Uuden tutkimuksen mukaan verkkokauppa ja sosiaalinen media lisäävät kuluttajien mahdollisuuksia vaikuttaa ja siirtävät valtaa yrityksiltä kuluttajille, kertoo Kaupan liitto.

Erika 2020 -hankkeessa selvitettiin murroksessa olevan suomalaisen erikoiskaupan tulevaisuutta kuluttajien ja ostosympäristön muutosten näkökulmasta. Osana hanketta tutkija Nina Mesiranta Tampereen yliopistosta selvitti erikoiskaupan tulevaisuutta verkossa tekemällä kyselyn reilulle sadalle suomalaiselle erikoiskaupan yritykselle.

Tutkimuksesta selvisi, että suomalaiskaupat eivät hyödynnä verkon ja sosiaalisen median mahdollisuuksia vielä kovin monipuolisesti. Monet kaupat osallistuvat sosiaaliseen mediaan perustamalla Facebook-sivun. Vuonna 2012 vain kaksi prosenttia vastaajista käytti Twitter-tiliä.

Verkossakin monilla kaupoilla on parannettavaa. Tutkimuksen mukaan useimmilla kauppiailla ei ole selkää kuvaa, miten verkossa kilpailtaisiin – eli millä liiketoimintamallilla verkossa toimitaan ja miten luodaan pysyvää kilpailuetua suhteessa kilpailijoihin Suomessa ja ulkomailla.

Vastaajien mukaan verkkokaupan vahvuudet ovat käytettävyys, nopeat toimitukset, erikoistunut tuotevalikoima sekä hyvä asiakaspalvelu. Ne vastaajat, jotka eivät vielä ole verkkokaupassa, korostivat laajaa tuotevalikoimaa.

Tutkija Mesiranta kuitenkin huomauttaa tiedotteessa, että vahvimmiksi kilpailueduiksi arvioidut tekijät ovat jo nykyaikaisen verkkokaupan perusominaisuuksia. Hänen mukaansa niihin tekijöihin turvautumalla tuskin syntyy tulevaisuuden menestystarinoita.

Kuluttajat ovat jo löytäneet verkkokaupan ja sosiaalisen median, joten Mesiranta kannustaa suomalaisia erikoiskaupan yrityksiä tarttumaan rohkeasti verkon ja somen mahdollisuuksiin.