Suomalainen Neverthink on solminut yhteistyösopimuksen intialaisen teleoperaattorin Jion kanssa. Sopimus avaa Neverthinkin videosovellukselle reitin jopa 150 miljoonan käyttäjän ulottuville Intiassa.

Jio on Intian suurin ja maailman kolmanneksi suurin teleoperaattori, jolla on noin 380 miljoonaa asiakasta kotimaassaan.

Neverthink on yksi vain 30 sovelluksesta tarjolla Jion peruspuhelimissa, joiden lukumäärään huima 150 miljoonan käyttäjän lukema viittaa. ”Peruspuhelin” viittaa tässä ei-älypuhelimiin.

Neverthinkistä tulee samalla ainoa sovellus, joka on mukana Intiassa sekä Jion digibokseissa että matkapuhelimissa.

Neverthink on niittänyt kiitosta älypuhelinympäristössä, mutta menestystä tulee myös televisiolaitteissa ja nyt yksinkertaisemman teknologian matkapuhelimissa. Intiassa suomalaisyritystä on jo kuvailtu ”Tiktokin korvaajaksi”.

”Videoiden selailun ja etsimisen tarpeen poistaminen korostaa Neverthinkin asemaa matkapuhelinten ja television kaltaisissa ei-kosketusnäytöllisissä laitteissa”, toteaa Neverthinkin toimitusjohtaja Aviv Junno.

”Odotamme Jio-käyttäjien katsovan paljon enemmän videoita, kun käyttökokemus paranee”, Junno jatkaa.

Neverthink on vuonna 2016 perustettu helsinkiläinen startup, jonka ideana on kuratoida internetin videosisällön parhaimmistoa ja poistaa käyttäjältä etsimisen ongelma videokatselussa. Perustaja Aviv Junno on puhunut nimenomaan ihmisen tekemän kuratoinnin merkityksestä videosisällön kuluttamisessa.

Käytännössä Neverthink tekee soittolistoja internetin hauskimmille ja omituisimmille videoille omaan sovellukseensa. Yritys on tänä vuonna palkannut kuratoijien tiimiin esimerkiksi maailman suosituimpia meemitekijöitä ja muita internetkulttuuriin edelläkävijöitä.

Kuluttajakokemuksen tasolla Neverthinkin tavoitteena on tehdä internetin katsomisesta samanlaista kuin tv:n katsomisesta.

Idea kiinnostaa maailmalla, ja Neverthinkin aiempiin kumppaneihin kuuluu muun muassa Samsung, jonka kanssa viime syksynä tehdyn sopimuksen ansiosta Neverthinkin sovellus on valmiiksi asennettuna kaikissa uusissa Samsung-televisiossa Pohjoismaissa.

Vuonna 2019 Neverthink palkittiin Google Play Awardsissa Best Living Room Experience -kategoriassa.