E-kirjat

Jukka Lukkari 3.6.2013 15:11 päivitetty 4.2.2016 10:33

Suomalaiset suosivat paperia, e-kirjojen liikevaihto alle prosentin

"Sähkökirjan eteneminen on ollut hitaampaa kuin mitä pari vuotta sitten odotettiin", summaa WSOY:n sähkökirjojen tuottaja Liisa Riste.

Suomalainen lukija ei lataa e-kesäkirjaa, vaan ostaa sen painettuna kirjakaupasta.

Suomessa kirjankustantajien liikevaihdosta tulee e-kirjoista vajaa prosentti. Yhdysvalloissa vastaava luku on jo yli 22 prosenttia, ja kasvu on kovaa.

"Sähkökirjan eteneminen on ollut hitaampaa kuin mitä pari vuotta sitten odotettiin", summaa WSOY:n sähkökirjojen tuottaja Liisa Riste.

Suomi ei kuitenkaan ole niin pahasti jälkijunassa kuin voisi päätellä. Yhdysvalloissa e-kirjojen suosio on omaa luokkaansa, ja vain toisessa englanninkielisessä maassa Isossa-Britanniassa e-kirjojen osuus kustannusalan liikevaihdosta on kaksinumeroisissa luvuissa.

"Muissa Pohjoismaissa ollaan Suomen kanssa aika lailla samassa vaiheessa", sanoo projektijohtaja Kristiina Markkula Viestinnän keskusliitosta.

Suomessa myytiin viime vuonna kirjoja 260 miljoonalla eurolla, josta ladattavien e-kirjojen myynti oli vain vajaa miljoona euroa.

Yhdysvaltojen sähkökirjamenestystä selittää moni asia, joista tärkein on verkkokauppa Amazon. Se käytännössä loi e-kirjojen markkinat hinnoittelemalla kirjat niin houkutteleviksi, että ihmiset ostaisivat myös Amazonin Kindle-lukulaitetta.

"Amazon on myös helppokäyttöinen verrattuna moniin muihin verkkokirjakauppoihin", Markkula sanoo.

Lähde: Tekniikka & Talous