Verkkokauppa

Anna-Kaisa Urpelainen 5.2.2018 11:47

Suomalaiset asioivat yhä enemmän kansainvälisissä verkkokaupoissa – kotimaiset voivat kilpailla erikoistumisella

Colourbox

Kiire ja autottomuus vievät asiakkaat kauppakeskuksista verkkokauppaan, uskoo Verkkoteollisuus ry:n toimitusjohtaja Maria Rajakallio.

Kuluttajat tekevät entistä useammin ostoksia verkon kautta. Vuonna 2018 kuluttajien vaatimustaso sekä kärsimättömyys jatkavat yhä nousuaan, ja kivijalkakaupoissa shoppailun odotetaan vähenevän etenkin pääkaupunkiseudulla.

Asia käy ilmi suomalaisen maksunvälityspalvelun Paytrailin Verkkokaupan trendit 2018 -selvityksestä.

Verkkokauppa vetääkin suomalaisia puoleensa. Suomalaisista 52 prosenttia oli Tilastokeskuksen vuoden 2017 marraskuussa julkaistun tilaston mukaan ostanut viimeisten kolmen kuukauden aikana tavaroita tai palveluita verkon kautta.

Suurin lukema oli 25-34-vuotiaiden joukossa, joista peräti 78 prosenttia oli tehnyt verkko-ostoksia viimeisen kolmen kuukauden aikana. Korkeat lukemat olivat myös 16-24-vuotiaissa (70 prosenttia) sekä 35-44-vuotiaissa (74 prosenttia).

”Ennen oltiin valmiita autoilemaan pitkiäkin matkoja kauppakeskuksiin. Yhä suuremmalla osalla ihmisistä ei ole enää omaa autoa eikä aikaa haluta kuluttaa kaupoissa samalla tavalla kuin ennen. Kauppakeskuksissa painottuvat elämykset ja oheispalvelut – verkossa helppo ja tehokas asiointi”, sanoo Verkkoteollisuus ry:n toimitusjohtaja Maria Rajakallio Paytrailin selvityksessä.

”Enää ei ole kyse siitä, että kuluttajilla ei olisi rahaa, vaan heillä ei ole aikaa shoppailla ja kierrellä kaupoissa. Se on etu verkkokaupoille, mutta asettaa myös paljon vaatimuksia palvelun, nopeuden ja valikoiman suhteen.”

Pienille kilpailuetua erikoistumisesta

Suomalaiset kuluttajat tilaavat selvityksen mukaan myös ulkomaisista verkkokaupoista yhä enemmän tuotteita. Samaan aikaan kotimaiset yrityksetkin tähyävät kilpailluille kansainvälisille markkinoille.

Trendinä kotimaisessa sekä etenkin kansainvälisessä verkkokaupassa on entistäkin selvempi erikoistuminen pienelle sektorille, jossa on kuitenkin suuret kansainväliset markkinat.

Paytrailin selvitys povaa uusia suomalaisia menestystarinoita kansainvälisille markkinoille, vaikka samaan aikaan markkinoita valtaavat suuret toimijat.

Pienillä tekijöillä on mahdollisuuksia haastaa isoja yrityksiä keskittymällä omiin vahvuuksiinsa, palvelutasoon sekä erikoistumalla jonkin tietyn asiakaskunnan intohimoon.

”Koska hinnalla ei voida kilpailla, erikoistuminen niche-tuotteisiin tai palveluihin antaa kansainvälisesti uudenlaisia mahdollisuuksia menestykseen”, sanoo Finpron eCom Growth -kasvuohjelman vetäjä Leevi Parsama selvityksessä.

Lue koko juttu Talouselämästä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö