Suomalaiset kuuntelivat radiota viime vuonna keskimäärin 2 tuntia 40 minuuttia päivässä. Tämän lisäksi muuta audiota kuunneltiin 43 minuuttia päivässä.

Tiedot perustuvat Finnpanelin tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen, jota tehtiin päiväkirjamenetelmällä vuoden 2019 jokaisena päivänä 21 000 suomalaisen otoksella.

Radiota kuuntelee päivittäin 3,4 miljoonaa 9 vuotta täyttänyttä suomalaista. Viikoittain radio tavoittaa 4,5 miljoonaa suomalaista. Viikkotavoittavuus tarkoittaa vähintään vartin radiota kuunnelleiden ihmisten määrää viikon aikana.

Radion prime time on pitkä: paras kuunteluaika kestää aamusta pitkälle iltapäivään. Kuunnelluin hetki oli arkiaamuisin kello 9, jolloin radion ääressä oli lähes 1,2 miljoonaa suomalaista. Radiota kuunteli päivittäin 69 prosenttia ja viikoittain 91 prosenttia suomalaisista.

9–24-vuotiaat kuuntelivat radiota päivittäin 58 minuuttia. Parhaiten nuoret tavoittaneet kanavat olivat Radio Suomipop, Radio Nova ja NRJ.

25–54-vuotiaista kaupallinen radio tavoitti 83 prosenttia. Tässä ikäryhmässä radiota kuunneltiin 2 tuntia 14 minuuttia päivässä. Tämän ryhmän tavoittivat parhaiten kaupalliset radioasemat Radio Suomipop, Radio Nova ja Radio Rock.

Ahkerimpia radionkuuntelijoita ovat yli 55-vuotiaat. He kuuntelevat radiota päivittäin 3 tuntia 59 minuuttia. Parhaiten yli 54-vuotiaat tavoittaneet kanavat olivat Yle Radio Suomi, Yle Radio 1 ja Radio Nova.

Yle Radio Suomi on kuunnelluin

Yhteensä eniten kuuntelua kerännyt radiokanava oli Yle Radio Suomi, joka keräsi 31,3 prosenttia kaikesta radionkuuntelusta. Toiseksi kuunnelluin oli Radio Nova 10,7 prosentilla ja kolmanneksi kuunnelluin oli Yle Radio 1. Sen kuunteluosuus oli 8,7 prosenttia keskimääräisenä päivänä.

Alle 55-vuotiaiden kuunnelluimmat kanavat olivat Radio Nova ja Radio Suomipop.

Ylen radiokanavia kuunneltiin viime vuonna keskimäärin 1 tunti ja 17 minuuttia päivässä. Ylen radiokanavien kuunteluosuus oli 49 prosenttia keskimääräisenä päivänä. Yhtiön suosituin radiokanava oli Yle Radio Suomi, jonka tavoittavuus oli 32 prosenttia yli 9-vuotiaiden keskuudessa.

Bauer Median radiokanavien kuunteluosuus oli 23 prosenttia. Yhtiön suosituin radiokanava oli Radio Nova, joka tavoitti 25 prosenttia yli 9-vuotiaista kuuntelijoista.

Nelonen Median kanavien kuunteluosuus oli 18 prosenttia. Yhtiön suosituin radiokanava oli Radio Suomipop, joka tavoitti 22 prosenttia kaikista yli 9-vuotiaista.

Suomessa toimii noin 100 kaupallista radiokanavaa. Muiden kuin edellä mainittujen yhtiöiden radioiden yhteenlaskettu kuunteluosuus oli viime vuonna 10 prosenttia.

Podcasteja kuunnellaan monipuolisesti

Podcasteja ja kotimaisia on demand -radiosisältöjä sekä muita musiikki- ja äänikirjapalveluja kuunneltiin keskimäärin 43 minuuttia päivässä.

Digitaalisista radiopalveluista kuunnellaan monipuolisesti podcast-sarjoja. Sisältöjen kirjo vaihtelee huumoripitoisesta keskustelusta asiantuntijahaastatteluihin ja historiaan sekä urheilusta talouselämän ja yhteiskunnallisiin aiheisiin.

Vetovoimaisten persoonien rooli on edelleen kasvussa. Podcasteissa kiinnostavat persoonat, syvä asiantuntijuus ja uudet näkökulmat asioihin.

Radiopalveluista suosituin oli Yle Areena, joka tavoittaa viikoittain noin puoli miljoonaa kuuntelijaa. Suosituin Ylen podcast oli viime vuonna Radio Sodoma, joka on näyttelijä Antti Holman luoma kuvitteellinen radiokanava helvetissä. Toisen tuotantokauden jaksoja käynnistettiin Areenassa yli miljoona kertaa neljän viikon aikana. Ylen mukaan mikään audiosarja ei ole aiemmin yltänyt yhtä nopeasti vastaaviin lukemiin. Muita Yle Areenan suosituimpia podcasteja olivat Kaverin puolesta kyselen ja Yhden yön juttuja.

Muista Yle Areenan audiosisällöissä viime vuoden suosituimpia olivat YleX:n Viki ja Köpi, Kikka – tarina tähdestä -musiikkidraama ja lastenohjelma 100 lastenlaulua.

Areenan ruotsinkielisen palvelun Yle Arenanin kuuntelijoita kiinnosti etenkin Vegas sommarpratare -sarja. Se kipusi ruotsinkielisten audiosisältöjen kaikkien aikojen kuunnelluimmaksi kokonaisuudeksi Areenassa.

“Näen Areenassa valtavasti potentiaalia ja kasvun mahdollisuuksia. Iloitsen myös siitä, että audio-osaaminen yksityisissä tuotantoyhtiöissä on noussut. Saamme sieltä erittäin laadukkaita sisältöjä, kuten esimerkiksi Yle Puheella kuultava Vammaiskultti ja Miki Liukkosen maailma”, Ylen radiopäällikkö Marja Keskitalo sanoo tiedotteessa.

Bauer Median digitaalisen kuuntelun palvelun RadioPlayn kuunnelluimpia radiokanavia ovat Radio Novan lisäksi Radio City, paikallinen Radio Pooki sekä Iskelmä. Suosituimmat podcastit olivat Antti Holman podcast Auta Antti sekä Kimanttia, Huorapuutarha, Lasten sadut ja GRL Gang.

”Musiikkiohjelmissa audiovaikuttajamme ovat tärkeässä roolissa. Esimerkiksi Radio Novan Retroperjantaita ja Oku Luukkaista kuuntelee kolmannes kaikista kaupallisen radion kuuntelijoista perjantai-iltaisin”, Bauer Median tutkimus- ja kehityspäällikkö Irmeli Ekholm kertoo.

Ohjelmat, jotka ovat suosittuja radiossa, kiinnostavat myös radiopalveluissa. Nelonen Median kanavien suosituimpia ohjelmia ovat Radio Suomipopin Aamulypsy ja Radio Rockin Korporaatio sekä suorana että podcasteina. Suplan sarjoista suosituimpia ovat V- ja W-tyyli, Parisuhdekriisi, Mysteeritarinat, Miehet jotka muistavat, 20-30-40 ja BB.

”Radio helpottaa musiikista nauttimista silloin, kun valintaa ei haluta tehdä itse. Tutkimme tarkkaan musiikkimieltymyksiä, jotta varmistamme kuuntelijalle parhaan mahdollisen kokonaisuuden kullakin kanavalla”, kertoo Nelonen Median Audience Insight Strategist Leena Lampenius.