Suomalainen startup Serviceform sai lanseeraamansa uudenlaisen chatbotin nousemaan amerikkalaisen Product Hunt -sivuston päivän ykköstuotteeksi.

Product Hunt on varsinkin Pohjois-Amerikan startup-maailmassa seurattu nettisivusto, jonka kautta voi tutustua uusiin sovelluksiin, palveluihin tai tuotteisiin ja arvioida niitä. Asiakkaiden arviot ja kommentit jäävät näkyviin julkiselle sivulle. Sivustoa on käyttänyt lanseerauksessaan myös muun muassa pikaviestintäsovellus Slack.

Product Huntin idea on, että siellä esitellään uusia tuotteita. Serviceformin uusi, Product Huntissa lanseerattu tuote oli Content Conversations -niminen chatbot, johon pystyy yhdistämään grafiikkaa. Chatbotin avulla on mahdollista esittää asioita tekstin lisäksi tarpeen mukaan vaihtuvien kuvien tai videoiden kautta. Koko chatbotin voi upottaa verkkosivun sisään.

Markkinoinnin työkaluja tarjoava Serviceform alkoi kehittää ensimmäistä lomakkeenluontityökaluaan kaksi ja puoli vuotta sitten Business Finlandin tuella, kertoo yhtiön perustajaosakas ja teknologiajohtaja Jarkko Oksanen. Asiakkaita onnistuttiin hankkimaan eri puolilta maailmaa.

”Näimme, että chatbot- ja keskustelupohjainen malli oli se, mihin maailma on menossa. Lomakkeitakin saa meiltä yhä, mutta siirryimme siihen, että järjestelmällämme voi rakentaa myös chatboteja”, Oksanen kertoo M&M:lle.

Serviceform on myynyt chatbotejaan noin puolentoista vuoden ajan pääasiassa Espanjassa ja muualla Euroopassa, mutta Suomessakin on muutama iso asiakas, kuten Vesivek ja VTT. Oksanen kertoo, että koronavirusaikana yritys on saanut myyntiin vauhtia Espanjassa ja Aasiassa.

Product Huntin kautta uusia asiakkaita saatiin Amerikasta.

”Maailman parhaat markkinoinnin ammattilaiset yleensä seuraavat jollakin tavalla Product Huntia, mutta bisnesmielessä tärkeintä oli saada Amerikan-markkinaa auki. Sinne on vaikea lähteä soittamaan kylmäpuheluita, ja mainontakilpailu on isoa”, Oksanen sanoo.

Oksanen kertoo, että Product Huntin kautta Serviceform halusi tavoittaa markkinoijia ja kehittäjiä. Hänen mukaansa Product Hunt ei ole paras väylä myydä suoraan suurille yrityksille, mutta muille palveluita kehittävän kehittäjäkohderyhmän tavoittamiseen hän pitää sitä parhaana paikkana julkaista uusia tuotteita. Serviceform pyrkikin tavoittamaan Product Hunt -lanseerauksellaan markkinointiyrityksiä ja suurten yritysten markkinointihenkilöitä.

Yritys valmistautui marraskuun viidentenä päivänä koittaneeseen lanseeraukseen suunnittelemalla strategian.

”Product Huntissa on tärkeää, että tuote on siellä heti, kun päivä lähtee liikkeelle, koska suosituin tuote näkyy ensimmäisenä ylhäällä. Heti alkuun on siis tärkeää saada paljon ääniä”, Oksanen kertoo.

Kampanjan valmistelusta vastasi toimitusjohtaja Iranthi Gomes. Kymmenissä Facebook-ryhmissä julkaistiin etukäteen valmisteltu julkaisu, ja myös suositulta keskustelualustalta Redditistä oli valittu käyttöön tietyt foorumit. Sen lisäksi Serviceform hyödynsi keräämäänsä sähköpostilistaa Product Huntin käyttäjistä, joiden kanssa oli aiemmin keskustellut.

”Meillä oli todella alhaiset odotukset, koska olimme muutama vuosi sitten tehneet toiselle projektille julkaisun, joka meni tosi huonosti. Saimme ehkä 80 ääntä, vaikka koko tiimimme yritti kovasti”, Oksanen kertoo.

Tällä kertaa tavoitteena oli saada 50 käyttäjää rekisteröitymään kokeilemaan tuotetta ja niistä 5–10 pysymään asiakkaina sekä lisäksi ainakin yksi premium-diili.

Lopputulos yllätti positiivisesti. Serviceformin lanseeraama Content Conversations nousi päivän ykköstuotteeksi, jollaiseksi Product Huntin algoritmi nostaa joka päivä yhden uuden tuotteen. Oksanen kertoo, että Serviceformin omalle verkkosivulle kävijöitä tuli Product Huntin kautta 1 500.

Oksasen mukaan lanseeraus ylitti pienet odotukset ja osoittautui tuottoisaksi. Kustannukset olivat pienet, mutta Serviceform sai asiakkaakseen yhden ison amerikkalaisen yrityksen, joka maksaa palvelusta yli 2 000 dollaria kuukaudessa, ja kymmeniä pienempiä yrityksiä.

Serviceformin liikevaihto oli viime vuonna 53 000 euroa ja liiketulos –125 000 euroa. Oksasen mukaan liikevaihto näyttää tänä vuonna yltävän 350 000 euroon ja tulos lähelle nollaa.

Yhtiöllä on ollut kolme voitollista kuukautta, ja tulossa on pieni rahoituskierros. Ensi vuodelle tavoitteena on kasvattaa liikevaihto 700 000–1 000 000 euroon.