Tutkimus

21.11.2012 12:17 päivitetty 4.2.2016 10:28

Suomalaiset verkkokaupat vaarassa menettää asiakkaat ulkomaille

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisilla verkkokauppapäättäjillä on tekemistä oman brändin vahvistamisen suhteen.

Suurin osa suomalaisista verkkokauppiaista ei tunne verkkokauppansa strategisia kilpailuetuja, selvisi tuoreesta tutkimuksesta.

Vahva ja erottuvat brändi kuitenkin nähdään yhtenä tärkeimmistä menestystekijöistä kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa. Kilpailu kovenee koko ajan, sillä vuonna 2011 verkkokaupan reilun 10 miljardin euron vaihdannasta yli 13 prosenttia valui ulkomaille.

Markkinointitoimisto King ja asiakasymmärrystoimisto Cicon tekemä Kivijalasta verkkoon -tutkimus löysi useita kehityskohtia suomalaisessa verkkokauppatoiminnassa.

"Kyselyssä selvitettiin kolmenkymmenen verkkokauppapäättäjän näkemyksiä verkkokaupan kehittämisestä. Verkkokaupassa hyödyntämisen arvoista käyttäjädataa on tarjolla yllin kyllin. Kuitenkin vain hyvin pieni osa kertoo käyttäneensä tietoja palvelunsa kehittämiseksi. Paremman asiakasymmärryksen avulla voitaisiin luoda todellista kilpailuetua tarjoavia ainutlaatuisia palveluelämyksiä", kertoo tutkimuksesta vastaava asiakkuusjohtaja Paula Hernetkoski.

"Sanoisimme, että nyt on korkea aika herätä todellisuuteen, jossa kasvu ei enää tule verkkokauppojen yleisestä suosiosta, vaan asiakkaista, joille verkkokauppakokemus on toistamisen ja suosittelemisen arvoinen. On ryhdyttävä toimiin, jotta verkkokaupat voivat tarjota sitä, mitä pian lähdetään hakemaan muualta", toteaa Kingin toimitusjohtaja Daniel Tuori.

King kehitti tutkimuksen tuloksista kahdeksan portaan kehitysohjelman, jolla luodaan vahvasta brändistä, asiakastiedosta, verkko-ostamisen sosiaalisuudesta ja palvelusta kumpuavaa kilpailuetua.

1. Vahvasta brändistä on etua verkossa, mutta silti strategisia kilpailuetuja ei tunneta.

2. Palvelusta voidaan rakentaa ainutlaatuinen kilpailuetu.

3. Asiakastiedossa piilee hyödyntämätön voimavara.

4. Kanta-asiakkuusajattelu unohtuu usein verkossa.

5. Ostopolku tulisi kuljettaa kivijalasta verkkoon ja takaisin.

6. Verkko-ostoksilla ollaan yksin ja yhdessä.

7. Kohdennetulla viestinnällä otetaan kohderyhmä haltuun oikeassa kohtaa.

8. Panostaminen resursointiin ja vastuunjakoon ovat ensiaskel toiveikkuudesta tekoihin.

Juttua päivitetty 22.11. klo 10:48 kehitysohjelman osalta.