Kemian ja biotekniikan opiskelija Lumi Maunuvaara, tuolloin 19, keksi idean täysin biohajoavasta huulipunasta vuonna 2017 Aalto-yliopiston kesäkurssilla, jolla hän oli valinnut projektikseen luonnonkosmetiikan konseptoinnin.

Huulipunan prototyypit olivat esillä Habitare-messuilla 2017, mistä muun muassa Wall Paper Magazine bongasi ne.

”Oli hienoa huomata, että kaiken suomalaisen designin joukosta juuri meidät huomattiin. Se valoi uskoa omaan tekemiseen”, Maunuvaara sanoo.

Ideasta kasvoi nopeasti liikeidea, ja 2017 lokakuussa hän perusti opiskelijakaverinsa Tatu Fontellin kanssa yrityksen.

”Aika hetken huumassa perustimme sen ja hyvä niin, koska se olisi jäänyt muuten tekemättä, jos olisi liikaa miettinyt”, Maunuvaara sanoo M&M:lle.

Kaksikko istui päivät luennoilla ja illat kirjastossa yritystoimintaa ja brändäystä opiskellen. Ensimmäinen erä Havu Cosmetics in huulipunia tuli myyntiin omaan verkkokauppaan viime vuoden elokuussa.

Markkinointiin 0 euroa

”Teimme pienen koeluontoisen erän, koska emme halunneet, että tuotteet jäävät pilaantumaan varastoon. Mutta se erä myytiinkin loppuun heti. Vähän säikähdimmekin, koska olimme laittaneet markkinointiin 0 euroa.”

Ystävänpalvelukset auttoivat Maunuvaaran mukaan paljon ellei ratkaisevasti alkuvaiheessa.

”Eräs ystävämme oli tehnyt lehdistötiedotteita armeijassa, ja hän kirjoitti meille tiedotteen, jonka lähetimme eri lehtiin. Iltapäivälehti nappasi sen, ja uskon että siksi myimme tuotteen vuorokaudessa loppuun”, Maunuvaara kertoo.

Maunuvaara on itse formuloinut eli kehitellyt huulipunan reseptin, joka täyttää luonnonkosmetiikan vaatimukset. Huulipunan puukuori on valmistettu suomalaisesta tai virolaisesta tervalepästä ja haavasta. Huulipunapakkauksen voi käytön jälkeen laittaa biojätteeseen. Sisähylsy on valmistettu polylaktidista, joka kasviperäinen biohajoava muovi. Sitä Maunuvaara tilaa Italiasta.

Miten untuvikkoyrittäjät ovat löytäneet kaikki materiaalintoimittajat ympäri maailman?

”On vaan soiteltava ja googlailtava. Pitää olla vähän sellainen tunkija, että vääntää itsensä sinne väliin, vaikka onkin pieni yritys ja tilausmäärät pieniä. Mutta eihän kukaan asiakasta käännytä pois, koska nykypäivänä kosmetiikka-alan trendi on se, että syntyy paljon pieniä brändejä, ja välillä ne kasvaa tosi isoiksi nopealla aikavälillä”, Maunuvaara kertoo.

Sellu- tai maalitehdas ei houkutellut

Ekopunien seuraava erä tulee myyntiin elokuun lopussa, ja nyt niitä voi ostaa myös kivijalkakaupoista. Yritykseen on palkattu yksi osa-aikainen työntekijä ja toista ollaan palkkaamassa markkinointia tekemään. Maunuvaara sanoo, että palkkatyö ei ole käynyt mielessä. Hän siirtyi täysipäiväiseksi yrittäjäksi viime keväänä saatuaan kanditutkinnon.

”Yritystä perustaessa olin opiskellut vasta vuoden ja olin silloin aika ahdistunut alani työpaikoista. Minua ei houkutellut mennä sellu- tai maalitehtaaseen töihin. Olen käynyt taidelukion ja nyt tuntuu siltä, että tässä saan yhdistettyä monta osaamistani tosi hyvin.”

Kuluttajien kyselyitä Havu saa maailmalta, mutta ainakaan vielä mikään brändijättiläinen ei ole lähestynyt heitä.

”Emme olisi valmiitakaan myymään. Nyt kasvamme ja jännittävin osuus on vasta alkamassa, olemme vasta kaasutteluvaiheessa.”