Alkoholi

Piritta Palokangas 15.8. 11:10

Suomalaisbrändi kehitti vodkajäätelön:"Idea lähti iltakaljalla istuessa"

Laplandia Vodka lanseeraa ensimmäisenä alkoholibrändinä maailmassa omat jäätelöt.

Tyrnäväläinen Laplandia Vodka tuo omanlaisen tuotteen kauppoihin kilpailijoiden limuviinojen rinnalle. Se lanseerasi kesällä vodkajäätelön Qstock-festivaaleilla Oulussa. Jäätelön alkoholiprosentti on 4,9.

Laplandia Vodka Ice Cream -jäätelöt valmistetaan erikoisjäätelöistään tunnetun Bad Santa Oy:n tehtaalla Turussa.

"Olimme helmikuussa promoamassa Laplandia vodkaa messuilla Lyypekissä ja siellä oli myös Bad Santa, jolla on ollut vastaavanlaisia tuotteita. Lähdimme sitten messujen jälkeen iltakaljoille, ja siinä istuskellessa idea syntyi", Laplandia vodkaa valmistavan Shaman Spirits Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Sulkala kertoo M&M:lle.

Siitä alkoi tuotetestaus ja designin suunnittelu, ja aivan kesämarkkinoille ei ehditty, mutta Sulkalan mukaan tavoitteena on saada jäätelöt ravintoloihin ja kauppoihin myyntiin syksyn aikana.

"Neuvottelut ovat käynnissä eri kaupparyhmittymien kanssa. K-ryhmän kanssa ollaan hyvällä mallilla, koska Bad Santan tuotteita on jo entuudestaan noin sadassa K-kaupassa."

Tuote halutaan tuoda markkinoille nyt eikä odottaa Suomen seuraavaa kesää, koska Laplandia Vodkan markkinat ovat myös ulkomailla. Se vie yli 20 maahan säännöllisesti. Sulkala sanoo, että jäätelönäytteitä on jo toimittettu Aasiaan esimerkiksi Japaniin, Singaporeen ja Kambodzaan.

"Aina jossain päin maailmaa on kesä."

Jäätelön makuina ovat Laplandia Vodkan makuvodkat: tummapaahtoinen Laplandia Espresso, lapin villimustikoista valmistettu Laplandia Bilberry ja suomalaisista lakoista valmistettu Laplandia Aureus. Jäätelöä myydään 200 ml:n pikareissa.

Laplandia Vodkan tislaamo on tyrnäväläinen Shaman Spirits, joka on yksi Suomen vanhimmista tislaamoista. 

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö