Sponsorointi

Laura Kukkonen 5.9.2017 14:12

"Suomalaiseen urheilukulttuuriin ei kuulu ison rahan käyttö" - koripallo jää edelleen jääkiekon jyrän alle

EPA-EFE / Markku Ojala
Koripallon EM-kisojen sponsori Postnord näkyy Lauri Markkasen pelipaidassa.

Yritykset ja sponsorit voisivat viimein ymmärtää, että on muitakin kumppanuusmahdollisuuksia kuin jääkiekko, sanoo Koripalloliiton myyntijohtaja Timo Vertio.

Vaikka lätkä jyrää urheilun sponsorisopimuksissa, ovat koripallon EM-kisojen kumppanit kuitenkin osanneet hyödyntää mahdollisuuden, sanoo Koripalloliiton yhteistyökumppanuuksista vastaava myyntijohtaja Timo Vertio.

"Esimerkiksi Postnord on heittäytynyt täysillä mukaan. Heillä ei ole ennen ollut tämän tasoista yhteistyötä urheilussa Suomessa. Postnord on myös tehnyt paljon oman mainonnan ja kanavien eteen", Vertio kertoo M&M:lle.

"Moni kumppaneistamme on uskaltanut lähteä hakemaan muutakin kuin pelkkää perinteistä näkyvyyttä."

Kauppalehti kirjoitti maanantaina, että yritykset eivät ole lähteneet koripallon maajoukkueen Susijengin vauhtiin ja että "Susijengi on kaikkien aikojen alimarkkinoiduin suomalainen urheiluilmiö".

Vertion mukaan tapahtuman kaikki Eurobasket-sponsoripaikat on kuitenkin täytetty. Koripalloliiton kumppanimyynti on myös kolminkertaistunut vuodesta 2013.

"Sanoisin, että suomalaiseen urheilukulttuuriin ei kuulu ison rahan käyttö urheilukumppanuuksissa. Susijengin menestyksen myötä olemme saaneet lisää kumppaneita ja kun tuotteen arvo on kasvanut, niin kumppanien suunnalta tuleva vastikkeellisuus on myös kasvanut", Vertio sanoo.

Onko jääkiekko ainoa tarpeeksi iso laji sponsoreille?

"Kyllä se on mielestäni ollut niin. Olemme pitchanneet paljon, pelanneet ulkomailla ja liikutelleet isoja ryhmiä suomalaisia faneja. Se on kiinnostanut suurta osaa tavatuista kumppaniehdokkaista."

"Kotikisat on nyt tehty todella hyvin ja ne vetävät yleisöä. Lisäksi on ollut huippupelejä, joissa Suomi on myös voittanut. Pystymme kamppailemaan maailmanluokan joukkueiden kanssa tasapäisesti. Kyllä viimeistään nyt yritystenkin täytyy ymmärtää se, että jääkiekko ei ole joukkuelajeista ainoa varma vaihtoehto."

"Elämyksiähän tässä myydään sekä television katsojille että paikan päällä olevalle yleisölle. Ainakin ne, jotka ovat olleet hallissa katsomassa pelejä ymmärtävät sen, että tapahtumamme ovat aika ainutlaatuisia. Myös tv-katsojaluvut ovat olleet hyviä", Vertio sanoo.

Koripalloliitto sai kansainväliseltä lajiliitolta FIBAlta EM-kisoihin kahdeksan sponsoripaikkaa, joista kaikki myytiin. Neljä isointa, kultatason sponsoria ovat Postnordin lisäksi Helsingin kaupunki, Telia ja Veikkaus. Hopea-asteella ovat Hartwall Novelle-brändillään, Brandfactory, Koko Tapahtuma ja Opel.

"Olemme tehneet oikein hyviä yhteistyösopimuksia", Vertio sanoo.

Hartwall on esimerkiksi painanut Susijengin logon yli miljoonaan Novelle-pulloon.

Suomessa Koripalloliiton toimintaa tukee merkittävästi myös Kesko, joka on mahdollistanut alakouluikäisten pelaajien innostamisen Pikkusudet-koripallokoulujen ja -riehojen kautta. Vertion mukaan Kesko-yhteistyön myötä koripallon harrastajien määrä on noussut merkittävästi. Vuonna 2013 harrastajia oli noin 15 000, kun viime vuonna määrä nousi yli 19 000.

"Sponsorointiin suoraan laitettu raha on vain yksi osa. Toinen osa on miettiä sitä, kuinka paljon kumppanina varaat rahaa siihen, että kumppanuus tulee hyödynnettyä kunnolla. Osa kumppaneista on rakentanut suunnitelmallista yhteistyötä eikä vain tuijottanut logonäkyvyyttä. Etsimme mieluummin pitkäaikaisia kumppaneita, jotka ovat koko matkalla mukana."

FIBAn puolelta EM-kisoissa on mukana isoja aasialaisia toimijoita, kuten Tencent, Wanda Group ja YanJing Beer. Yhteistyökumppanuudet suuntaavat jo vuoden 2019 MM-kisoihin, jotka pidetään Kiinassa.

Yksi partnereista on Nike, joka on solminut sopimuksen myös suomalaisen koripallotähden Lauri Markkasen kanssa. Markkanen on ollut kisojen ja onnistumisten myötä paljon mediassa, mikä kiinnostaa varmasti yrityskumppaneita.

Miten saamme lisää Lauri Markkasia ja houkuttelisiko se lisää sponsoreita?

"Kun katsoo, kuinka paljon Lauri Markkasesta nyt kirjoitetaan ja kuinka paljon hänelle tulee haastattelupyyyntöjä, niin se on ihan selvä. Hän on maailmanluokan tähti. Sellaisia tulee, mutta se on harvinaista. Suomen populaation on pieni, samoin lajimme harrastajamäärä, joka tosin on hyvässä kasvussa."

"Olemme tehneet pitkäjänteistä juniorimaajoukkuetyötä 2000-luvun alusta, jolloin juniorityön konsepti muuttui kokonaan. Lisäsimme leiripäiviä ja kasvatimme valmentajien ammattitaitoa. Teimme olosuhteet hyviksi. Siitä junioriputkesta on tullut koko tämän hetken miesten maajoukkueen runko."

"Vuonna 2011 perustettiin Helsinki Basketball Academy, joka on juniorityön jatkoa. Lukio yhdistettynä huippuvalmennuksessa tapahtuvaan harjoitteluun ja siitä jenkki-yliopistoon on tuottanut Lauri Markkasen. Sieltä on tulossa varmasti kansainväliselle huipulle pääseviä tyyppejä. Tämä ei ole sattumaa, eikä tämä lopu tähän."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö