Erilaiset tekoälyohjelmistot jaksavat murskata numeroita lähes väsymättömästi ja puskea ulos tiukkaan dataan perustuvia analyysejä ja ennusteita. Suomalainen it-yritys Digia on päättänyt kokeilla miten heidän luomansa tekoälymalli osaa ennustaa tunnetusti arvaamattomia urheilutuloksia.

”Olemme käyneet läpi NHL:n runkosarja- sekä playoff-otteluita kymmenen vuoden ajalta ja tehneet koneoppimismallin, joka ennustaa, millä todennäköisyydellä joukkue voittaa yhden pudotuspeliottelun valittua vastustajaa vastaan. Sitten olemme simuloineet NHL:n pudotuspelit läpi 10 000 kertaa, hyödyntäen koneoppimismallia jokaisessa ottelussa. Ennuste Stanley Cup -voittajasta saadaan laskemalla, mikä joukkue nousee useimmin voittajaksi 10 000 simulaation aikana”, kertoo Digian datatutkija Joachim Wahlström yhtiön tiedotteessa.

Tällä hetkellä ennuste nostaa todennäköisimmäksi voittajaksi Tampa Bay Lightningin, jonka mestaruuden todennäköisyys on 30,1 prosenttia. Suomalaisittain harmillisesti Tampan riveissä ei urakoi ensimmäistäkään suomalaispelaajaa. Kakkospaikalle yltää Vancouver Canucks 17,1 prosentin voittomahdollisuudella. Kanukkien riveissä pelaa Olli Juolevi, joka ei tosin kovin kummoista vastuuta ole playoffeissa saanut. Kolmospaikan ennusteessa sentään nappaa Dallas Stars, jonka riveissä luistelee suomalaisia yllinkyllin. Starsien juhlille tekoäly antaa 12,2 prosentin todennäköisyyden.

Koko omaisuutta ei vedonlyöntiin kannata välttämättä tällä hetkellä laittaa. Sama malli ennusti vielä pudotuspelien ensimmäisellä kierroksella varmimmaksi mestariksi Boston Bruinsia – joukkuetta joka nyttemmin putosi jatkosta hävittyään sarjansa juurikin Tampa Baylle.

Ennusteen lisäksi Digian kehittämä ohjelmisto valvoo myös joukkueiden otteista käytävää Twitter-keskustelua. Sävyanalyysi antaa mahdollisuuden seurata, miten somekeskustelun sävy ja esitykset kentällä korreloivat. Sävyanalyysia ja tulosennustetta voi seurata projektin omilla sivuilla.

Vaikka kyseessä onkin hieman leikkimielinen projekti, ovat tismalleen samaan perustekniikkaan perustuvat mallit käytössä jo monilla eri aloilla.

”Hypetermit, kuten tekoäly, koneoppivat mallit ja sentimentti-tekstianalytiikka ovat jalkautuneet jo arkipäiväämme. Malleja hyödynnetään jo monessa kuluttajapalvelussa ilman, että ajattelemme asiaa. Verkkokauppa osaa tarjota juuri meille sopivia tuotteita ja sosiaalisen median virrassa nostetaan esiin meitä kiinnostavia mainoksia. Asiakaspalvelussa viesti voidaan ohjata sopivimmalle asiakaspalvelijalle riippuen tunnetilastani tai viestin sävystä, ja dynaamiset hinnoittelumallit optimoivat hintatarjouksia muuttuvien olosuhteiden mukaan. Esimerkkejä on lukuisia. Tekoälykkäistä algoritmeista voivat hyötyä kaikki, kunhan ne on ohjelmoitu vastuullisesti ja eettiset näkökulmat huomioiden”, toteaa Digian analytiikkaliiketoiminnan vetäjä Päivi Karesjoki tiedotteessa.