Kauran elintarvikekäyttö Suomessa on kymmenessä vuodessa tuplaantunut. Sitä menee elintarvikekäyttöön vuosittain 100 miljoonaa kiloa. Luonnonvarakeskus Luken tutkijan Veli Hietaniemen mukaan kauran kasvu jatkuu 10 prosentin vuositasolla ja kaurabuumi on vasta lähtökuopissaan.

Kaura on noussut vahvasti esille vasta viime vuosien aikana, mutta kehitys havaittiin tutkijoiden parissa jo kaksikymmentä vuotta sitten. Kaura oli Hietaniemen mukaan kauan aikaa piilossa, sillä ruis ja rukiin terveysvaikutukset ovat pitäneet pintansa viljakeskustelussa. Se kuitenkin rynnisti esiin monipuolisten tuoteaihioidensa ja terveysväittämien ansiosta.

"Kauralla on vahvat terveysväittämät, jotka on myös tieteellisesti todistettu. Sillä on ainesosia, jotka alentavat kolesterolia, lisäävät vatsan hyvinvointia ja lievittävät jopa tulehduksia. Tuotannon näkökulmasta kaura on myös hyvä siinä mielessä, että se on kasvina melko vaatimaton. Se menestyy meidän ilmasto-olosuhteissamme ja tulee olemaan yksi parhaista ilmastonmuutoksen selviytyjistä”, Hietaniemi kertoo.

Kaurabuumiin on vaikuttanut ruokatottumuksien muutos. Kauratuotteita valmistavan Kaslink in markkinointijohtaja Susanna Kallio kertoo, että suomalaiset käyttävät kasvipohjaisia tuotteita kasvavassa määrin.

”Kasvipohjaisten tuotteiden käyttäjien ja kokeilijoiden määrä kasvaa koko ajan. Nyt määrä on 81 prosenttia suomalaisista”, Kallio kertoo.

Suomalainen kaura kiinnostaa kansainvälisesti

Kaslink toi kauratuotteensa, kuten kauramaidon, kauppoihin muutama vuosi sitten. Yhtiön suunta on kuitenkin nyt viennissä. Kaslinkin kauramaitoa löytyy muun muassa saksalaisista kahviloista, luomukaupoista sekä Amazon ista.

Kaurabuumin myötä myös Fazer ilmoitti maaliskuussa investoivansa 40 miljoonaa euroa Lahteen rakennettavaan tehtaaseen. Siellä tullaan valmistamaan kauran kuorista ksylitolia. Yhtiön kaurapohjaisia Yosa-tuotteita myydään kaikissa pohjoismaissa. Niiden vienti on Fazerin Lifestyle Foodsin toimitusketju- ja tuotekehitysjohtajan Heli Anttila n mukaan kasvanut.

”Kauratuotteiden markkinat ovat ulkomaillakin selkeästi kasvaneet. Tässä uskomme vahvaan kasvuun”, Anttila kertoo.

Hietaniemen mukaan kauran vienti on aina ollut merkittävää, mutta keskittyi ennen pitkälti rehukauraan. Nyt puhutaan elintarvikekauran viennin kasvusta.

”Suomessa tuotetaan miljardi kiloa kauraa vuodessa, ja niistä viedään ulkomaille noin 350 miljoonaa. Kauran ja kauratuotteiden merkitys kansainvälisillä markkinoilla on kasvanut ja tällä hetkellä kasvulle ei näy rajoja”, Hietaniemi kertoo.

”Pian kotimaiset markkinat ovat täynnä, joten viennin mahdollisuudet on nähtävä.”