti 17 kuukautta kestäneellä tilikaudellaan Varjo keräsi kahdeksan miljoonan euron pääomasijoitukset. Pääsijoittajana on ollut ruotsalainen EQT Ventures. Vuoden vaihteessa Tekes myönsi yritykselle viisi miljoonaa euroa tuotekehitykseen.

Varjo julkisti tällä viikolla 31 miljoonan dollarin Series B -kierroksen, jota johti Euroopan johtava pääomasijoitusyhtiö Atomico . Varjo on siis kerännyt rahoitusta nyt yhteensä 46 miljoonaa dollaria eli 39,7 miljoonaa euroa.

Varjon ensimmäinen kaupallinen tuote lanseerataan tämän vuoden lopussa. Tällä hetkellä Varjolla on töissä 85 henkilöä.

Lokakuussa perustettu markkinointiviestintätoimisto 20/20 Helsinki teki ensimmäisellä, kolme kuukautta kestäneellä tilikaudella 2017 20/20 Helsinki teki 272 915,74 euron liikevaihdon ja 35 867 euron liikevoiton. Toimistossa työskentelee tällä hetkellä viisi henkeä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.