Suomalaiset tv-formaatit ovat saaneet yllättävää nostetta ulkomailla. Tuotantoyhtiö Moskito nMustat Lesket -draamasarja, Aito MedianMartina ja hengenpelastajat sekä Putous-sketsiohjelma on myyty ulkomaille.

TV-tuotantoyhtiö Aito Median kehittämä formaatti Martina ja hengenpelastajat myytiin ranskalaiselle TF 1 -yhtiön NT 1 -kanavalle Ranskaan. Ohjelmasta tehdään ranskankielinen versio, joka esitetään ensi vuonna Ranskassa.

"Aikamoinen maraton tämä on ollut, työtä on tehty pitkään. Pikkuhiljaa se alkaa kantaa hedelmää", sanoo Aito Median Eero HietalaM&M:lle Cannesista, jossa hän on osallistumassa kansainvälisille Mipcom-messuille.

Hän kertoo, että messuilla solmittu formaattikauppa on merkittävä siksi, että Ranska on ollut aiemmin hankalasti aukeava markkina suomalaiselle tuotannolle. Tuotantoyhtiön Poliisit-sarjaa on esitetty Norjassa jo viisi tuotantokautta.

"Tämän jälkeen on taas helpompi ottaa seuraava, uusi askel."

Hietala sanoo, että Aito Media tekee tuotantojaan ensisijaisesti suomalaiselle yleisölle. Martina ja hengenpelastajat ei ole kulttuuriin sidottu, mikä selittää sen suosiota Ranskassakin.

"Tämä formaatti on voimakkaan, puhtaan kansainvälinen tuote. Sarja kuvataan Thaimaassa ja tytöt näyttävät Baywatch-tytöiltä."

Ohjelmaa markkinoidaan kansainvälisesti nimellä All-Star Lifeguards.

Draamaa Amerikkaan

Maaliskuussa Suomessa nähty Mustat lesket on myyty Yhdysvaltoihin CBS-tv-kanavalle.

Black Widows -nimellä kulkevaa sarjaa kehittävät Gossip Girlin ja Smashin taustajoukoissa vaikuttanut Josh Safran, HBO Entertainmentin entinen johtaja, nykyinen tuottaja Sue Naegle sekä CBS TV Studios.

Tuotantoyhtiö Moskiton toimitusjohtaja Roope Lehtinen sanoo, että sopimus ei vielä ole tae sarjan päätymisestä kanavalle, mutta tietenkin merkittävä askel sitä kohti. Sarjan menestys kotimaassa on Lehtisen mukaan parantanut mahdollisuuksia herättää ulkomaista kiinnostusta.

"Sarjan idea on kirkkaasti tiivistettävissä. Auttaa myös, että Mustat lesket on äärimmäisen suosittu Suomessa", Lehtinen sanoo.

Myös Lehtinen sanoo, että sopimus on tulosta vuosien työstä. Formaatti on myyty Yhdysvaltojen lisäksi myös Ranskaan, Espanjaan, HBO Europelle ja Skandinaviaan. Muita kauppoja on vielä tekeillä.

Lehtinen sanoo, että draamasarjojen suosio on kasvussa Yhdysvalloissa. Suomalaisen draaman tie ulkomaille on edelleen kuoppainen.

"Suomalaisen draaman traditio kansainvälisellä markkinalla on ohut", sanoo Lehtinen.

Komediaa Kiinaan

Suosittu suomalainen komediaformaatti Putous puolestaan myytiin Kiinaan.

Tuotantoyhtiö Yellow Film & TV :n tuottaman sarjan kansainvälinen myynti aloitettiin viime keväänä. M&M kertoi vuonna 2011 (3/11), että Putous-formaatin myyntiä suunniteltiin jo sen toisella tuotantokaudella.

Kaupat saatiin siis viimein solmittua.

"Formaatti on Kiinan lisenssisopimuksen lisäksi optioitu nyt muun muassa Ranskaan, Tanskaan ja Libanoniin, ja parhaillaan kauppaa käydään lisää kansainvälisillä Mipcom-messuilla", kertoo Milla Bruneau tiedotteessa.

Komediaohjelmia pidetään Kiinan aiemmin tiukasti säädellyillä markkinoilla positiivisena sisältönä, mikä helpottaa pääsyä avautuville markkinoille.

Hietala sanoo, että Aito Median näkyvyys Mipcom-messuilla on tänä vuonna suurempaa kuin ennen. Vaikka tämän vuoden messut näyttävät olevan menestys, on suomalaisilla formaateilla edelleen omat haasteensa.

"Sen vaikutusta ei pidä vähätellä, että meidän kielemme kuulostaa erilaiselta ja ihmisetkin ehkä näyttävät erilaisilta ja nauravat eri asioille", Hietala toteaa.

Hietala sanoo, että Aito Media tekee tuotantojaan ensisijaisesti suomalaiselle yleisölle.

"Olisi parasta, jos voimme tehdä sellaista, mikä vetoaa suomalaisiin yhtälailla kuin kansainvälisesti."