Suomessa on kannattavaa houkutella asiakkaita verkkokauppaan sosiaalisen median kanavissa, sillä suomalainen klikkaa itsensä somesta verkkokauppaan 71 prosenttia useammin kuin pohjoismaalaiset keskimäärin.

Lähes puolet suomalaisista shoppailee verkossa kuukausittain. 12 prosenttia heistä kertoo menneensä verkkokauppaan sosiaalisen median kautta.

Vaikka ruotsalaiset shoppailevat matkapuhelimella pohjoismaalaisista eniten, kasvu on suurinta Suomessa. Matkapuhelimella ostoksia tekevien suomalaisten määrä lähes kaksinkertaistunut kahdessa vuodessa. Reilusti yli kolmannes suomalaisista verkkoshoppailijoista tekee ostoksia matkapuhelimella kuukausittain.

"Matkapuhelimen juurtuminen ihmisten arkeen on verkkokauppiaille toiveiden täyttymys. Tilannetta voisi verrata siihen, että ostajat kulkisivat päivittäin kivijalkaliikkeen ohi", PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Eloranta toteaa tiedotteessa.

Suomalaiset ovat raportin mukaan tottuneen pitkiin toimitusaikoihin, sillä he ostavat tuotteita paljon ulkomaisista verkkokaupoista. Suomalaisille nopeaa toimitusta tärkeämpää on toimituksen maksuttomuus, ja se että toimitustapaa on mahdollista muuttaa vielä tilauksen jälkeen.

Lisäksi suomalaiset pitävät tärkeänä, että paketin liikkeistä saa informaatiota koko sen matkan ajan.

"Paketin kulkua seurataan tiiviisti kaikissa Pohjoismaissa, ja myös tässä näkyy matkapuhelimen tulo tiiviiksi osaksi ihmisten arkea. Pakettia seurataan mielellään omalla matkapuhelimella", Eloranta kertoo.

Tiedot perustuvat PostNord in Verkkokauppa Pohjoismaissa -tutkimukseen. Tuore raportti perustuu kyselytutkimukseen, joka tehtiin Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa joka kuukausi helmikuun 2018 ja tammikuun 2019 välisenä aikana.

Tutkimuksiin osallistui yhteensä 89 053 vastaajaa. Suomessa vastaajia oli 28 897.