New York

Urallaan PGA-kiertueen voittoja napsinut golfaaja Rickie Fowler, 31, sekä norjalainen muusikko Kygo, 28, ovat uusia suomalaistaustaisen The Long Drink Companyn osaomistajia. Kygo, oikealta nimeltään Kyrre Gørvell-Dahll, on tullut tunnetuksi artistina, joka keräsi nopeiten Spotifyssa miljardi kuuntelua.

Lisäksi omistajaportaaseen liittyvät muun muassa NFL-pelaaja Braxton Berrios sekä tennistähdet Reilly Opelka ja Taylor Fritz.

Jo aikaisemmin omistajaksi ryhtynyt Top Gun -näyttelijä Miles Teller vietti viime vuonna Havaijilla häitään, missä Kygo oli soittamassa.

”Häissä oli tietenkin lonkeroa tarjoalla ja firman miehenä Miles piti huolta, että Kygokin pääsi maistamaan sitä. Kygo tietenkin ihastui makuun välittömästi ja jatkoi lonkeron nauttimista häiden jälkeenkin”, yhtiön yksi perustajaosakas Ere Partanen kommentoi Kauppalehdelle.

”Talven aikana Kygo oli esitellyt tuotteen myös Rickielle, ja kevään aikana molemmat miehet päättivät, että haluavat sijoittaa firmaan.”

Fowler puolestaan toi mukanaan omia kavereitaan, kuten Berriosin, Opelkan ja Fritzin. Keväällä päättyneellä A-kierroksella sisään päässeiden sijoittajien omistusosuus The Long Drink Companysta on kuitenkin ”verrattain pieni” ja alkuperäiset perustajat pysyvät yhtiön enemmistöomistajina.

Pari vuotta Yhdysvalloissa jalansijaa hankkinut suomalainen lonkero on saanut kuuluisien omistajien ansiosta paljon huomiota uudella mantereella. Esimerkiksi Kygon ja Fowlerin siirtyminen omistajiksi kerrottiin Forbesin sivuilla.

Operatiivista toimintaa Yhdysvalloissa koordinoiva perustajaosakas Sakari Manninen sanoo tähdistä olevan paljon hyötyä yhtiön markkinoinnissa.

”Visiomme on tuoda täysin uusi alkoholikategoria Yhdysvaltoihin. Haasteena on, että miten se saadaan esiteltyä suurelle yleisölle.”

”Tunnetut osakkaamme vahvistavat viestintäämme muun muassa pr:n, sosiaalisen median ja verkostojensa kautta.”

Tällä hetkellä lonkero-omistajina toimivat jo Tellerin, Fowlerin, Kygon, Berriosin, Fritzin ja Opelkan lisäksi muun muassa NHL:stä tutut Kimmo Timonen ja Tuukka Rask.

Pari vuotta lonkeroa Yhdysvalloissa myyneellä The Long Drink Companylla oli tälle vuodet suuret kasvusuunnitelmat, joiden ylle korona heitti maaliskuussa kuitenkin suuren varjon

”Olimme alkuvuonna itsevarmoja strategiastamme ja valmistautuneet todella suuriin kasvulukuihin. Maaliskuussa alkoi epätietoisuuden aika ja erityisen paljon meihin vaikutti baarien sulkeutuminen”, kolmas suomalainen perustajaosakas Mikael Taipale kertoo.

”Emme jääneet kuitenkaan murehtimaan ja lanseerasimme #Pantsdrunk-kampanjan, eikä mennyt aikaakaan, kun New York Times ja Forbes nosti meidät otsikoihin. Tästä saimme näkyvyyttä ja myynti lähti kovaan kasvuun, mikä on jatkunut läpi kesän.”

Lonkeroa myydään muun muassa New Yorkin, Connecticutin, Teksasin, New Jerseyn, Massachusettsin, Nevadan ja Georgian osavaltioissa, mutta lähiaikoina listaan lisätään myös Kalifornia ja Florida.

”Uskon, että 2020 tulee olemaan meille loistava vuosi.”