Vertaiskauppa

Elina Lappalainen 4.5. 11:35

Suomalainen vaatekauppasovellus Zadaa laajentaa Saksaan

Tiina Somerpuro
Digital Fabric -yhtiön toimitusjohtaja Iiro Kormi.

Vaatteiden vertaiskauppaa helpottava Zadaa-sovellus keräsi 2,3 miljoonan euron pääomarahoituksen kansainvälisen kasvunsa vauhdittamiseen.

Käytettyjen vaatteiden kauppaa uudistava suomalainen mobiilisovellus Zadaa aloittaa tässä kuussa toiminnan Saksassa. Syksyllä tavoitteena on avata uusia markkinoita Britanniassa ja Ranskassa. Kansainvälistä kasvua varten Zadaan takana oleva Digital Fabric -yhtiö on kerännyt yhteensä 2,3 miljoonan euron pääomarahoituksen.

Rahoituskierroksesta noin miljoonan sijoittivat pääomasijoitusyhtiö Superhero Capital  ja Digital Fabricin vanhat sijoittajat, muun muassa hallitusammattilaisena ja enkelisijoittajana tunnettu Leena Niemistö. Loput 1,5 miljoonaa euroa yhtiö keräsi joukkorahoituspalvelu Springvestin(aiemmalta nimeltään Kansalaisrahoitus) kautta noin 150 yksityissijoittajalta.

Sovellus auttaa käyttäjiään ostamaan ja myymään vaatteita samankokoisilta ja -tyylisiltä käyttäjiltä. Käyttäjä kertoo sovellukselle aluksi muun muassa pituutensa, painonsa ja vartalotyyppinsä. Sen avulla sovellus pyrkii yhdistämään tyylikaksosia. Se oppii tuntemaan käyttäjän vaatemakua selaushistorian perusteella.

Käyttäjät kuvaavat itse myytävät tuotteet ja lataavat tiedot sovellukseen. Maksaminen tapahtuu sovelluksen sisällä, ja myyjä voi lähettää tuotteet Zadaa-pakettina. Zadaa perii kaupoista 5–20 prosentin palvelumaksun, joka sisältää postituksen ja vakuutuksen.

"Tuote on nyt kunnossa ja nyt vuorossa on nopea skaalausvaihe", Digital Fabricin toimitusjohtaja Iiro Kormi kertoo.

Tällä hetkellä Zadaa toimii Suomessa ja Tanskassa. Sovelluksella on nyt noin 200 000 käyttäjää.

Taustalla tehokas logistiikka

Digital Fabric on perustettu vuonna 2015, mutta viime vuosi oli ensimmäinen täysi tilikausi kun sovellus oli toiminnassa. Palvelun kautta tehtyjen vaatekauppojen arvo oli viime vuonna noin 1,5 miljoonaa euroa. Yhtiön oma liikevaihto oli 260 000 euroa. Startup tekee vielä tappiota.

Erilaisia kanavia omien käytettyjen vaatteiden myymiseen on muitakin, Facebookin kierrätysryhmistä alkaen. Ryhmissä vaatteiden kyttääminen, varausten tekeminen, postitukset ja maksaminen vaativat kuitenkin enemmän vaivannäköä. Kormin mukaan Zadaan tarkoitus on tehdä käytettyjen vaatteiden ostamisesta ja myymisestä helppo ja nopea kokemus.

"Tärkein ero muihin verrattuna on se, että olemme integroineet muun muassa logistiikkaratkaisut palveluun. DHL:n ja Matkahuollon järjestelmät keskustelevat yhdessä keskenään, ja tuote voi liikkua saumattomasti maiden rajojen yli. Yhdellä napin painalluksella voi siis tilata vaikka vaatteen Tanskasta Espooseen", Kormi sanoo.

Yhtiöllä on vain kymmenen työntekijää. Kormin mukaan uusille markkinoille laajentaminen ei tuo merkittävästi rekrytointipaineita, sillä sovellus toimii pitkälti automatisoidusti.

"Meillä on hyvin skaalautuva malli. Kyse on teknisestä tuotteesta, joka kantaa itsensä. Meillä ei ole vaatevarastoa, ja kuluttajat itse lähettävät ja vastaanottavat tuotteet. Kun avaamme uuden markkinan, tarvitsemme sinne vain yhden asiakaspalelijan joka tuntee kielen ja kulttuurin", Kormi kertoo.

Tavoitteena on saada ihmisten kaapeissa lojuva hyväkuntoinen vaate kiertämään. Kormi kertoo, että hän ei halunnut perustaa taas yhtä uutta muodin verkkokauppaa myymään uusia vaatteita.

"En näe, miten se auttaisi maailmaa. Voimme tuoda alalle enemmän arvoa näin", Kormi sanoo.

Kormi valittiin aiemmin tänä vuonna amerikkalaisen talousmedia Forbesin 30 under 30 -listalle, jolle valitaan eri alojen nuoria vaikuttajia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.