Kilpailut

Ville Perttula 16.11. 09:20 päivitetty 22.11. 10:58

Suomalaiset keräsivät useita himmeitä palkintoja Epicassa – Hesarin sananvapaustempaus rohmusi pronssin ja hopean

Helsingin Sanomat

Hasan & Partners pokkasi hopeaa Tuntemattoman sotilaan markkinoinnilla. Elisan isä-poikavideo kosketti kansainvälistä tuomaristoa.

Suomalaiset keräsivät menestystä Epica Awards -kilpailussa. Kilpailuun lähetettiin tänä vuonna yli 4 000 työtä arvioitavaksi. Kilpailun voitosta kampaili kahdeksan eri suomalaistyötä yhdeksässä eri sarjassa.

Suomalaistöistä parhaiten kilpailussa menestyi TBWA\Helsingin Helsingin Sanomille suunnittelema The Land of Free Press -tempaus, joka palkittiin pronssilla Media Innovation: Traditional Media -sarjassa ja hopealla Media-sarjassa.

Tempaus toteutettiin viime heinäkuussa, kun presidentit Donald Trump ja Vladimir Putin tapasivat Helsingissä. Hesari ja TBWA\Helsinki vuorasivat kadunvarret otsikoilla, jotka kertovat, miten presidentit suhtautuvat mediaan.

Suomalaisia itkettänyt mainostoimisto Bob the Robotin Elisalle suunnittelema Pidetään yhtä -videomainos liikutti myös Epican tuomaristoa, sillä mainos palkittiin pronssilla Communication & Public Services -sarjassa.

Kilpailussa päästiin nauttimaan Suomi 100 -juhlavuoden jälkihöyryistä, sillä Hasan & Partnersin suunnittelema Tuntemattoman sotilaan markkinointialusta palkittin hopealla Branded Content: Product & Brand Integration -sarjassa.

The Unknown Platform from hasan & partners on Vimeo.

Suomen Yrittäjien Yrittäjän pitkä tie -video otti hopeaa Corporate Image: Film -sarjassa. Videon suunnittelusta vastasi markkinointitoimisto Make it Simple.

Lisäksi mediatoimisto Caratin S-ryhmälle suunnittelema Korttelitoive voitti Retail Services -sarjassa hopeaa.

Myös suomalainen markkinoinnin teknologinen osaaminen menestyi Epicassa, sillä LM& Lahtinen Mantereen Orkla Suomelle tekemä lisättyä todellisuutta ja Grandiosa-pitsalaatikkoa hyödyntävä jääkiekkopeli sai pronssia Food-sarjassa.

Accenturelle digitöiden grand prix

Kilpailussa jaettiin grand prix -palkintoja kuudessa eri sarjassa. Digitaalisten töiden sarjassa potin korjasi myös Cannesissa palkittu Accenture Interactiven The Times -sanomalehdelle suunnittelema JFK UNsilenced.

Parhaana filminä palkittiin kosmetiikkavalmistaja Shiseidon näyttävä animaatiota ja videoa yhdistävä The Party Bus -brändivideo.

Ison vastuullisuussarjan grand prix'n vei tänä vuonna McCann NY:n suunnittelema Price On Our Lives -kampanja. Toimisto suunnitteli kampanjan pikavauhdilla Parklandissa Yhdysvalloissa tapahtuneen kouluammuskelun jälkeen March for Our Lives -järjestölle.

Alternative grand prix'n voittajaksi valittiin vaatevalmistaja Dieselin Go With the Fake -tempaus, jossa vaatevalmistaja myi omia vaatteitaan piraattikopiona New Yorkissa. Työn oli suunnitellut Publicis Italy.

Printtisarjan grand prix'n vei kynävalmistaja Stabilon Highlight the Remarkable -kampanja, jossa tuotiin esiin historiassa varjoon jääneitä merkkinaisia, kuten Nasan insinöörinaisia, joista esimerkiksi vuonna 2016 julkaistu Hidden Figures -elokuva kertoo. Kampanjan taustalla oli mainostoimisto DDB Group Germany.

Design-sarjan pääpalkinnon nappasi Los Angelesin uusi ilme, jonka suunnittelusta vastasi 72andSunny.

McCann Worldgroup nimettiin nimettiin vuoden toimistokonserniksi, sillä yhtiö nappasi kilpailusta yhden grand prix'n, yhdeksän kultaa, 15 hopeaa ja 12 pronssia. Vuoden toimiston tittelin nappasi ruotsalainen Forsman & Bodenfors. Vuoden tuotantoyhtiöksi nimettiin Blur Films.

Epica Awards -kilpailun tuomaristo koostuu markkinoinnista, mainonnasta ja luovuudesta kirjoittavista toimittajista. Tänä vuonna myös M&M oli mukana tuomaroimassa kilpailutöitä. Kilpailun muihin voittajiin voit tutustua täältä.

Lisäys 16.11.2018 klo 09:57 Juttuun lisätty on Yrittäjän pitkä tie -videon suunnitelleen toimiston nimi.