Suomalaisen Petra Kaukuan ja saksalaisen Carolin Schiemerin toi yhteen sama opiskelupaikka Tanskan Kööpenhaminassa, mutta yhdistäviä tekijöitä on muitakin.

”Olemme molemmat kiinnostuneita kestävästä kehityksestä, yrittäjyydestä ja ruuasta”, Kaukua sanoo.

Opinnoissaan kaksikko tutki ruuan arvoketjua ja ruokahävikin juurisyitä.

”Puhuimme tanskalaisille maanviljelijöille aluksi ruokahävikistä. Se kolahti vähän negatiivisesti, mutta sitten kysyimme, onko heillä kasviksia, joita ei voi myydä. Niitä oli aika paljon.”

Loppuvuodesta 2017 Kaukua ja Schiemer testasivat rumien vihannesten myynti-ideaa neljän viikon ajan 30 hengen pilotissa.

”Tilasimme vihanneksia viideltä eri tilalta. Pakkasimme ne Carolinin kellarissa laatikoihin ja kuljetimme ne kuluttajille”, Kaukua kertoo.

”Sana kiiri ja asiakkaat kysyivät, voisiko tilauksia tehdä netissä.”

Kaksikko perusti Grim-yrityksen viime vuonna. Tanskankielinen nimi tarkoittaa suomeksi rumaa.

”Kasviksilla ja vihanneksilla on tiettyjä ulkonäkö-, koko- ja muotokriteerejä. Esimerkiksi omenoilla on tietty prosenttiraja värivaihtelun suhteen”, Kaukua toteaa.

Grimillä on sopimus yhteensä 40 viljelijän kanssa. Heistä 25 on Tanskasta ja loput muualta Euroopasta. Viljelijät toimittavat Kööpenhaminaan ruokaa, jota he eivät voi itse myydä eteenpäin. Kaalista kurpitsoihin, yrteistä hedelmiin.

Viljelijät ilmoittavat Grimille valikoimastaan 1–2 viikkoa ennen kuljetuspäivää.

”Oman asiakaskysynnän pohjalta teemme tilauksen.”

”Haluam­me herätellä ­ihmisiä kokkaamaan eri ­kasviksilla ja ­vihanneksilla.”

Kaukuan mukaan tavaraa saapuu viikoittain noin viiden tonnin verran.

”Alussa toimitukset olivat muutamia kymmeniä kiloja, mutta taannoin saimme esimerkiksi Italiasta 1 200 kiloa kasviksia.”

Grimin oma lajittelu poimii pois kuljetuksen aikana huonoksi menneet tuotteet.

”Emme myy sellaista, jota ei voi syödä.”

Toissa kesänä lanseerattu ruokaboksi on Kaukuan mukaan tänä vuonna kasvanut 20 prosentin kuukausivauhtia. Asiakkaita on nyt yli 900.

”Haluamme herätellä ihmisiä kokkaamaan eri kasviksilla ja vihanneksilla. Annamme myös reseptivinkkejä ruuanvalmistukseen.”

Tilausmalleja on kaksi: kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa.

Pienempi, vuodenajasta riippuen noin viiden kilon laatikko maksaa kuljetuksen kanssa 23 euroa. 7–8 kilon boksilla on hintaa 30 euroa. Molemmissa on 8–10 erilaista lajiketta.

Yhteistyökumppani kuljettaa puiset ruokalaatikot asiakkaille suur-Kööpenhaminan alueella. Tiheämmin asutuilla seuduilla logistiikassa käytetään myös polkupyöriä.

Kaukua ja Schiemer ovat pohtineet jo Grimin laajentamista muualle Eurooppaan.

”Pohjoismaissa kestävyys on jo valttikortti, joka on tullut jäädäkseen. Ei mikään trendi.”

Grim etsii parhaillaan kasvurahoitusta. Pääomasijoittajien ja joukkorahoituksen avulla on tarkoitus saada kasaan 220 000 euroa.

Yritys on ehdolla Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon saajaksi. Voittaja julkistetaan loppukuusta Tukholmassa.

”Ehdokkuus kertoo, että teemme jotain tärkeää. Ei ole helppoa pyörittää startupia ja taistella kuluttajatottumuksia vastaan.”

Grimin ohella ympäristöpalkin­non saajaksi on ehdolla muun muassa ruotsalainen ilmastoaktivisti ­Greta Thunberg.