Teleoperaattorit

Janne Soisalon-Soininen 11.1. 12:38 päivitetty 11.1. 13:00

Suomalaiset ovat vaihtaneet teleoperaattoria vilkkaammin kuin vuosiin

Teleoperaattorit arvioivat, että vauhti voi johtua EU:n roaming-maksujen poistumisesta ja kansainvälisten ostospäivien polkuhintaisista tarjouksista.

Runsaat 248 000 matkapuhelinnumeroa siirtyi loka–joulukuussa operaattorilta toiselle. Kasvua edellisvuoden vastaavaan aikaan on 38 prosenttia. Tuolloin numeroita siirtyi operaattorien välillä yli 68 000 vähemmän, noin 180 000.

Myös heinä–syyskuussa operaattoria vaihdettiin lähes vastaavaa ennätystahtia: 240 000 numeroa vaihtui operaattorilta toiselle.

Viimeksi numeroita vaihtui operaattorien välillä enemmän yhden kvartaalin aikana heinä–syyskuussa 2005. Tuolloin toivuttiin vielä ensimmäisten vuosien siirtoruuhkasta. Operaattorin vaihtaminen ilman numeronvaihtoa tuli Suomessa mahdolliseksi kesällä 2003.

Kilpailun aktiivisempi vaihe sysäsi numeronsiirrot voimakkaaseen kasvuun jo kesällä.

Elisan puheliittymistä vastaava liiketoimintajohtaja Jan Virkki arvioi, että piikin taustalla oli kesäkuun alussa voimaan astunut EU:n roaming-asetus, jonka perusteella asiakkaat maksavat palveluistaan Euroopassa saman hinnan kuin kotimaassaan.

”Muutos on huomattu. Kilpailussa on nyt käynnissä aktiivisempi vaihe”, sanoo puolestaan Telian kaupallinen johtaja Markus Lahtinen.

DNA:n handset-liiketoiminnan johtajan Cedric Kamtsanin mukaan numeronsiirtojen vilkastumista selittää ennen kaikkea kiristynyt kilpailutilanne. Liittymätarjouksia on liikkeellä hyvin paljon.

Sesongista on otettu enemmän irti, mikä näkyi muun muassa niin sanotun mustan perjantain ja Kiinasta lähtöisin olevan sinkkujen päivän tarjouksissa viime marraskuussa.

”Markkinoilla on nähty myös hetkellisiä ylilyöntejä. Tarjoukset ovat olleet paikoin hyvin aggressiivisia”, Kamtsan toteaa.

Pidemmän päälle on selvää, etteivät runsaan kympin kuukaudessa maksavat liittymät ole operaattoreille taloudellisesti kannattavia. Operaattorit painottavat, että liiketoiminnassa keskitytään ennen kaikkea asiakkaiden parempaan ja laajempaan palveluun. Palveluun lienee syytä keskittyä, jos operaattorit haluavat jatkossa tuotteistaan paremman hinnan.

Lähde: Kauppalehti

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö